קשישים מתלוננים: מסחרה בחסות המשרד לאזרחים ותיקים

קשיש שיצא לטיולים מאורגנים לטבריה ולאילת במסגרת מיזם "שלישי בשלייקס" מספר כי במהלך יום הטיול עוצרים האוטובוסים בחנויות תכשיטים, כחלק ממסלול הטיול - ממש כמו נהגי הריקשה בהודו

אוכלוסייה מבוגרת / צילום: בלומברג
אוכלוסייה מבוגרת / צילום: בלומברג

המיזם - המקסים, יש לציין - "שלישי בשלייקס", המציע לאזרחים ותיקים שלל הטבות והנחות על בילויים בימי שלישי, התרחב זה מכבר, כשהוא מציע לאזרחים הוותיקים חבילות נופש בבתי מלון ברחבי בארץ. שני נופשים כאלה התקיימו לאחרונה - האחד בטבריה, והשני באילת. אלפי קשישים רכשו חבילה במחיר מסובסד (כ-1,000 שקל אדם ל-5 ימי טיול), כאשר החבילה כוללת לינה, סיורים, הופעות וכדומה.

עד כאן הכול טוב ויפה, אלא שמפנייה שהעביר ל"גלובס" קשיש המתקרב לגיל 80 עולה טעם לפגם בכל הכיף המתואר - בשני הטיולים האחרונים לטבריה ולאילת, בהם הוא נסע יחד עם רעייתו, הוא מספר כי במהלך ימי הטיולים (הנערכים באוטובוסים מאורגנים) עוצרים האוטובוסים בחנויות תכשיטי זהב ויהלומים, כחלק ממסלול הטיול - ממש כמו אחרוני נהגי הריקשה בהודו.

"כשהיינו בטבריה, היה מתוכנן לנו טיול עם מסלול יפה באזור הצפון, ולא נאמר לנו דבר וחצי דבר מראש שהטיול המודרך כולל את עצירה בחנות תכשיטים - שעה שלמה שאנחנו צריכים לשוטט בחנות, כשאנשי מכירות עטים עלינו בניסיון למכור לנו תכשיטי זהב ויהלומים באלפי שקלים וב'הנחה מיוחדת'. מי שלא רוצה לרדת ולהיכנס לחנות, יכול לשבת ולהתייבש שעה שלמה באוטובוס או לעמוד מחוץ לחנות - ורק אחרי שעה שהמדריכים כנראה התחייבו למוכרי התכשיטים, יכולנו להמשיך למסלול. אני לא מבין - מצד אחד מציעים לנו טיולים מסובסדים, ומצד שני רוצים שנקנה תכשיטים כחלק מהחבילה?".

לדבריו, זמן קצר לאחר מכן הוא נסע בחבילה לטיול באילת. "גם הפעם עצר האוטובוס בחנות תכשיטים כחלק ממסלול הטיול המובטח. החלטנו שכל הרעיון הזה הוא מבזה, ברגע שהאוטובוס עצר ליד חנות תכשיטים - לקחנו מונית וחזרנו למלון וויתרנו על הטיול באותו היום. ואני שואל - המשרד לאזרחים ותיקים ומארגני הטיולים שפועלים בשיתוף-פעולה עמו מנסה לעשות מסחרה על הקשישים?". 

הפנינו את השאלה שלו למשרד לאזרחים ותיקים, שלהפתעתנו לא הכחיש שאלה פני הדברים. חבל רק שלא קיבלנו תגובה עניינית למהלך התמוה והמרגיז בו סוחבים את הקשישים לחנויות התכשיטים, שם ממתינים להם אנשי מכירות מיומנים.

וזו תגובת המשרד: "אירועי 'שלישי בשלייקס פלוס' שהתקיימו בטבריה ואילת הצליחו מעבר לכל ציפייה, כאשר אלפי אזרחים ותיקים מכל רחבי הארץ לוקחים בהם חלק, ובעקבות ההצלחה ערים נוספות ישתתפו בפרויקט כבר בשבועות הקרובים. הספק המפעיל את מועדון הצרכנות של המשרד לשוויון חברתי, 'ותיקים ונהנים', אחראי בין היתר על הפעילויות וההטבות הניתנות למשתתפים במהלך ימי הנופש, ורובן של הפעילויות מתקיימות במימון ובמסגרת המועדון.

"המשרד לשוויון חברתי שם דגש על פעילות של אמנים שהם בעצמם אזרחים ותיקים, ודרש תוכנית מקיפה ומגוונת המותאמת לאזרחים ותיקים. המשרד מודה על פנייתכם, ובעתיד יושם דגש ופיקוח גם על הפעילויות וההטבות שמוצעות לאזרחים הוותיקים במהלך הסיורים".

הטבות? כנראה שהכול עניין של פרשנות. והדרת פני זקן גם בחופשה שארגנת לו - נראה לנו יותר מתאים.