המדינה תקבל 145 מיליון שקל מזכיינית הרכבת הקלה בעבר

ההסדר הושג לאחר חמש וחצי שנים של התדיינות ממושכת שניהלה המדינה נגד קבוצת MTS, הזכיינית המקורית של פרויקט הקו האדום ■ בפסק הדין הכתב כי "הזכיין זכה במכרז על סמך הצעה לא ריאלית שלא הביאה בחשבון את מלוא העלויות"

מגדל לוינשטיין והעבודות על הרכבת הקלה / צילומים: איל יצהר
מגדל לוינשטיין והעבודות על הרכבת הקלה / צילומים: איל יצהר

אגף החשב הכללי במשרד האוצר חתם על הסדר עם קבוצת MTS בסוגיית ביטול הסכם הזיכיון להקמת הרכבת הקלה בגוש דן. על פי ההסדר, הערבויות הבנקאיות שהמדינה חילטה לקבוצת MTS בסכום של כ-140 מיליון שקל יוותרו בידיה. נוסף על כך, MTS תיאלץ לשאת בתשלום בסך 5 מיליון שקל בגין חלק מהוצאותיה המשפטיות של המדינה בהליך הבוררות.

בסוף 2006, נזכיר, זכתה MTS במכרז ענק לביצוע פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. מדובר באחד מפרויקטי התשתית המורכבים והיקרים שידעה מדינת ישראל. הקבוצה כוללת את חברות אפריקה ישראל, סימנס הגרמנית, קואופרטיב אגד, CCECC הסינית וסוארז דה קוסטה הפורטוגזית. במאי 2007 נחתם הסכם הזיכיון שבו נקבע כי כל עבודות ההקמה של הקו האדום תושלמנה על ידי הקבוצה עד שנת 2013, כנגד מענק מדינה בסך 7.1 מיליארד שקל.

ואולם, במשך כשלוש שנים לא הצליחה MTS להשלים את הסגירה הפיננסית של הפרויקט, ובשנת 2010 ביטלה המדינה את הסכם הזיכיון עימה. המדינה אף חילטה ערבויות בסך 138 מיליון שקל, והחליטה לבצע את הפרויקט במתכונת של הקמה תקציבית על ידי חברת נת"ע הממשלתית.

בעקבות הביטול, הגישה MTS תביעה נגד המדינה לתשלום סכומי עתק בגין אובדן רווח צפוי מהפרויקט ופיצויים בגין הוצאות בסך של למעלה מ-2.7 מיליארד שקל. המדינה מצידה הגישה תביעה נגדית לתשלום פיצויים בסך של כ-3.5 מיליארד שקל בגין נזקים שנגרמו לה בעטיין של הפרותיה של MTS .

בתום כחמש שנים שבהן התנהלה הבוררות בין הצדדים, ניתן ביולי האחרון פסק הבוררות אשר דחה את תביעת MTS במלואה. בפסק הדין, כתבו הבוררים כי "הזכיין זכה במכרז על סמך הצעה לא ריאלית שלא הביאה בחשבון את מלוא עלויות הפרויקט באופן שהעמיד בספק את נכונות הבנקים להעמיד מימון לפרויקט". היום, כאמור, הגיעו הצדדים להסדר.

את עמדת המדינה הובילו סגן בכיר ליועץ המשפטי במשרד האוצר, אלדר דוכן וסגן בכיר לחשבת הכללית, נחמיה קינד. המדינה יוצגה בבוררות על ידי עורכי הדין יוסף בנקל ושירי שפירא ממשרד ראב"ד, מגריזו, בנקל ושות'.