לך לך לארץ התנ"ך: מסלולי טיולים בהשראת פסח

אין חג יותר תנכ"י מפסח, עם שפע פסטיבלים ברוח מקראית, אתרים, אירועים ומסלולי טיולים ■ והגדת לבנך (לעטות כאפייה)

פסטיבל נופי תנ"ך בבנימין / צילום: באדיבות תיירות בנימין

אין חג יותר תנכ"י מפסח, וזו אולי הסיבה לכך שאירועי החג ההיסטוריים משמשים השראה לפסטיבלים ברוח מקראית, לאתרים, למסלולי טיולים ואפילו לספרי טיולים ברוח זו. אתרים רבים בארץ חוזרים למקורות, וחג הפסח הוא הזדמנות לבחון ולבקר בכמה מהמקומות שחלקם מביאים את בשורת המקרא לאורך כל השנה, ואחרים עוטים חג במיוחד.

קחו, למשל, את כפר קדם במצפה הושעיה שבגליל. מנחם גולדברג, שהקים את המקום לפני שנים רבות, מנציח באמצעותו את הלך הרוח המקראי, את חיי היומיום ואת המלאכות הקדומות. בביקור הראשון שלי במקום קיבלתי מעין גלבייה ומטפחת לראש והנחיה ללבוש אותן כדי להיכנס לאווירה. יש אנשים שדברים כאלה מביכים אותם עמוקות, אבל קבוצת התיירים שהייתה במקום בזמן שביקרתי בו, היו לבושים גם הם באותו קו אופנה. גולדברג סיפר סיפורים והפעיל אותם במגוון פעילויות. להפתעתי לא רק שהם לא חשו נבוכים להסתובב לבושים כך, אלא אף הרגישו מחוברים במיוחד, ופצחו בשירת אקפלה מרגשת. הרגשתי קצת כמו בסרט מקראי.

מהותו של האתר הוא שחזור פעילויות כפי שנעשו בימי קדם, וכיוון שהוא בנוי כמו כפר קטן עם לוק טבעי, החוויה פשוט עובדת. האורחים במקום מתנסים בחליבה ובגיבון, באפיית פיתות, במסיק זיתים (בעונה) ועוד.

בחול המועד פסח ישחזרו המבקרים את סיפור יציאת מצרים, אבל גם את המקצוע "רועה צאן" שהיה כל-כך פופולרי בקרב בני ישראל. ילדים והוריהם ילמדו על תפקיד עדרי הצאן בחיים דאז, יבקרו בדיר, יחלבו עזים ויגבנו במו ידיהם גבינה. אחר כך יתפנו לאכוף חמורים ולהעמיס שקים וצידה לדרך, וכדי שהמצרים לא יתפסו אותם, יזדרזו ויצאו לטיול מהנה עם הפתעות נוספות (85 שקלים לאדם, בתיאום מראש, טל' 04-6565511)

גם בפארק נאות קדומים משחזרים את התנ"ך לאורך כל השנה. מבחינה בוטנית הפארק משחזר את עולם הצומח המקראי כמו גם מלאכות חקלאות עתיקות, מהתקופה שבה הטבע הכתיב את לוח הזמנים. הפסוק "לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמיים" מתאר בתמימות נקייה את מחזורי החיים הללו, ובפארק תוכלו לחזור בזמן כדי לחוות את חיי אבותינו בפסטיבל "סודות הזמן האבוד".

לאורכם של שני מסלולי הליכה אפשר יהיה לראות אם שדות השיבולים מוכנים לקציר, לשמוע סיפורים בגורן ולהתרשם מגלגל פסיפס העתים שמסביר את לוח השנה העברי. האורחים יתנסו גם בדליית מים מבור, יחפשו גוזלים בשובך וייהנו מהטלאים הצעירים בדיר. אחד המתקנים המיוחדים שתפגשו הוא מתקן עתיק למדידת זמן, המכונה מעלות אחז, שבנוי מגרמי מדרגות ומשוחזר לפי דגם של שעון מצרי. את המתקן ילווה סיפור על מלך שהזמן שלו הלך לאחור. המסלולים, המנוקדים בתחנות שונות, מלווים בעיקר בנוף של אביב סוער ובפריחה שמחה, אבל יש גם קורטוב של תרבות: ההצגה "הזמן נשתנה", שעוסקת בכפר עברי קדום שבו הזמן קצת השתגע, ומופע מוזיקלי בליווי כלים מרחבי העולם. יהיו גם פעילויות יצירה לילדים, מתחם הרפתקאות, שלל מתקנים חקלאיים ועוד (24-27 באפריל, 40 שקלים לאדם, טל' 08-9770770).

רבים מהאירועים המתוארים בתנ"ך התקיימו באזור בנימין, כך שפסטיבל נופי התנ"ך במרחב נראה טבעי. הנופים הם תפאורה למקווי המים הרבים הפזורים במרחב - מעיינות ונחלים שופעים, שסביבם יתקיימו שלל אירועים. תחנות המידע בשטח יספקו הנחיות והמלצות והן יהיו רבות ומגוונות. מסלולי טיולים במעיינות או במחילות תת-קרקעיות, תצפיות ושחזור מלאכות עתיקות, ביקור בכפר מקראי או במרכז מבקרים יחידי בעולם שעוסק בתכלת המקראית הם רק חלק מההיצע של האזור, האטרקציות והפעילויות הממתינות למבקרים. כדאי להתעדכן באתר לגבי מחירים ושעות: www.go-festival.co.il, או בטל' 1-800-34-54-54.

אטרקציה ייחודית נוספת תעמוד לרשות הקהל במשך יומיים בלבד - העתק המשכן על-פי המקרא, לפחות לפי הפרשנות של מלון אשל השומרון, הסמוך לאריאל. מיצג אור ותנועה המושך אליו קהל מרחבי העולם. בימים א ו-ד' 27 ,24 באפריל יתקיימו במקום סיורי ערב (18:00-20:00) בתיאום מראש (20-35 שקלים, טל' 03-9366841).

טיולים בעקבות התנ"ך אינם פורמט חדש. מדריכים וגופים רבים, כמו מורשת הגליל או בית ספר שדה כפר עציון, מובילים מטיילים בשבילי הארץ ומספרים את סיפורי התנ"ך שהתרחשו בהם. עמק יזרעאל, תל עזקה, ירושלים ואשקלון הם פיסות מתוך פסיפס אירועים רחב. לצד הטיולים יצאו גם ספרים שעוסקים בנושא. כשיצא ספרה של גליה דורון "לטייל עם התנ"ך" היה זה טבעי עבור מי שאביה היה חוקר תנ"ך, שבביתה דיברו בשפה "תנ"כית", ושבסופו של דבר הייתה מורה לתנ"ך שגם טיילה בעקבותיו. בספר מסלולי טיולים בעקבות אירועים מהמקרא המובילים את המטיילים לאתרים ההיסטוריים, למקומות שבהם פעלו מלכים ונביאים. אחריה הוציאו גם דוד וערן גלאור סדרה של שישים מסלולי טיולים בעקבות התנ"ך.

בשביל האוכל

אתר "טיולי" מקבוצת למטייל השיק פרויקט מושקע המשלב הצעות למסלולים עם המלצות על מסעדות ומקומות אוכל מיוחדים לאורך הדרך. בשלב הראשון הוזמנו הגולשים להמליץ על מסעדות שוות שביקרו בהן בטיולים ברחבי הארץ. בשלב השני יצאה כתבת האוכל הילה אלפרט עם צלם לבדוק, לדרג ולתעד את המקומות. התוצאה היא המלצות מקצועיות לטיול ולארוחה, ואתר ששווה לשמור במועדפים.