קשר קשר תרדוף

בדקו את רשת הקשרים שלכם. אם היא צפופה מדי, אתם כנראה מיותרים

קריירה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

רוב האנשים מעידים על עצמם כי הם אינם טובים בנטוורקינג. הם לא יודעים איך עושים את זה, אין להם זמן להשקיע בקשרים, וגם אם היו רוצים, אין להם מושג מאיפה להתחיל. ואכן, למרות שכולם מדברים על החשיבות של נטוורקינג להצלחה בקריירה, לא באמת מלמדים אותנו איך בונים ומתחזקים רשת קשרים איכותית, כולל לא באקדמיה שמבטיחה לנו תארים מפונפנים שירשתו אותנו בקשרים נפלאים, רק לא מלמדת אותנו איך. אז איך מתחילים? 3 צעדים בסיסיים יסייעו לכם לנהל רשת קשרים אפקטיבית לאורך השנה.

א. דירוג הקשרים

הצעד הראשון הוא לבנות רשימה של כל הקשרים הקיימים, עם שאיפה להגיע לכמה עשרות לפחות, ואז לפלח אותה ל 3 קבוצות על פי 3 דרגות בסיסיות של תדירות קשר: פעמיים בשנה, פעם ברבעון, פעם בחודש-חודשיים. איך יודעים עם מי מספיק לתקשר פעמיים בשנה בלבד ואם מי מומלץ לתקשר פעם ברבעון או יותר? בהתאם למטרות הקריירה שהגדרתם, לפוטנציאל והנכונות של כל אחד מהקשרים לסייע לכם, וכמובן על פי כמות ואיכות הסחורות שיש לכם להציע לכל אחד מהם בתמורה, כשלאורך הדרך עתידה תדירות הקשר להשתנות לא אחת.

הקפידו שלא ליפול למלכודת הקלאסית של העדפת בכירים מכם ובכירים מידי, גם כי המקבילים לכם והזוטרים מכם עשויים להביא תועלת רבה מאד (למשל מודיעין איכותי), וגם משום שעם בכירים מידי יהיה לכם פחות במה לסחור, כאשר המוטיבציה שלהם לסייע תהיה בהתאם.

ב. טבלת קשר

השלב השני הוא לבנות טבלה פשוטה שתעזור לכם לתזמן ולנהל את התקשורת עם כל אחד מאנשי הקשר. המלצתי היא לבנות טבלת אקסל בעלת 4 עמודות- אחת לכל רבעון, כשבשורות שמות כל הקשרים בסדר יורד, על פי תדירות הקשר. בכל פעם שנוצר קשר עם מי מהאנשים, ביוזמתכם או ביוזמתם, יש לסמן X ברבעון המתאים, כולל הערה או פירוט, כשהאינסופית של האקסל מאפשרת להוסיף בקלות רבעונים וקשרים חדשים, ובמקביל לגרוע קשרים מתים.

יתרונה הגדול על הלינקדאין ככלי לניהול נטוורקינג הוא ביכולתה לספק תמונה מלאה של פעילות הנטוורקינג השנתית והרב שנתית, כשבמבט אחד ניתן לאתר חורים וקשרים שהזנחתם לאורך זמן. אחת לשבוע יש להכניס ליומן את משימות הנטוורקינג לשבוע הקרוב, מה שמעלה את ההסתברות שתבוצענה כמו כל מטלה מקצועית אחרת.

ג. מיפוי הקשרים

השלב השלישי הוא מיפוי הקשרים בתוך הרשת שלכם ויצירת מפה ויזואלית המציגה באמצעות חיצים מי ברשת שלכם קשור למי. המיפוי הוויזואלי חשוב כי הוא מסייע לבחון האם הרשת שלכם צפופה מידי, כלומר עד כמה אנשי הקשר שלכם קשורים גם האחד לשני, וזאת משום שככל שהרשת יותר צפופה היא פחות אפקטיבית. מדוע? כי אם חברי הרשת יכולים להגיע האחד לשני ללא התיווך שלכם הרי שאין לכם יותר מידי במה לסחור, מה שבעצם הופך אתכם "מיותרים".

הצעד הבא הוא למפות את הקשרים של הקשרים שלכם, שם שוכן פוטנציאל נטוורקינג אסטרטגי, כפי שהסברתי בהרחבה בטור חפשו את הקשרים של הקשרים.

נצלו את החג

והכי חשוב, נצלו את ערב הפסח לתקשר עם אנשי הרשת שלכם. חגים הם זמן מעולה ליצור קשר בלי שום סיבה מיוחדת, סתם "חג שמח" בטלפון או בהודעה אישית, תלוי במידת הקרבה. אל תתעצלו. בהשקעה של שעתיים-שלש אתם יכולים "לכסות" כמעט 30% מהתקשורת השנתית עם הנטוורקינג שלכם, שכן עם שליש מהרשת מספיק לתקשר פעמיים בשנה (בחגים), עם שליש נוסף פעם ברבעון, כאשר שליש בלבד דורש תקשורת אינטנסיבית יותר. כמו-כן, חגים הם הזדמנות להעיר קשרים ישנים שנבלו עם הזמן, קשרים שעשויים לתרום רבות לכם ולקריירה שלכם. חג שמח.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com