נובל ותשובה איימו על דיויד גילה במאבק בינ"ל ואבטלה המונית

חדשות 2 מפרסמים הערב את הפרוטוקולים מישיבה בין דיוויד גילה לנציגי חברות הגז בה הודיע להם על כוונתו להכריז עליהם מונופול ■ תשובה איים באבטלה המונית ■ תדמור: זהו פיגוע כלכלי מדיני

חדשות 2 מפרסמים הערב פרוטוקולים מישיבה בין דיוויד גילה, מי שכיהן כממונה על ההגבלים העסקיים, לבין בכירי חברות הגז, בה הודיע להם על כוונתו להכריז עליהם כמונופול ולכפות עליהם פיקוח.

הפרוטוקול מעלה את הדיון הבא:

דיוויד גילה: עשינו את ההסדר כדי לקדם תחרות אבל הגענו להבנה שזה לא יקדם את התחרות. אני לא יכול לשכנע את בית הדין שההסדר הזה יביא לתחרות.

יצחק תשובה: מדינת ישראל זקוקה לגז. כל המפעלים הקטנים צריכים גז והם יסגרו אם לא יהיה להם. הדירוג של מדינת ישראל ירד באופן מיידי. תיווצר אבטלה המונית. הכנסות המדינה ירדו משמעותית, יבוטלו ההסכמים למכירת גז לירדן ולמצרים. זה אפילו יפגע ביחסים של ישראל באזור.

יצחק תשובה: אנחנו לא רוצים שיכתב בספר דברי ההיסטורי שהמאגר לא פותח. אנחנו צריכים לפתור את הדברים ביחד. אין דרך אחרת. האלטרנטיבה - היא רעידת אדמה.

גדעון תדמור: אם מישהו חושב שאנחנו נקבל קביעה על הסדר כובל כאילו כלום לא קרה, הוא טועה. קביעה כזו היא פיגוע כלכלי ומדיני.

הדיונים הללו התנהלו במהלך מערכת הבחירות, בתקופה שהחלפת שלטון נראתה תרחיש סביר. התחושה בחדר היא שסד הזמנים קצר.

דיוויד גילה: אנחנו נחשוב על הדברים ונחזור אליכם מחר.

יצחק תשובה: אנחנו לא מוגבלים בזמן. הלחץ של הבחירות לא צריך להשפיע.

במהלך הליך השימוע נכנסו לחדר נציגי נובל אנרג'י האמריקאית, השותפה של במאגרי "לוויתן" ו"תמר".

צבי אגמון, עורך הדין של החברה פונה לגילה ומציג עמדה חד משמעית:

צביקה אגמון: המשמעות של דבריך זה גמירת שוק הגז.

צביקה אגמון: פתאום התהפכתם. אנחנו לא מבינים מה שינוי הנסיבות. אנחנו נראים רע בעולם. משק הגז בר מינן.

ואז מגיע איום רשמי ונחרץ בבוררות בינלאומית שתגרור את ישראל להליך משפטי ארוך ויקר:

צביקה אגמון: נובל שומרת לעצמה את כל הזכויות שלה תחת הדין הבינלאומי. יש לנו מעט אמונה בהליך הזה וביכולת שלכם להשתכנע בעמדתנו במהלך השימוע.

יום לאחר מכן, מתייצבים נציגי דלק ותשובה בראשם - פותח את השימוע בהטפה על ציונות

יצחק תשובה: אין לנו ארץ אחרת. יש לנו מדינה קטנה שכולנו אוהבים אותה וחובה עלינו לשמור אותה, לפתח אותה, לבנות אותה, אחרי 2000 שנות גלות. ....יש פה אנשים שאוהבים את המדינה יותר מעצמם, שעושים את הכל למען המדינה, אם אנחנו נישבר אז מה יהיה?....אם משקיע חדש היה מבקש להשקיע מחצית מסכום ההשקעה, הוא היה זוכה בפרס ישראל. אותי ואת נובל מגרשים......

יצחק תשובה: "יפוטרו אנשים. נכון להיום, 2000 מפעלים בישראל מחכים לחיבור גז. אחרת הם יפטרו עובדים. (פניציה) המדינה מקבלת את הפירות, אנחנו את הפטישים.

תשובה: אם לא היה אנחנו לא היה תמר ולא לוויתן.

יצחק תשובה: יש לנו טבלה שמראה שהמחירים בישראל הם הכי זולים בעולם. איך החדש יכול להתחרות עם המחירים הזולים ביותר? לא צריך להקשיב לאנשים רעים שאומרים שהמחירים בארץ יקרים.

השימוע כולו מסתיים בטונים צורמים:

יוסי אבו: זה הכל עניינים של אווירה פוליטית. זה מכתב של שלי יחימוביץ'. זה הריח הרע שיוצא מכך שחזרתם בכם.

דיוויד גילה: זו עמדה מקצועית לגמרי. אני מבין שהיא הפריעה לכם ופגעה בכם. אנחנו לא משנים את עמדתנו בגלל פוליטיקה. הגענו למסקנה שזה לא יביא לתחרות.

יצחק תשובה: היה צריך יותר שיקול דעת. מה שנשאר לעשות - לגמור את העניין. לא למשוך. צריך להיות יותר אמיצים ולקחת החלטות.

דיוויד גילה: גם אתם