תמונה עגומה בתשואות הפנסיה ברבעון הראשון

האינפלציה השלילית ברבעון הראשון הכבידה על קרנות הפנסיה בגלל שיערוך האג"ח המיועדות, שמהוות 30% מנכסיהן ■ הפניקס בולטת לטובה בצמרת דירוגי הפנסיה והביטוח, ילין לפידות בצמרת דירוגי הגמל וההשתלמות

רועי יקיר / צילום: תמר מצפי
רועי יקיר / צילום: תמר מצפי

בעוד שקופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות רשמו תשואות שליליות שנעו בטווח של 0.4% לערך עד כ-0.6%, המצב של החוסכים בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות ובפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח היה עגום יותר, כשאלו רשמו ברבעון הראשון של השנה תשואות שליליות חדות יותר. כך, בבחינת התשואות מתחילת השנה, כפי שפורסמו באתרי הפנסיה-נט והביטוח-נט של האוצר, עולה כי התשואה הממוצעת על סך ההשקעות של קרנות הפנסיה עמדה על מינוס 1.1%, ובפוליסות המשתתפות ברווחים הייתה התשואה 1%-.

מאיפה הגיעו הפערים האדירים בין שני השווקים הללו לשוק הגמל לתגמולים, במיוחד בהתחשב בכך שבשוק הפנסיה הקרנות החדשות המקיפות נהנות מרכיב האג"ח המיועדות שהמהווה כ-30% מנכסיהן, אשר מבטיח להן ריבית ריאלית קבועה של כ-4.86% לשנה?

יש לכך שתי סיבות שונות, אחת לכל תחום חיסכון: בפנסיה החדשה המקיפה - אותן אג"ח מיועדות, שנתפסות בצדק ככרית ביטחון איכותית ורווחית שיש לקרנות הפנסיה החדשות ולא ליתר האפיקים בשוק החיסכון לטווח ארוך, הן שהובילו לפער האדיר בתשואה הרבעונית הממוצעת. זאת, בשל האינפלציה השלילית שנרשמה ברבעון הראשון והביאה לכך שהשיערוך החשבונאי של האג"ח הוביל להפסד טכני ודי צפוי, ולא משום פגיעה ממשית בתשואות שגלומות בהן (המובטחות על ידי המדינה).

בשקלול התשואות השליליות כאמור ברבעון הראשון בתחום הפנסיה (בו מנוהלים נכסים בהיקף מצרפי של כ-219 מיליארד שקל) והפוליסות המשתתפות ברווחים (המנהלות נכסים בהיקף מצרפי של כ-143 מיליארד שקל), מתקבל כי ב-12 החודשים האחרונים הניבו שני תחומי החיסכון לטווח ארוך הללו תשואה שלילית ממוצעת של 1.5% ו-2.2%, בהתאמה.

אגב, קרנות הפנסיה החדשות המקיפות מציגות כמה סוגי תשואות. האחת היא התשואה על ההשקעות החופשיות, שאינה כוללת את רכיב האג"ח המיועדות - שהסתכמה ב-12 החודשים האחרונים במינוס 4.2%, בממוצע ענפי; השנייה היא התשואה על סך ההשקעות, שמשקללת את התשואה על ההשקעות החופשיות יחד עם התשואה בגין האג"ח המיועדות, ושעמדה כאמור על מינוס 1.5% בשנה החולפת; וישנה התשואה הכוללת, שמשקללת את התשואה על סך ההשקעות עם העודף (או הגירעון) האקטוארי, שנובע מאיכות ניהול הכיסויים הביטוחיים בקרנות הפנסיה, ושמשפיע על החיסכון כמו תשואה פיננסית על ההשקעות. זו הסתכמה בתקופה שבין אפריל אשתקד למארס השנה במינוס 1.9%, בממוצע, וזאת בשל גירעון אקטוארי ממוצע של כ-0.4%.

ומה לגבי תחום החיסכון בפוליסות המשתתפות ברווחים? התשואה הממוצעת ברבעון נמוכה משמעותית מזו של קופות הגמל לתגמולים, בגלל מיעוט חברות הביטוח שפועלות בתחום ניהול פוליסות חיסכון פנסיוניות. כך, תוצאות חלשות של ארבע חברות הובילו את השוק כולו להציג ממוצע נמוך משוק הגמל לתגמולים, שמורכב מהרבה יותר קופות מתחרות.

בהקשר זה, נציין כי בשוק פוליסות החיסכון בביטוחי החיים אנו בוחנים את הפוליסות המשתתפות ברווחים (המוכרות גם כקרן י'), שנסגרו להצטרפות מבוטחים חדשים החל מ-2004. מדוע? הגם שתיק זה אינו הרלוונטי לחוסכים חדשים מ-2004 ואילך, הרי שגם כיום זהו תיק הדגל (והגדול ביותר) של כל החברות, והוא שממחיש טוב יותר מאחרים, לדעתנו, את איכות ניהול ההשקעות בכל אחד מהגופים הללו.

הפניקס בולטת בראש הדירוגים

מי שבולטת לחיוב בצמרת דירוג התשואות של קרנות הפנסיה, וגם של הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, היא קבוצת הביטוח הפניקס, שאת השקעותיה מנהל רועי יקיר.

הפניקס מובילה את הדירוג הן בקרב כלל קרנות הפנסיה החדשות המקיפות והן בקרב כל שבע חברות הביטוח שמנהלות חיסכון פנסיוני במסגרת ביטוחי המנהלים שלהן (הפוליסות המשתתפות ברווחים הן התיק המרכזי שמנוהל במסגרת החיסכון בביטוחי המנהלים של חברות הביטוח). וההובלה של הפניקס היא לא רק בשני התחומים כאמור, אלא גם בשתי תקופות הבחינה: ב-12 החודשים האחרונים ובסיכום הרבעון הראשון של 2016.

ברבעון הראשון הציגה הפניקס תשואה על סך ההשקעות בשיעור שלילי מתון של פחות ממינוס 0.2% - התשואה הגבוהה בשוק הפנסיה. בפוליסות המשתתפות ברווחים היא הציגה תשואה רבעונית של 0.1% - היחידה שחיובית, כשהיתר הציגו בתקופה זו תשואה רבעונית שלילית. ב-12 החודשים האחרונים הציגה הפניקס פנסיה תשואה על סך ההשקעות של מינוס 0.25% בלבד, בעוד שבפוליסות המשתתפות ברווחים מדובר בתשואה שלילית של פחות מ-0.1%.

אחריה במקום השני, גם כן בשני התחומים, ניצבת קבוצת הראל. קרן הפנסיה של הראל רשמה תשואה שלילית של 0.75% ב-12 החודשים האחרונים, בעוד שהפוליסות המשתתפות ברווחים של הקבוצה הציגו בתקופה זו תשואה של 1.05%-, כשהיתר הציגו תשואה שלילית של יותר מ-2% בתקופה זו.

מהצד השני של טבלת התשואות בשוק קרנות הפנסיה המקיפה החדשה הגדולות, ניצבות הקרנות של מגדל (מקפת) ושל כלל ביטוח. שתי הקרנות הללו הציגו ב-12 החודשים האחרונים תשואה שלילית ברמה של 2.05% ו-2.4%, בהתאמה, כשרק הקרן הקטנה יותר של קבוצת הביטוח איילון נמצאת עמן ב"שכונה הרעה" הזו, עם תשואה של מינוס 2.5% לערך בתקופה האמורה.

בתחום הביטוח, הטבלה נחלקת לשלושה חלקים: הפניקס והראל בראש, מנורה ומגדל בתווך, עם תשואות שליליות של בין מינוס 2% למינוס 3%, והחלק התחתון שכולל את אלו שהציגו תשואה שלילית שנמוכה ממינוס 3% - כלל ביטוח ושתי החברות קטנות בשוק זה, הכשרה ביטוח ואיילון.

ומה לגבי הרכב ואופי תיקי ההשקעות הפנסיוניים של הציבור הרחב, שמנוהלים באמצעות קרנות הפנסיה החדשות המקיפות והפוליסות המשתתפות ברווחים שבניהול קבוצות הביטוח?

שיעורים גבוהים של חשיפה לחו"ל

נכון לסוף הרבעון הראשון בשנת 2016, מבדיקת הפירוט באתרי הפנסיה-נט והביטוח-נט של האוצר עולה כי 27.6% מהתיק של קרנות הפנסיה המקיפות החדשות מושקעים בנכסים בחו"ל ובמט"ח. כלומר, למעלה מ-1 שקל מכל 4 שהם מנהלים מושקעים ותלויים ישירות במה שקורה מעבר לים.

בהסתכלות על הקרנות השונות עולה כי אצל מיטב דש פנסיה, מגדל מקפת ומבטחים החדשה של מנורה מבטחים שיעור החשיפה לחו"ל ולמט"ח הוא הגבוה בענף, ואלו שלושת הגופים היחידים שמציגים שיעור נכסים בחו"ל ובמט"ח שגבוה מהממוצע הענפי.

כמו כן, כ-40.7% מסך הנכסים שמנוהלים בקרנות הפנסיה המקיפות החדשות מוחזקים בנכסים לא סחירים (כולל האג"ח המיועדות, שמהוות כאמור כ-30% מנכסיהן). שיעור הנכסים הלא סחירים הגבוה ביותר מתוך סך הנכסים המנוהלים בקרנות הפנסיה המקיפות החדשות, נמצא אצל הראל פנסיה ומבטחים החדשה של מנורה מבטחים - כשאצל שתיהן הוא ברמה של מעל ל-51% מהנכסים.

ומה לגבי הרכב התיק בשוק הפוליסות המשתתפות ברווחים? אצל שבע החברות שמנהלות פוליסות חיסכון פנסיוני מסוג זה נרשם בסוף הרבעון הראשון השנה שיעור חשיפה למניות במונחי דלתא (שבוחנת את החשיפה האפקטיבית, שכוללת את ההחזקה בנכס הבסיס וכן אופציות וחוזים עתידיים) של כ-36.3%. החברות עם שיעור החשיפה הגבוה ביותר למניות במונחי דלתא הן הכשרה ביטוח והראל, כשבצד השני ניצבת מנורה.

כמו כן, שיעור הנכסים בחו"ל ובמט"ח מתוך סך הנכסים המנוהלים בפוליסות המשתתפות ברווחים עמד בסוף הרבעון הראשון על רמה של 31.3% בממוצע, כשגם כאן מנורה מבטחים ומגדל עם שיעור היציאה לחו"ל (ולמט"ח) הגבוה בענף, בעוד שהפניקס, הכשרה ביטוח ואיילון עם השיעור הנמוך ביותר.

לסיום, נציין כי שיעור ההחזקה בנכסים לא סחירים מתוך סך הנכסים המנוהלים בפוליסות המשתתפות ברווחים נמוך מזה שנרשם בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות, וזאת באופן מתבקש היות שאין להן אג"ח מיועדות שמהוות רכיב משמעותי מסך נכסי קרנות הפנסיה החדשות המקיפות. בסוף מארס דובר על רמה של כ-27.8%, כשהראל והפניקס (בסדר יורד) בולטות בצמרת עם שיעור הנכסים הלא סחירים הגבוה בענף (36% ו-31%, בהתאמה).

תשואות קרנות הפנסיה המקיפות 26.4.16
 תשואות קרנות הפנסיה המקיפות 26.4.16

ביטוחי מנהלים
 ביטוחי מנהלים