הבורסה בת"א מסכמת שליש ראשון שלילי ב-2016

נקודת השפל השנתית נרשמה באמצע פברואר, אז הגיע המעו"ף ל-1,383 נקודות, אחרי שהשלים צניחה של כמעט 10% בפחות מחודש ■ מאז נרשמה התאוששות, אך שבוע המסחר האחרון היה אחד הגרועים וקבע סיכום שליש שלילי

ימים סוערים בבורסה / צילום:צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ימים סוערים בבורסה / צילום:צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הירידות החדות שנרשמו בבורסה המקומית בשני ימי המסחר האחרונים שלחו את המשקיעים לחופשת חג לא אופטימית במיוחד.

גם במבט רחב יותר, כשבוחנים את ביצועי בורסת תל-אביב בשליש הראשון של 2016, מגלים שהיא לא האירה פנים למשקיעים, והמדדים הבולטים בה, ת"א 25 ות"א 100, איבדו בין 5% ל-6%. המגמה הלא מעודדת הזו מגיעה על רקע של ירידה בולטת במחזורי המסחר. אלה קבעו במהלך החודש האחרון רמות שפל שלא נראו פה זמן רב, בעיקר בימי ראשון. בחודש אפריל הסתכם מחזור המסחר הממוצע היומי בבורסה ב-900 מיליון שקל בלבד, לעומת מחזור יומי ממוצע של 1.4 מיליארד שקל ב-2015.

אחרי 2015 הסוערת, שהתאפיינה בתנודתיות גבוהה ובחוסר ודאות (ושבסיכומה עלה ת"א 25 ב-3%), בתחילת השנה הנוכחית שידרו האנליסטים ובתי ההשקעות המקומיים אופטימיות זהירה לגבי הצפוי בשווקים ב-2016. אולם ארבעת החודשים הראשונים של השנה הציגו כאמור תמונה שונה. פתיחת השנה הביאה עימה שוב עלייה ברף החששות בנוגע לעתידה של הכלכלה הסינית, במה שהיווה רק פרומו לצניחה חדה במחירי הנפט, שנרשמה מיד אחר כך, ושגררה למפולת עולמית, שהובילה לכניסתן של בורסות רבות בעולם להגדרה של שוק דובי, אחרי צניחה של יותר מ-20% מהשיא.

כאן, בתל-אביב, נקודת השפל השנתית עד כה נרשמה באמצע חודש פברואר, אז הגיע המעו"ף לרמה של 1,383 נקודות, אחרי שהשלים צניחה של קרוב ל-10% תוך קצת יותר מחודש, והתרחק 20% מרמת השיא שלו שנקבעה ב-2015. מאז, בדומה למתרחש בעולם, ועל רקע התאוששות יחסית של מחירי הנפט אחרי מחירי השפל שרשמו, הצליחה הבורסה להתאושש, והתחזקה ב-4%. אולם עליות אלה לא הספיקו להדביק את הפער שיצרו הירידות שקדמו לכך. שבוע המסחר הנוכחי, שהיה אחד הגרועים בתקופה האחרונה, ושבסיכומו איבד המעו"ף קרוב ל-4% מערכו, גרר את הבורסה לסיכום השליש השלילי.

שונות בין הסקטורים

מי שגרר בשבוע החולף את המעו"ף למטה היו בעיקר מניות הפארמה הסובלות מחולשה, בהובלת מניית פריגו . נועם רוקח, סמנכ"ל השקעות בבית ההשקעות אנליסט אמר היום ל"גלובס", כי "השליש הראשון של השנה התאפיין בתנודתיות גבוהה, ולמחיר הנפט הייתה השפעה מכרעת על השווקים. התיקון לירידות החדות של תחילת השנה, החל מאמצע פברואר, הגיע הודות לעלייה במחירי הסחורות, ההבנה שהריבית בארה"ב לא תועלה בצורה חדה, והיחלשות הדולר שהביאה לרגיעה במטבעות השווקים המתעוררים".

מחירי הנפט והגז הנמוכים בעולם גם השפיעו לשלילה על מדד הנפט והגז המקומי, שנוסף על כך הושפע מהסאגה הרגולטורית הבלתי נגמרת בעניין פיתוח מאגרי הגז המקומיים, וירד 6%.

לעומתו, העוצמה היחסית שמפגינות בפעילותן חברות הנדל"ן המניב המקומיות משכה את מדד הנדל"ן המקומי לעלייה של כ-10% מתחילת השנה, בהובלת מניית אפריקה נכסים .

בעניין זה רוקח אומר, כי "בשוק הישראלי בלטה השונות בין הענפים. סקטור הפארמה, אשר לו משקל גבוה במדד המעו"ף, רשם ירידות חדות בשל כך שנקודת המחיר של החברות בפתיחת השנה הייתה לא זולה, וכאשר הצעות הרכש במשולש טבע-מיילן-פריגו לא נענו, השוק עשה התאמת מחיר כלפי מטה.

"כמו כן, סקטור זה סובל מסנטימנט שלילי בשל העובדה שנושא מחירי התרופות נמצא בשיח הבחירות בארה"ב. כך גם לגבי סקטור הגז; ההתמהמהות בפיתוח מאגר לוויתן ומחירי הגז בעולם מהווים רוח נגדית למניות בתחום".

את העליות בענף הנדל"ן מייחס רוקח "להמשך סביבת הריבית הנמוכה ומכפילי FFO סבירים להשקעה בסביבה זו".

בבחינת הביצועים הבולטים מבין מניות ת"א 100, בצד השלילי ניכרת דומיננטיות כמעט מוחלטת של המניות הדואליות, המהוות את עיקר המניות מבין ה-15 שרושמות מתחילת השנה ירידות דו-ספרתיות, בהובלת פריון שצנחה בתקופה זו ב-55%.

על רקע הטלטלה שאפיינה את שוקי ההון, אפיקי האג"ח המשיכו להוכיח את עוצמתם, עם תשואות נאות של כ-2.5%-3.5% בסדרות הממשלתיות הארוכות, ושל כ-1.5% במדד תל-בונד 60.

במבט קדימה, רוקח אומר כי "החששות בתחילת השנה כאילו מדובר בשנת 2008 היו מוגזמים. התשואה הפנימית באפיקי ההשקעה אמנם לא מאוד גבוהה, אך סביבת הריבית העולמית הנמוכה תיוותר עוד לזמן רב והחיפוש אחר נכסים עם תשואה פנימית נאותה יימשך. בחירת נכסים וניצול הזדמנויות בתנודתיות הגבוהה של השווקים ייצרו את התשואה העודפת".

מדד
 מדד

ביצועי שוק האגח
 ביצועי שוק האגח

 

מניות בכתבה: אלקו , מבני תעשיה , אפריקה נכסים , ספאנטק , חלל תקשורת , פריון נטוורק , פריגו , ביוטיים , סודהסטרים , מיילן 

מה עשתה הבורסה בתא מתחילת השנה
 מה עשתה הבורסה בתא מתחילת השנה