לראשונה: GE תעזור בפיתוח משק האנרגיה של עיראק

תאגיד הענק האמריקאי יספק ציוד, טכנולוגיה ושירותי תחזוקה למאגרי הנפט והגז בעיראק, יקים מרכז בקרה ויטמיע מיומנויות בפיתוח המאגרים 

שדה נפט בבצרה, עיראק / צילום: רויטרס
שדה נפט בבצרה, עיראק / צילום: רויטרס

תאגיד הענק האמריקאי ג'נרל אלקטריק (GE) חתם בשבוע שעבר על הסכם שיתוף פעולה ראשון מסוגו עם משרד האנרגיה של עיראק. זאת, אחרי שנים של משא ומתן בין הצדדים. על פי ההסכם, החברה תספק ציוד, טכנולוגיה ושירותי תחזוקה למאגרי הנפט והגז במדינה, תקים מרכז בקרה ותטמיע מיומנויות בפיתוח המאגרים. בנוסף חתמה החברה על הסכם פיתוח משק החשמל במדינה והיא אף שוקלת להשקיע במשק הגז של מצרים.

GE פעיל במגוון רחב של תחומים ונסחר לפי שווי של כ-245 מיליארד דולר. החברה פועלת בישראל באמצעות זרוע ההון סיכון התאגידית, GE Ventures, שהשקיעה בין השאר בבטר פלייס ובחברת האנרגיה SolarEdge, ומספקת הרבה מהציוד של חברת החשמל, תחנות הכוח הפרטיות ומאגר הגז "תמר".

בכיר ב-GE אמר היום ל"גלובס" כי "להסכם לא צפויה להיות כל השפעה על פעילות החברה בישראל. הציוד והשירותים שמעניקה GE לישראל מוערכים במאות מיליוני דולרים, והחברה מקווה להמשיך להשקיע כאן". לטענתו, "כשיוקמו תחנות כוח פרטיות נוספות בישראל, GE מקווה לספק להם את הציוד, וכך היא מעוניינת לעשות גם עם 'לוויתן' ומאגרים נוספים". כשנשאל האם עיראק תסכים להמשך הפעילות של GE בישראל, השיב הבכיר כי "כלכלה ופוליטיקה בנפרד. זה אולי נשמע תמים לומר זאת, אך כך אנו פועלים וזה משהו שמבינים גם בעיראק".

ההסכם שנחתם עם עיראק נחשב לגדול ומשמעותי עבור המדינה. עיראק, נספר, מחזיקה ב-9% מעתודות הנפט העולמיות ו-1.9% מעדות הגז. יחד עם זאת, לאור מחסור בציוד ובידע, מלחמות בלתי פוסקות וסנקציות, המדינה בקושי מצליחה לספק את צרכי האנרגיה של עצמה. כך למשל, ב-2014 הופקו 1.3 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז בלבד. לשם השוואה, בישראל הופקו באותה שנה פי שישה גז.

לפי ההסכם, GE תעזור לעיראק לפתח מיומנויות גיוס הון ולמזער את בערות הגז (flaring gas), זאת לטובת ייצור חשמל. נסביר, כי מדינות חסרת ידע ומשאבים אינן יודעות לעתים מה לעשות עם גז טבעי שהן מוצאות ולפיכך הן שורפות אותו. בעולם נשרפים מדי שנה כ-100 BCM של גז טבעי. החברה מעריכה כי באמצעות טכנולוגיה נכונה היא תוכל לעזור למדינה לנתב את הגז לטובת ייצור 200 מגה-וואט חשמל, ולהגדיל את הפקת הנפט שלה בכמה אלפי חביות ביום.

הסכם היסטורי זה מצטרף להסכם שנחתם בין הצדדים, גם הוא בשבוע שעבר, לפיו תעזור החברה למדינה לפתח את משק החשמל שלה. שר האנרגיה של עיראק אמר כי מדובר ב"הסכם אסטרטגי שכולל מספר פרויקטים שיגדילו את מקורות האנרגיה במדינה". הוא סיפר כי אחד הפרויקטים יעזור לספק 400 מגה-וואט חשמל עד הקיץ. היקפי ההסכמים שנחתמו אינם ידועים, אך על פי הערכה במהלך השנים הקרובות תשקיע החברה במדינה מאות מיליוני דולרים.

נציין, כי על פי דיווחים במצרים, GE מתכננת להשקיע במשק הגז במדינה ועד סוף השנה תזרים לה 340 מיליון דולר. בראיון לעיתונות המצרית טען נשיא מחלקת צפון מזרח אפריקה בחברה, עימאן קטאב, כי חלק מהכסף יושקע בהכשרת עובדים וחלק בפיתוח מאגרים. הוא הוסיף כי לפי שעה החברה לא צפויה להשתתף בפיתוח מאגר "זור" הענק שהתגלה במדינה, אך כן מתכוונת לקחת חלק בפיתוח מאגרי גז אחרים.