פישר קיבל סנגורית ציבורית - אך דורש שחרור כספים לייצוג פרטי

עו"ד ליזי שובל-בר מהסנגוריה הציבורית הסכימה לייצג את רונאל פישר במשפט שבו הוא עומד לדין בגין שוחד ועבירות נוספות, אך פישר מעדיף ייצוג פרטי ודורש שהמדינה תשחרר את הכספים שחילטה לו כדי שיוכל לממן זאת

רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור
רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור

נמצאה סנגורית מהסנגוריה הציבורית שתייצג את עו"ד רונאל פישר, אך פישר מעדיף ייצוג פרטי ודורש שהמדינה תשחרר כספים שחילטה לו, כדי שיוכל לממן ייצוג של סנגור מהמגזר הפרטי.

הסנגור הציבורי הראשי במחוז ירושלים, עו"ד דורי פינטו, הודיע היום (ב') לשופט המחוזי בעיר, משה סובל, כי עו"ד ליזי שובל-בר, שמשרדה בראשון-לציון, הסכימה לייצג מטעם הסנגוריה הציבורית את פישר במשפט שבו הוא עומד לדין בגין שוחד ועבירות נוספות.

עו"ד שובל-בר צפויה להחליף את סנגוריו הפרטיים של פישר, עורכי הדין פרופ' רון שפירא וקרן שפירא. השניים ייצגו את פישר עד כה, אך הוא הפסיק לשלם להם לאחר שהמדינה חילטה כספים רבים שלו, והם מעוניינים שבית המשפט ישחרר אותם מהייצוג.

שובל-בר היא בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, היא התמחתה במשרד הבוטיק הנחשב שינמן-נגב-ניב העוסק בצווארון לבן, וכיום היא בעלת משרד פרטי. בין השאר ייצג שובל-בר לאחרונה את שושן שלם, אחיו של הבדרן ארז שלם, שהתחזה ליועץ השקעות ונשלח לכלא, ואת עו"ד מיכאל שר, שהואשם בגניבת כספי לקוחותיו.

לאחר ההצהרה כי נמצאה סנגורית ציבורית שתייצג את פישר, התרומם פישר מכיסאו והביע התנגדות לדבר. לדברי פישר לשופט, "אני חושב שהמצב לא תקין שאיני יכול לבחור את מי שאני רוצה (כעורך דין שייצג אותו. ח"מ). אני מבקש ואכבד אם בית המשפט אם יסכים לכך שבין אם אני מכיר את עורכת הדין ובין שלא, ככל שזה לא פוגע בניהול בית המשפט, לאפשר לי לנסות כן מהלך של שחרור כספים (שחולטו על-ידי המדינה. ח"מ) על-מנת שיהיה לי ייצוג פרטי".

לדברי פישר, "אני נמצא באנומליה של חילוט מוחלט, שכל אדם בר-דעת מבין שאין זה סביר. ברור שבית המשפט אינו יכול להמתין עד אין-קץ (עם התחלת המשפט שמתעכבת בשל היעדר הייצוג). אודה לאדוני השופט אם יוכל להמתין. איני תובע זאת בתור זכות שתפגע בניהול המשפט". 

באשר לבחירה בעו"ד שובל-בר עצמה, אמר פישר: "ראשית, איני מכיר את עורכת הדין שמדובר בה מטוב ועד רע. שנית, נאמר לי שדעתי לגבי מי יהיה עורך הדין חשובה כקליפת השום. הסנגוריה התגייסה עבורי, ומדובר במאמץ אמיתי. נציגת הסנגוריה הציבורית הגיעה לביתי, ואני מקווה שזה ירקום עור וגידים, ונצליח". 

התובעת, עו"ד קרן אלטמן, בירכה על כך שנמצא גורם שייצג את פישר. "אזכיר כי כתב האישום הוגש לפני כשנה, ולכן נבקש ככל שניתן בתיק כזה, שיש בו עניין ציבורי רב, לנסות ולקדם יותר את העניינים", אמרה התובעת.

לדבריה, "כולנו התכוננו ושריינו מועדים, ואנו גוררים למעלה מחודשיים את סוגיית הייצוג, אז לפחות שיהיה מענה לכתב האישום. איני חושבת שיש משהו שמונע את מתן המענה, גם לא הבקשות השונות למתן חומרי החקירה, כי אין הן כה מהותיות, וניתן להן מענה". 

עו"ד שפירא העלתה את האפשרות שעד המענה לכתב האישום יהיה ייצוג משותף שלה ושל הסנגוריה הציבורית. שפירא ציינה כי "לפי הספירה שלי, לא היה כאן שבוע אחד של עיכוב בגלל חילופי הסנגורים, אלא אנו, למעלה משנה לאחר הגשת כתב האישום, עם חומר חקירה בלתי מלא. מכל הבקשות שלי אכן התגלו פגמים, תיקים נעלמים והודעות שלא נמסרות. בארבעת החודשים האחרונים אנו עוסקים גם בעניין הייצוג, אך אין לומר שההליכים בתיק עוכבו אף לא לרגע אחד. החובה החוקית להעביר את מלוא חומר החקירה ביום הגשת האישום היא רחוקה מאד ממה שקרה בתיק הזה". 

עו"ד פינטו התנגד לייצוג משותף ואמר כי "איני רואה דרך שבה יהיה ייצוג משותף של סנגור פרטי וציבורי בשלב הזה. בית המשפט כמובן יכול לשחרר את הייצוג הפרטי בשלב שבו הוא מוצא לנכון, אבל אם הייצוג יעבור לסנגוריה הציבורית, נכון שמי שהתחיל לייצג, ייצג וייתן תשובה כאשר יוכל. ייצוג משותף ולקחת אחריות באופן חלקי, זה לא יאה... ייצוג משותף הוא דבר שהוא בלתי אפשרי, להבדיל משני סנגורים שמייצגים ביחד. זה דבר שלי הוא נראה בלתי אפשרי. יכולות להיות גישות ועמדות שונות. נדמה לי שגם החוק לא מאפשר זאת. ישוחרר הסנגור הפרטי, ומהרגע והלאה ייוצג על-ידי סנגור ציבורי". 

התובעת התנגשה לשחרור מיידי של שפירא מהייצוג של פישר, עקב החשש שהדבר יביא להארכת ההליכים. "המשמעות של מה שהם מבקשים היא מתן מענה לכתב האישום, שנתיים אחרי הגשתו. מה יקרה? היא (עו"ד שובל-בר) תיכנס ותבקש את חומרי החקירה, ויהיו לה עוד בקשות משלה ולפחות כמה חודשים ללמוד את התיק, כי מדובר בתיק בהיקף לא קטן, ויש את הפגרה, ונמצא עצמנו אחרי החגים מחכים לתשובה. זה מצב שאי-אפשר לקבל אותו". 

השופט סובל יקבל החלטה בנוגע לסוגיית הייצוג המשותף בימים הקרובים.

כתב האישום שהוגש נגד עו"ד רונאל פישר, קצין המשטרה לשעבר ערן מלכה, עו"ד רות דוד-בלום, יאיר ביטון, שי ברס והאחים יוסף ואביב נחמיאס, מגולל בפירוט כיצד מלכה ופישר יצרו לכאורה מערכת של מסחר במידע מודיעיני משטרתי בתמורה לשוחד ולטובות הנאה. 

מלכה, שהודה בביצוע העבירות במסגרת הסדר טיעון ונשלח ל-8 שנות מאסר, שימש כראש צוות ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), שהיא חלק מיחידת להב-433. במסגרת תפקידו נחשף מלכה לסודות של חקירות רגישות ביחידת להב-433 ולמידע מודיעיני שחשיפתו עלולה לפגוע באינטרסים ציבוריים חשובים. סודות אלה חלק מלכה עם פישר ולא בחל בשיבוש חקירות סמויות ובמכירת מידע תמורת כסף, תוך פגיעה בערכי המשטרה. 

לפי הנטען, עו"ד פישר ניצל את תפקידו ואת מעמדו כדי לסחוט כספים באמצעות המידע, לשבש חקירות רגישות וסמויות ואף לשם עריכת מניפולציות ומצגים. כאשר מעללים אלה החלו להיחשף, פעלו מלכה ופישר לשבש את חקירתם, עד שבמשך מספר חודשים נקלעה החקירה למבוי סתום. זה נפרץ כאשר גורמי החקירה הצליחו לחדור למכשירי הטלפון הניידים של פישר ושל ע', מזכירתו לשעבר של פישר שהפכה לעדת מדינה נגדו. 

לפני כחודשיים ביקש פישר מבית המשפט למנות לו סנגור ציבורי, לאחר שהמדינה תפסה כספים ונכסים שלו במטרה לבקש את חילוטם אם יורשע. "כל רכושו של הנאשם ובני משפחתו מחולט בתיק זה או מעוקל בידי רשויות המס. לפי החוק, פישר זכאי לייצוג של הסנגוריה הציבורית, ולפיכך מתבקש כבוד בית המשפט להורות על מינוי סנגור ציבורי לנאשם". 

מאז שהגיש עו"ד פישר את הבקשה למינוי סנגור ציבורי, ניסו בסנגוריה הציבורית למצוא עורך דין שיסכים לקבל עליו את הייצוג, אך התקשו בכך. בימים האחרונים, כאמור, הסכימה עו"ד ליזי שובל-בר לייצג את פישר. במקביל, כאמור, מנסה פישר להביא לשחרור כספים שלו, כדי שיתאפשר לו להמשיך לשלם לסנגור מהמגזר הפרטי.