שערוריית אורבנקורפ: ייצוגית בעשרות מיליוני שקלים נגד מידרוג

לטענת המבקשים, חברת הדירוג נתנה לאורבנקורפ דירוג אשראי מוטעה בהנפקה ולא כללה פרטים חשובים בדוח הדירוג, ובהם את העובדה שהחברה נמצאת בקשיים ושהיא מנהלת מו"מ עם ארגון הבתים הקנדי לשלילת רישיון הקבלן שלה

אלן ססקין / צילום: מצגת החברה
אלן ססקין / צילום: מצגת החברה

אחרי קריסת חברת הנדל"ן הקנדית אורבנקורפ, מגיעות התביעות הייצוגיות של המשקיעים. באמצעות עוה"ד עמית מנור ויוקי שמש, הגישו היום מחזיקי אג"ח של אורבנקורפ לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף של עשרות מיליוני שקלים נגד חברת הדירוג מידרוג, שנתנה לאורבנקורפ דירוג אשראי של A3 בהנפקה בבורסה בזמן שהחברה כבר הייתה על סף קריסה.

לטענת המבקשים מידרוג לא כללה בדוח הדירוג פרטים חשובים, ובהם את העובדה שהחברה נמצאת בקשיים, וכי היא מנהלת משא ומתן עם ארגון הבתים הקנדי על שלילת רישיון הקבלן שלה בעיר אונטריו בקנדה.

"פרטים מטעים בדוח מידרוג"

אורבנקורפ גייסה בבורסה בתל אביב כ-181 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב (סדרה א') לקרנות נאמנות ולמשקיעים פרטיים, שהושלמה בתחילת דצמבר, לאחר ששווקה כאחת מעשר חברות הבנייה למגורים המובילות בקנדה. כספי ההנפקה הוזרמו לחברות הבנות, ושימשו באופן מיידי לפירעון חובות בנקאיים שניטלו מבנקים בקנדה לצורך רכישת קרקעות בטורונטו, וכן לתשלום התחייבויות מס קודמות. כך, חודשים ספורים לאחר ההנפקה נותרה החברה ככל הנראה ללא כמות מהותית של מזומנים.

"דוח מידרוג ייחס לחברה מוניטין ללא רבב, אלא שקביעה זו אינה מתיישבת עם המציאות שלפיה לחברה יש מערכת יחסים עכורה עם רבים מלקוחותיה וספקיה. יתרה מכך, דוח מידרוג מייחס למוניטין של החברה 'חוזקה', בעוד שבפועל המוניטין שלה מהווה 'חולשה'. ייחוס חוזקה למוניטין החברה עולה - בהתאם להוראות חוק ניירות ערך - כדי פרט מטעה בדוח מידרוג", נטען בבקשה.

עוד נטען בבקשה, כאמור, כי בהתאם לדוח מידרוג, הוענקו לאיגרות החוב דירוג של A3. ואולם, לפי הנטען, "אילו מידרוג היתה מבצעת מלאכתה כהלכה, ומציינת בדוח שלה את הבעיות של החברה עם לקוחות וספקים, את מצבה הפיננסי הקשה של החברה ואת הפגמים במוניטין החברה, אזי היא הייתה מעניקה לחברה דירוג נמוך מזה שהוענק לה. משכך, גם דירוג איגרות החוב של החברה ברמה של A3, על פי החוק, עולה כדי פרט מטעה בדוח מידרוג.

"משכך, בהתאם להוראות חוק ניירות ערך, מידרוג אחראית לפרטים המטעים שנפלו בדוח שלה ואחראית לנזק - המסתכם בעשרות מיליוני שקלים - שנגרם למחזיקי איגרות החוב (חברי הקבוצה המיוצגת), עקב כך".