ענבל אור לא לבד: אתי דודאי תשלם לשלי נרקיס 2.5 מיליון שקל

ביהמ"ש דחה את טענת דודאי כי חתימתה על ההלוואות זויפה, אך דחה גם את בקשת נרקיס לריבית גבוהה

אתי דודאי / צלם: יוסי כהן
אתי דודאי / צלם: יוסי כהן

ניצחון לשלי נרקיס, המכונה "מלך השוק האפור", על אשת העסקים אתי דודאי, מי שכיכבה בתוכנית "מועשרות" בערוץ 10. בית המשפט המחוזי בתל-אביב חייב היום (ה') את דודאי לשלם לנרקיס כ-2.5 מיליון שקל בגין הלוואות שלקחה ממנו ב-2009.

דודאי טענה כי היא אינה חייבת כספים לנרקיס, וכי חתימותיה על ההלוואות זויפו וצורפו במירמה. ואולם, השופט יונה אטדגי קיבל את תביעתו של נרקיס ברובה, כשהוא קובע כי "דודאי חתמה על שני הצ'קים שבמחלוקת הקשורים לשני הסכמי ההלוואה שנעשו בין הצדדים במאי 2009, ומסרה אותם ברצון ובידיעה מלאה לנרקיס או לדוד (בעלה המנוח) על-מנת שימסרם לנרקיס".

עם זאת, בית המשפט דחה את טענות נרקיס - המוכר כמי שנותן הלוואות בריביות גבוהות מאוד - באשר לריבית שלטענתו על דודאי לשלם לו לפי הסכמי ההלוואה. בית המשפט קבע כי אין לקבל את תביעת נרקיס לתשלום הריביות שתבע, וכי יש להסתפק בתשלום הפרשי הצמדה וריבית כחוק בלבד, כפי שמחויב כל סכום שפוסק בית המשפט לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה.

נרקיס תבע לחייב את דודאי בתשלום ריבית תלת-חודשית של 16.6% בקשר להסכם הלוואה ראשון שנעשה בין הצדדים ובריבית דו-חודשית של 13.9% בקשר להסכם השני. ואולם, בית המשפט קבע כי ריבית כזו אינה נזכרת בשני ההסכמים.

"כל שצוין בשני ההסכמים הוא סכום נקוב בגין הריבית עבור שלושת חודשי ההלוואה בהסכם הראשון: 231 אלף שקל וסכום נקוב דומה נקבע גם בהסכם ההארכה, ובהסכם השני - סכום קבוע בסך 150 אלף שקל מע"מ (כלומר, 173,250 שקל) עבור שני חודשי ההלוואה", נפסק.

השופט פסק כי "נרקיס עסק במתן הלוואות, ולפיכך חלה עליו החובה לפי חוק לציין בהסכמי ההלוואה גם את שיעורי הריבית המדויקים הנגבים בגינם - ואלה לא צוינו".

לדברי בית המשפט, "הנורמות הנוהגות במערכת ההלוואות החוץ-בנקאיות שחייבו חקיקת חוקים והתקנת תקנות מיוחדים לכך, מחייבות גם פרשנות מצמצת המוטה לטובת הלווה, במיוחד כשמדובר בקביעת שיעור הריבית".

לסיכום, השופט אטדגי חייב את דודאי לשלם לנרקיס סך של 1.2 מיליון שקל בצירוף הפרש הצמדה וריבית מאוגוסט 2009; סך של 231 אלף שקל בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מיוני 2009; ו-1.08 מיליון שקל בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מיולי 2009. כן חייב השופט את דודאי לשלם לנרקיס הוצאות משפט ושכר-טרחת עו"ד בסך 75 אלף שקל.

הקרן לא הוחזרה

אתי דודאי ובעלה המנוח, דוד דודאי, נפרדו ב-2008. לפי הסכם הממון ביניהם, קיבלה דודאי את הווילה של הזוג בסביון, ודוד קיבל את הכספים שהיו לשניים. דוד דודאי התמוטט ומת בבית המשפט בפברואר 2012, בדיון משפטי בתיק פשיטת-הרגל שלו.

במארס 2012 הגיש נרקיס תביעה בסך 6 מיליון שקל נגד דודאי ועיזבון גרושה המנוח, דוד, בטענה כי השניים נטלו ממנו הלוואות ב-2009, שלא נפרעו ותפחו לחוב בהיקף של כ-20 מיליון שקל.

לטענת נרקיס, בפברואר 2009 חתמו אתי ודוד דודאי על הסכם הלוואה עמו, לפיו הלווה נרקיס לשניים סך של 300 אלף דולר (1.2 מיליון שקל), והשניים התחייבו להשיבם תוך 90 יום בצירוף ריבית של 231 אלף שקל. לדברי נרקיס, סכום ההלוואה הופקד בחשבון על-שם אתי דודאי, אך בעת הפירעון, שולם רק סכום הריבית בגין ההלוואה, וסכום ההלוואה עצמה לא הוחזר לו. בהמשך, טען, צברו השניים חוב בהיקף של כ-9 מיליון שקל, בצירוף ריבית רבעונית בשיעור של 16.6%.

עוד טען נרקיס כי בהתאם להסכם הלוואה נוסף שנחתם בין הצדדים, הוא העביר לזוג 250 אלף דולר (מעל מיליון שקל), ושוב לדבריו החזירו השניים רק את הריבית בגין ההלוואה עד מועד פירעונה ולא את סכום הקרן. לפי הסכם זה, נטען, הצטבר חובם של השניים לנרקיס לכ-11.5 מיליון שקל, בצירוף ריבית בשיעור של 13.09% לחודשיים.

"חתימה תחת צעקות"

אתי דודאי מצידה טענה כי מעולם לא נכרת בינה לבין נרקיס הסכם כלשהו, כי היא מעולם לא לקחה מנרקיס הלוואות, וכי רוב החתימות הנחזות להיות חתימותיה בהסכמי ההלוואה ובהמחאות שניתנו בקשר אליהן זויפו, ככל הנראה על-ידי גרושה המנוח.

עם זאת, דודאי אישרה כי אחת מהחתימות על ההסכם המרכזי בין הצדדים הייתה חתימתה, אך היא טענה כי הדבר נעשה תחת הלחץ שהפעיל עליה גרושה המנוח בצעקות.

השופט דחה את גרסתה של דודאי וקבע כי אינה סבירה. "דודאי - שניתן היה להתרשם היטב שהיא ידעה לעמוד היטב על זכויותיה גם במסגרת הסכם הגירושים שעשתה עם דוד, כשזה מתחייב לשלם לה סכום של 4 מיליון שקל ובנוסף לשאת בכל הוצאות שיפוץ הבית שנאמדו בכ-14 מיליון שקל - אין זה סביר שהיא תיבהל מ'צעקותיו' של דוד, עד כדי כך שהיא תחתום על ההסכם מבלי לקרוא את תוכנו או לכל הפחות להיות מודעת למהותו", קבע השופט. "יש להתייחס בזהירות רבה לגרסתה של דודאי, המוטחת כלפי דוד המנוח, שאינו יכול להפריך את דבריה".

שמו של נרקיס עלה לאחרונה לכותרות, כאשר התברר כי יזמית הנדל"ן הקורסת כלכלית והחשודה בפלילים, ענבל אור, לקחה מנרקיס הלוואות בריבית חריגה וגבוהה, בניסיון למלט עצמה ממצבה הקשה.

עו"ד משה קיירה מחברת עורכי דין ונוטריון קיירה-יהלומי ייצג את שלי נרקיס.