אי.די.בי תפעל לגיוס חוב של כ-300 מיליון שקל באג"ח

גיוס החוב, כנגד שיעבוד של חלק ממניות כלל ביטוח, יהווה מקור אלטרנטיבי למכירת כ-10% ממניות כלל ביטוח דרך הבורסה, שהייתה אמורה להתבצע בחודשים הקרובים

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

המלצת בית המשפט המחוזי בת"א לעצור את ההליך למכירת מניות כלל ביטוח דרך הבורסה, הובילה אתמול לעלייה חדה של כ-4% במניית החברה ובנוסף, גרמה לשינוי בהנחות העבודה אצל דירקטוריון החברה האם, אי.די.בי פתוח. אתמול דיווחה אי.די.בי כי בדיון שערך אתמול הדירקטוריון, בראשות היו"ר ובעלי החברה אדוארדו אלשטיין, הוחלט להסמיך את ההנהלה לבחון חלופות שונות למימון פעילותה של החברה, ובכלל זה לפעול לגיוס חוב בדרך של הנפקת אגרות חוב לציבור בהיקף של כ-300 מיליון שקל (או אף יותר).

גיוס החוב, אם יבוצע, יהווה מקור אלטרנטיבי למכירת כ-10% ממניות כלל ביטוח דרך הבורסה, שהייתה אמורה להתבצע השנה בחלקים שווים בימים הקרובים ובעוד ארבעה חודשים, ולהזרים לקופתה של אי.די.בי סכום של 250-300 מיליון שקל. לפני קצת יותר מחודש ציינה אי.די.בי בדוח מקורות ושימושים ל-2016 כי נדרשים לה מקורות אחרים בהיקף של 254 מיליון שקל כדי לעמוד השנה במלוא התשלומים לנושים. סכום זה היה אמור להגיע ממכירת מניות כלל ביטוח, לפי המתווה אותו הכתיבה הממונה על שוק ההון והביטוח, דורית סלינגר, אולם החלטת ביהמ"ש אתמול בסוגיה חייבה את אי.די.בי לפעול למציאת מקור אלטרנטיבי.

אי.די.בי מחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח בשווי של כ-1.4 מיליארד שקל. בהודעה לבורסה ציינה אי.די.בי כי אגרות החוב שיונפקו יהיו מובטחות בשעבוד על חלק ממניות כלל ביטוח שברשותה, או לחילופין בשעבוד על התמורות שתנבענה ממכירתן. עוד ציינה אי.די.בי כי המהלך עשוי להתבצע באמצעות הצעת רכש חליפין, במסגרתה יונפקו האג"ח החדשות בתמורה לאג"ח קיימות בעלות מח"מ קצר (סדרה ז' או סדרה י').

45 יום למציאת הליך חלופי

שלשום התקיים בבית המשפט המחוזי בת"א דיון בבקשה לתביעה ייצוגית שהגיש כנגד כלל ביטוח עו"ד בנימין קרייתי. עם זאת, עיקר הדיון, שהתקיים בפני השופטת רות רונן, נסוב דווקא סביב המתווה שקבעה הממונה סלינגר, למכירת מניות כלל ביטוח.

סלינגר מסרבת להעניק לאי.די.בי ולאלשטיין היתר מחודש לשליטה בכלל ביטוח, ולאחר שבמשך שנתיים נכשלה אי.די.בי בניסיונה למכור את מניות השליטה כמקשה אחת, החליטה הממונה על הביטוח להפעיל מתווה במסגרתו יימכרו מידי ארבעה חודשים כ-5% ממניות כלל בדרך הבורסה. זאת, כל עוד לא יימצא רוכש לגרעין השליטה שאף יקבל את אישורה של סלינגר לעסקה.

בדיון שלשום התברר כי השופטת רונן אינה מתלהבת מהליך המכירה שקבעה סלינגר. בסיכום הדיון היא אומנם לא הוציאה צו המונע את תחילת המכירה, אולם קבעה שעלו בדיון עניינים שיש בהם כדי להצדיק ניסיון להדברות נוספת בין הצדדים ביחס לחיפוש אחר מתווה שונה מזה שעומד על הפרק.

לשם כך, היא הקציבה לאי.די.בי ולסלינגר 45 יום למציאת להליך חליפי לפני התחלת המכירה. על הפרק עומדת הצעה שהגישו עו"ד חגי אולמן ואייל גבאי, לפיה יוקם צוות מקצועי חיצוני שילווה את הנהלת אי.די.בי במכירת מניות כלל. כך, שדירקטוריון אי.די.בי בראשות אלשטיין לא יהיה מעורב בעסקה בשלביה המוקדמים. דורית סלינגר ואדוארדו אלשטיין. השופטת המליצה על ניסיון הידברות בין הצדדים.