בוננזה: כך גורפים אלפי ישראלים רווחי-עתק מדירות לתיירים

מ-900 דירות ב-2012 ל-20,000 דירות היום: כך הפכו עסקי השכרת דירות מגורים בישראל לזמן קצר לבוננזה של ממש, המאפשרת לאלפי ישראלים לגרוף רווחים אדירים ■ צפו בווידאו

כנראה שבברלין יודעים מה הם עושים כשהם מצרים את צעדיהם של משכירי הדירות הפרטיות דרך אתרים מקוונים דוגמת AIRBNB.

בישראל מנסה עדיין התאחדות המלונות לרתום את הרשויות נגד הפריחה של ההשכרה לתיירים דרך אתרי אינטרנט ייעודיים, כאשר לפי ההתאחדות, במדינת ישראל פועלות כ-20,000 דירות המושכרות לתיירים (לעומת 900 ב-2012), ומספרן רק הולך וגדל.

מנכ"ל ההתאחדות, נועז בר-ניר, פנה בשבוע שעבר, ולא לראשונה, לשר השיכון, יואב גלנט, ולממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי, כדי שיגבשו מדיניות ברורה לדירות המושכרות לתיירים לטווח קצר. לטענת בר-ניר, הכלכלה השחורה הזו גורמת למשק הפסדים כבדים.

אם ניקח דוגמה לתופעה משכנתנו שמעבר לים, יוון, אז יוון אולי מראה צמיחה מרשימה בתיירות הנכנסת, אולם לפי דיווחים, מספר התיירים הנכנסים גבוה מהגידול בלינות, בדומה לישראל. לפי הדוחות המקומיים, מספר התיירים המגיעים ליוון דרך נמל התעופה של אתונה גדל ב-10.1%, אולם המלונות דיווחו על גידול של 3.5% בלבד.

התופעה של מבקרים "חמקמקים" רווחת בעיקר באתונה, והנתונים מצביעים בכוון הכלכלה השיתופית, שלפי הערכות עלתה לממשלת יוון כבר באובדן של 400 מיליון אירו בשנת 2015.

הקונפדרציה, המייצגת יותר מ-50,000 עסקים בתחום התיירות ביוון, אומרת שככל שתהליך ההערכה מתמשך - כך גוברת תדמיתה כמי שאינה יכולה לספק יציבות וביטחון, ובכך פוגעת בה כיעד תיירותי. לפי נייר עמדה של הארגון, הממשלה מתקדמת בהכנותיה להטלת מס חדש שנקרא באופן לא רשמי "מס שינה".