למה התפטרה שופטת ביהמ"ש המחוזי בתל אביב דליה גנות?

השופטת גנות החליטה לפרוש, לאחר שהתברר לה שהיא הפסידה בהתמודדות על תפקיד נשיאת בית המשפט המחוזי

דליה גנות, שופטת / צילום: איל יצהר
דליה גנות, שופטת / צילום: איל יצהר

בניגוד לבעלי מקצוע אחרים, נדיר מאוד ששופטים בבתי המשפט מפוטרים מתפקידם. עוד יותר נדיר, ששופט מחליט בעצמו להתפטר ולפרוש מהתפקיד. אבל זה מה שבחרה לעשות בימים האחרונים שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, דליה גנות (66), לאחר שהתברר לה שהיא הפסידה בהתמודדות על תפקיד נשיאת בית המשפט המחוזי.

גנות ושלושה שופטים נוספים במחוזי בת"א - איתן אורנשטיין, דוד רוזן וישעיהו שנלר, התמודדו על תפקיד נשיא ביהמ"ש. בימים האחרונים הודיעה ועדת האיתור לתפקיד שכללה את שופט ביהמ"ש העליון יצחק עמית, את מנהל בתי המשפט מיכאל שפיצר ואת השופט המחוזי אברהם אברהם, כי אורנשטיין ושנלר עוברים לשלב הבא שבו תבחר נשיאת ביהמ"ש העליון מי מהשניים יהיה נשיא המחוזי. השופטים גנות ורוזן, לעומת זאת, יצאו מהמרוץ לתפקיד. בעקבות ההחלטה והאכזבה ממנה, הודיעה השופטת גנות על החלטתה לצאת לשנת שבתון ולא לחזור יותר לשיפוט.

המקרה נחשף לראשונה הבוקר ע"י העיתונאית טובה צימוקי ב"ידיעות אחרונות".

דוברת מערכת בתי המשפט מסרה בתגובה כי "השופטת גנות ביקשה לצאת לשבתון לקראת פרישה".

במהלך כהונתה כשופטת בביהמ"ש המחוזי דנה גנות בתיקים רבים והתמחתה בתחום הנזיקין. בין היתר היא פסקה בפסק דין בעניין עיזבון המנוחה תמר ברז שנאנסה ונרצחה ב-1997 נגד רשת ביתילי, וקבעה כי ניתן להגדיר את התנהלות ביתילי וקלאסיגן כ"עצימת עיניים מוחלטת, בבחינת זלזול של ממש באשר למתרחש על הגג...". בכך קיבלה גנות את טענות התביעה, וקבעה באופן חד-משמעי ותקדימי כי חברות עסקיות אחראיות להגנתם של לקוחות במתחם שלהן. "ידעו בעלי עסקים, כי מחויבים הם לשמור על ביטחונם ובטיחותם של לקוחותיהם, גם מפני עובדיהם הם, וידעו הלקוחות, כי מאן דהוא מפקח על שלומם וביטחונם בעת ביקורם בבית העסק", כתבה גנות.

לגנות יוחסו מספר התבטאויות מעוררות מחלוקת. בין היתר היא כתבה על רופא שנתבע בגין רשלנות כי "הנתבע, כמו רופאים רבים, יהיר ומתנשא". בשל התבטאות זו הוגשה כגד גנות קבילה על ידי ארגון הרופאים עובדי המדינה, שנמצאה מוצדקת על ידי נציב תלונות הציבור כנגד שופטים.