שימריך ונויברגר נסוגו מרכישת החיתום והברוקראז' של לידר שוקי הון

הביטול - ככל הנראה בשל חילוקי דעות על המחיר בעסקה ■ יחסים מעורערים בין יו"ר החברה האם, צחי אפלויג, למנהליה הבכירים של לידר שוקי הון

עידו נויברגר וויקטור שמריך / צילום: תמר מצפי
עידו נויברגר וויקטור שמריך / צילום: תמר מצפי

התפוצץ המו"מ לרכישת פעילויות החיתום והברוקראז' של לידר שוקי הון על ידי בית ההשקעות ווליו בייס (ValueBase), שבניהול ויקטור שימריך ועידו נויברגר. זאת, לאחר שהרוכשים המיועדים נסוגו מהעסקה, שהוערכה בהיקף כמה עשרות מיליוני שקלים. היום דיווחה לידר שוקי הון כי "הצד השני לעסקה הודיע לחברה כי זו לא תבוצע, וזאת, להבנת החברה, מאחר שלא עלה בידו להשלים הליך פנימי הנדרש לו לצורך ביצוע העסקה". על פי ההערכות, נסיגת ווליו בייס נעשתה על רקע חילוקי דעות בקשר למחיר העסקה.

ווליו בייס הוקם לפני ארבע שנים על ידי שימריך ונויברגר, לאחר שניהלו במשך שבע שנים את בית ההשקעות דש איפקס (כיום מיטב דש). בית ההשקעות של השניים עוסק בניהול נכסים ובבנקאות השקעות, וכבר מחזיק בפעילות חיתום. מלבד נויברגר ושימריך, המחזיקים כל אחד ב-20% ממניות ווליו בייס, מושקעים בחברה גופים שליוו את השניים בימי דש איפקס - נתן חץ, משפחת ורטהיים ובית ההשקעות מיטב דש, גם הם עם החזקה של 20% כל אחד.

לאחר הפסקת המגעים, נותרה לידר שוקי הון עם הפלונטר שנוצר ביחסים בין בכירי החברה (שחלקם הודיעו על פרישה) לבין צחי אפלויג, יו"ר החברה האם לידר השקעות (ודירקטור דומיננטי בלידר שוקי הון), ככל הידוע על רקע תשלומי השכר הגבוהים לאותם בכירים. אפלויג היה מעוניין למכור את הפעילויות האמורות לצד שלישי, ולהיוותר בעיקר עם החזקת לידר שוקי הון בבית ההשקעות המצליח ילין לפידות (50%). ככל הידוע, צפוי אפלויג להמשיך לחפש אחר הזדמנויות למכירת פעילויות החיתום והברוקראז', ובכך להיפטר מהוצאות השכר הגבוהות שם.

בסוף החודש שעבר, נזכיר, עם פרסום דבר העסקה שנרקמה מול ווליו בייס מבלי שאנשי לידר שוקי הון היו שותפים לה, הודיעו בעלי תפקידים מרכזיים על התפטרותם בתום תקופת הודעה מוקדמת - רנן כהן אורגד, מנכ"ל החברה הבת לידר הנפקות, ושי בן יקר, המשנה למנכ"ל לידר שוקי הון. אלה הצטרפו להודעת פרישה קודמת, שככל הידוע אינה קשורה בעסקה, של מנכ"ל לידר שוקי הון, עמית ורדי. לכאורה הנסיבות שהובילו לעזיבת כהן אורגד ובן יקר השתנו, אך ההערכות הן שהעסקים בלידר שוקי הון לא יחזרו להיות כפי שהיו.

החזקה מוצלחת בילין לפידות

כאמור, הרצון של לידר להישאר רק עם ההחזקה המאוד מוצלחת בילין לפידות נובע בעיקר מתשלומי השכר הגבוהים לעובדי לידר שוקי הון, הנובעים בין היתר מבונוסים הנגזרים מרווחי החברה והנסמכים במידה משמעותית על הצלחת ילין לפידות. לפיכך, ההערכות הן שאפלויג, המוביל את החברה האם שבשליטת יורשי דן דוד, ימשיך לפעול למכירת יתר הפעילויות, שעתה גם יחסיו עם מנהליהן מעורערים.

לידר שוקי הון מחזיקה ב-80% ממניות חברת החיתום לידר הנפקות, כשהיתרה בידי הבנק הבינלאומי.

מדוחות לידר שוקי הון ל-2015 עולה כי "הקבוצה הייתה מעורבת אשתקד ב-89 הנפקות ציבוריות ופרטיות והפצות חבילות ני"ע; ההכנסות מהתחום הסתכמו בכ-31 מיליון שקל, והרווח לפני מס מפעילות זו עמד על כ-12 מיליון שקל". הכנסות לידר שוקי הון ממגזר הברוקראז', ש-75% ממנו מוחזקים על ידה, הסתכמו בכ-33.6 מיליון שקל ב-2015, והרווח לפני מס ממנו בכ-4 מיליון שקל.

לידר שוקי הון מוחזקת ב-46% על-ידי לידר השקעות ונסחרת לפי שווי של כ-485 מיליון שקל, שמרביתו נזקף להחזקה של 50% בבית ההשקעות ילין לפידות, האחראי על עיקר רווחיה. לידר שוקי הון, ובמרכזה ההחזקה בילין לפידות, היא ההחזקה העיקרית של לידר השקעות, בשליטת יורשי דן דוד, הנסחרת בשווי של כ-145 מיליון שקל.