דיווח: "סיזר'ס שוקלת למכור פעילות פלייטיקה לפי 4 מיליארד ד'"

פלייטיקה, מובילה עולמית של משחקים חברתיים, נרכשה לפני 5 שנים ממייסדיה הישראלים לפי שווי של 100 מיליון דולר בלבד ■ רק באחרונה העריך "גלובס" כי החברה שווה 3 מיליארד דולר

משחק של פלייטיקה / צילום: אתר פלייטיקה
משחק של פלייטיקה / צילום: אתר פלייטיקה

סיזר'ס, ענקית ההימורים האמריקאית, רוצה לגשת לקופת הקזינו אליו נכנסה לפני 5 שנים ולפדות את הצ'יפים על השקעתה המוצלחת לאין שיעור על חברת פלייטיקה הישראלית, מפתחת המשחקים החברתיים, שנחשבת לחברת המשחקים המצליחה ביותר בישראל.

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח בסוף השבוע האחרון כי סיז'רס (Caesars) שוקלת למכור את הפעילות של פלייטיקה (Playtika), וכי היא שכרה את שירותיו של בנק ההשקעות Raine Group כדי לנהל הצעות רכישה שקיבלה (לטענת היומון האמריקאי, לא ביוזמתה) ושנוקבות בשווי של לפחות 4 מיליארד דולר לחברה. "אין תהליך מכירה פורמלי, וייתכן שלא תהיה עסקה", אמר ל"ג'ורנל" מיץ' גרבר, מנהל כל הפעילות המקוונת של סיזר'ס. "אנחנו רוצים לשמוע מה יש לאנשים לומר על החברה, ללא ספק", הוסיף ולא ממש הותיר מקום לספק כי סיזר'ס יותר מתשמח לקבל פי 40 (!) על מה שהשקיעה בפלייטיקה.

כן, פי 40. סיזר'ס, נזכיר, רכשה את פלייטיקה במהלך 2011 משני מייסדיה הישראלים, רוברט אנטוקול ואורי שחק, בנו של אמנון ליפקין-שחק ז"ל, הרמטכ"ל לשעבר. אנטוקול עדיין מכהן כמנכ"ל החברה. במהלך השנים שעברו מאז, וכשהיא מתנהלת בתוך סיזר'ס כיחידה עצמאית, הפכה פלייטיקה לשחקנית מספר 1 בעולם בנישת המשחקים החברתיים, והתוצאות שלה מוכיחות זאת מעל ומעבר: אשתקד עמדו הכנסותיה על 725 מיליון דולר, לעומת 549 בשנת 2014 ו"רק" 54 מיליון דולר בשנה שבה נרכשה. ברבעון הראשון של השנה כבר מדובר היה על הכנסות של 218.2 מיליון דולר, צמיחה רבעונית של 10% וצמיחה שנתית של 30%. זה אומר קצב הכנסות שנתי של 900 מיליון דולר.

אך הדובדבן שבקצפת הוא שולי הרווחיות הדי מדהימים של פלייטיקה: כפי שהסברנו בשבוע שעבר, סיזר'ס מדווחת על EBITDA של כל הפעילות המקוונת שלה, שכוללת את פלייטיקה, טורנירי פוקר עולמיים והפעלת משחקים על כסף אמיתי (בפלייטיקה משחקים על מטבעות משחק וירטואליים ומשלמים רק כדי להתקדם בשלבי המשחק). זה עמד על 89.3 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה. מכיוון שהכנסות פלייטיקה אחראיות ל-96% מהכנסות הפעילות המקוונת, ניתן להעריך כי למעשה רוב EBITDA זה משויך לפעילות פלייטיקה, וזה אומר שולי רווחיות של 40% וקצב EBITDA שנתי של 350 מיליון דולר.

משחק חברתי הוא משחק שמשוחק ברשתות חברתיות דוגמת פייסבוק. לפלייטיקה יש היום 6 משחקים, 4 מהם משחקי קזינו, 1 פוקר ו-1 בינגו. משחק הקזינו העיקרי של החברה, שהפך כבר מזמן למותג מוביל בתחומו, נקרא Slotomania. אפשר להגיד שסוד ההצלחה של פלייטיקה, בניגוד לחברות משחקים חברתיים דוגמת זינגה וקינג, הוא שהיא הצליחה לפצח את הנוסחה לשילוב בין האלמנט החברתי שבמשחק לאלמנט ההימור שבו.

פיצחה את הנוסחה

פלייטיקה מונה בסך מעל 1,300 עובדים, ההנהלה הבכירה יושבת בישראל, והמטה במרכז הפיתוח בישראל מונה מעל 250 איש. במהלך החודשים האחרונים גייסה החברה עשרות עובדים נוספים לשורותיה, חלק ניכר מהם לחיזוק הפעילות בישראל שממוקמת בהרצליה פיתוח. מלבד ישראל, יש לחברה 12 מרכזים ברחבי העולם - לא רק מחקר ופיתוח - ויתר פעילות הפיתוח מרוכזת במדינות מזרח אירופה דוגמת רומניה ואוקראינה.

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", הרוכשות של פלייטיקה יכולות להיות חברות פיננסיות (אם כי היומון לא מסביר את הרציונל אלא אם מדובר בקרנות פרייבט אקוויטי) וחברות משחקים, מדיה ובידור - כך לפי אחד המקורבים לחברה. רק באחרונה, נזכיר, "גלובס" העריך כי השווי של פלייטיקה הוא 3 מיליארד דולר, וכעת הערכה זו מקבלת תימוכין די חזק.

ולמה סיזר'ס לא מנפיקה את פעילותה המקוונת אלא שוקלת להעמיד אותה למכירה? ובכן, ייתכן שהסיבה לכך, מלבד החולשה בשוק הראשוני, היא המבנה התאגידי הדי סבוך של קבוצת סיזר'ס כולה ומצוקת הנזילות אליה נקלעה בפעילותה המסורתית, הפעלת בתי קזינו ובתי מלון. בשנת 2013 ביצעה סיזר'ס ספינאוף לפעילותה המקוונת, ואיגדה אותה תחת חברה שנקראת Caesars Acquisition - החברה הציבורית שמדווחת על תוצאות פלייטיקה.

הפעילות המסורתית היא בחברה הציבורית שנקראת Caesars Entertainment שנקלעה אשתקד למצוקת נזילות. הראשונה נסחרת לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר והשנייה לפי שווי של 1 מיליארד דולר - והדיסקאונט לעומת השווי של פלייטיקה הוא, כאמור, פועל יוצא של מצוקת הנזילות של יתר פעילות הקבוצה.