מסתמן: ועדת פילבר תמליץ על ועדה נפרדת לבחינת רכש המדיה

זהו שינוי בהמלצות הביניים של הוועדה, שנבע בין השאר ממחאת ערוץ 10 והזכייניות קשת ורשת ■ עם זאת, הוועדה כנראה לא תתערב ביחסים בין גופי השידור לטלוויזיה הרב-ערוצית

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

ועדת פילבר אינה צפויה למסור המלצה בתחום רכש המדיה במסגרת הדוח שהיא מנסחת. ל"גלובס" נודע כי על-פי דיוני הוועדה, כפי שהם מתנהלים כיום, מסתמן כי הוועדה תמליץ על הקמתה של ועדה נוספת, וזו תבחן באופן נקודתי את השוק של רכש המדיה.

במסגרת המלצות הביניים של ועדת פילבר בראשית השנה, הוצע כי כל חברת מדיה תוכל לרכוש לכל היותר 18% מכלל הפרסום בערוץ. המהלך הביא להתקוממות מכיוון שוק הפרסום, כמו גם מכיוונם של גופי השידור, שקבלו על מה שנדמה בעיניהם כהתערבות בשוק החופשי.

במכתב שנשלח מטעם שלושת גופי השידור - ערוץ 10 וזכייניות ערוץ 2 קשת ורשת - נכתב כי "זו התערבות שתגרום נזק אדיר אך ורק להכנסות גופי השידור, וכתוצאה מכך תפגע גם בכל שאר השחקנים הקשורים אליהם, ובהם היוצרים והמפיקים".

הדברים, שנכתבו במכתב שנשלח בפברואר השנה, הוצגו על-ידי מנכ"לי שלושת גופי השידור גם בשימוע שנערך בפני מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, העומד בראש הוועדה, ובפני חבריה.

כעת נראה כי ההתנגדות הנחרצת של שלושת המנכ"לים - יוסי ורשבסקי (ערוץ 10), אבי צבי (רשת) ואבי ניר (קשת), ובכללה הטענה כי ההמלצה כפי שהובאה לא התבססה כלל על עבודה כלכלית - נפלה על אוזניים קשובות. גם המלצה על תוכן שיווקי בכבלים ובלוויין אינה צפויה להופיע בין המסקנות של הוועדה.

עם זאת, נראה כי גופי השידור המסחריים לא יקבלו את כל מה שביקשו מהוועדה. כך, ל"גלובס" נודע כי מערכת היחסים המורכבת בינם ולבין גופי השידור של הטלוויזיה הרב-ערוצית לא תקבל מענה מהוועדה. על-פי המסתמן, המלצות הוועדה לא יעסקו בדרישת ערוצים 2 ו-10 מהפלטפורמות לשלם עבור העברתם לקהל מנויהן. גם הבקשה לאפשר לרשת, לקשת ולערוץ 10 להפעיל את שירות עידן פלוס לא צפויה לקבל מענה בדוח פילבר, שיוגש, על-פי ההערכה, כבר בשבועות הקרובים.

ממשרד התקשורת נמסר כי "הוועדה נמצאת בשלבי סיום של דיוניה וניסוח ההחלטות. הדוח הסופי יתפרסם תוך כמה שבועות".