אודי סביון יורד מכביש 6, עוזי דיין במחווה לאביו השני

וגם: חתן פרס נובל, פרופ' דן שכטמן, חושף את הלו"ז שלו בצעירותו: בבוקר מדעים, אחה"צ מציאת כלה

אודי סביון / צילום: איל יצהר
אודי סביון / צילום: איל יצהר

אחרי 20 שנה: אודי סביון יורד מכביש 6

המנכ"ל, שנמנה עם מייסדי דרך ארץ, יעזוב בסוף השנה: "אני מעוניין באתגרים חדשים"

אודי סביון, מנכ"ל חברת "דרך ארץ", זכיינית כביש 6, הודיע לדירקטוריון החברה על החלטתו לסיים את תפקידו בסוף 2016. טרם דווח מי יחליף אותו בתפקיד.

סביון, שהיה בין מקימי "דרך ארץ", מכהן כמנכ"ל החברה מאז הקמתה לפני כ-20 שנה. סביון הוביל את החברה מההתמודדות במכרז הבינלאומי, דרך הזכייה בו והסגירה הפיננסית ועד הקמת הפרויקט וניהולו השוטף.

כביש 6 הוקם בשנת 1996, ומאז ועד היום היה לפרויקט התשתיות הגדול ביותר בישראל במודל ה-BOT. ב-12 השנים האחרונות התנועה בכביש 6 עולה בכ-10% בממוצע מדי שנה, כאשר כיום נוסעים בכביש כ-215 אלף מכוניות בממוצע ביממה.

במהלך 20 השנה האחרונות הוחלפו בעלי המניות בחברה 3 פעמים, כאשר ההנהלה בראשות סביון נשארה יציבה. בעלי המניות הנוכחיים בפרויקט הם קרן תש"י וקרן נוי, המאגדות בתוכן את מרבית הגופים המוסדיים בישראל.

בהודעה על עזיבתו ציין סביון במבט קדימה כי "כעת, בתום 20 שנה מאתגרות ומספקות, אני מעוניין לפנות לאתגרים חדשים".

אודי סביון / צילום: איל יצהר
 אודי סביון / צילום: איל יצהר

עוזי דיין במחווה לאביו השני

יו"ר מפעל הפיס ביקר בעיר הולדתו של האב המאמץ

סגן זוריק דיין נהרג ב-14 באפריל 1948 בקרב על רמת יוחנן מול הגדוד הדרוזי שהשתייך ל"צבא ההצלה" של פאוזי אל קאוקג'י. ימים אחדים מאוחר יותר ישב אחיו המוכר, רב-סרן משה דיין (לימים הרמטכ"ל, שר הביטחון ושר החוץ), לנהל שיחות מול אותם הדרוזים בדרך להסכם שיתוף-פעולה היסטורי בין הדרוזים ליהודים.

במותו, זוריק הותיר אחריו את אלמנתו מימי ובנו התינוק עוזי דיין, שהגיע בצה"ל עד דרגת אלוף וכיום משמש כיו"ר מפעל הפיס. מימי התחתנה מחדש, עם משה רבינוביץ', מראשוני חיל הים, והחיבור בינו לעוזי היה כה קרוב, עד כי בצעירותו רצה האחרון לשנות שם משפחתו כשם "אביו השני", כפי שהגדיר זאת. דודו משה דיין דיבר אל ליבו "להישאר דיין", וכך היה, אבל החיבור לרבינוביץ', שנפטר לפני 22 שנה, נותר חזק.

מהמקום הזה, היה חשוב לעוזי דיין הביקור בסוף השבוע האחרון בעיירה מיר שבבלארוס, בה נולד וגדל אביו המאמץ. לדבריו, "הגעתי לפה לא כמסע געגועים למיר. אבא משה לא רצה בכלל לדבר על מיר, לא רצה אף פעם לחזור למיר. היה לו חשבון סגור מבחינתו עם המקום הזה. באתי לפה כמסע געגועים לאבא משה שנפטר לפני כ-15 שנה".

דיין הגיע לשם במסגרת פתיחת כנס לימוד FSU .FSU הוא פרויקט חינוכי-תרבותי שנוסד לפני 11 שנה לצעירים יהודים דוברי רוסית בעולם, שנועד לחזק אצלם את הזהות היהודית, את החיבור אל שורשיהם ואת הזיקה למדינת ישראל.

בעיירה מיר חיה בעבר קהילה יהודית של יותר מ-5,000 איש, אך רובם נהרגו בשואה. כיום לא חיים בה יהודים. הסיור כולל גם ביקור בעיר בברויסק, ממנה באים שני מנהיגים ציונים: אב"א אחימאיר וברל כצנלסון.

מלבד דיין, בסיור משתתפים גם יו"ר לימוד FSU, חיים צ'סלר; ראש מחוז מיר, רוסלן אברנצ'יק; ילדיו של אחימאיר - העיתונאי יעקב אחימאיר; מנכ"ל מכון ז'בוטינסקי, יוסי אחימאיר; וזאבה אחימאיר; וכן אחייניתו של ברל כצנלסון, דיתה ורד-כצנלסון, וקרובת משפחתה, ד"ר נגה אילני.

דיין, יוסי אחימאיר, אילני, כצנלסון, אברנצ'יק וסגנו, צ'סלר, זאבה ויוסי אחימאיר / צילום: לירן וייס
 דיין, יוסי אחימאיר, אילני, כצנלסון, אברנצ'יק וסגנו, צ'סלר, זאבה ויוסי אחימאיר / צילום: לירן וייס

שכטמן מוצא זמן להכול

חתן פרס נובל חושף את הלו"ז שלו בצעירותו: בבוקר מדעים, אחר-הצהריים מציאת כלה

חתן פרס נובל, פרופ' דן שכטמן, הגיע בשבוע שעבר למכללת אפקה להנדסה בתל-אביב לשיחה עם כ-600 תלמידי בתי ספר, שמטרתה לעודד אותם לבחור במקצועות המדע והטכנולוגיה. הפעילות במכללה נעשתה בשיתוף עם עמותת חתני נובל למצוינות, בה חברים 6 זוכי פרס נובל.

במהלך השיחה הפתיע אחד התלמידים כששאל את שכטמן: "אם למדת וחקרת כל-כך הרבה, מתי היה לך זמן גם להתחתן?". שכטמן השיב בבדיחות כי את שעות אחר-הצהריים, לאחר היציאה מהמעבדות, הוא בחר להקדיש לנושא זה.

אגב כך סיפר שכטמן לתלמיד כי על אף היותו מדען, ישנם שני תחביבים עליהם הוא לא מוותר: "אני מאוד אוהב להכין תכשיטים, וכבר הכנתי לאשתי המון תכשיטים, ואני מאוד אוהב לשוט עם היאכטה אל הים. אין כמו לשוט בשקט של הים אל המפרץ".

בשיחה עם התלמידים סיפר שכטמן כיצד החלה דרכו המדעית: "כשהייתי בן 7, קיבלתי מסבי זכוכית מגדלת. הייתי סקרן ומיד רצתי לשדות לחפש חרקים לחקור, וכך התאהבתי בעולם הדברים הקטנים. בכיתה ה' התקדמתי למיקרוסקופ שהמורה הביא לכיתה אחרי תחנונים שלי. הייתי כל-כך מוקסם, שפשוט לא הסכמתי לעזוב אותו".

שכטמן העניק טיפ לתלמידים הצעירים כיצד גם הם יתחילו את דרכם לפרס הנובל: "כדי להצליח בכל מקצוע בחיים וכמדענים, צריך להיות מומחים. אני ממליץ לכל אחת ואחד למצוא את התחום שמעניין אותו, להפוך למומחה בו ולספר לחבריו לכיתה על התחום הזה ברמה שרק הוא יודע ומבין".

עוד השתתפו באירוע: נשיא מכללת אפקה להנדסה, פרופ' עמי מויאל; מנכ"לית המכללה, רו"ח מירי אורן; ועמי שטיינר, מנכ"ל פורום חתני נובל.

דן שכטמן / צילום: דוברות הכנסת
 דן שכטמן / צילום: דוברות הכנסת

סודהסטרים מגייסת את מנכ"ל Wix

אבישי אברהמי יצטרף לדירקטוריון החברה, יחד עם פרופ' יחזקאל אופיר

דירקטוריון סודהסטרים מצרף לשורותיו שני שחקני חיזוק: אבישי אברהמי, מייסד-משותף ומנכ"ל חברת האינטרנט Wix; ויחזקאל (חזי) אופיר, פרופ' למינהל עסקים מהאוניברסיטה העברית, שכיהן כדירקטור בחברות נוספות.

בשלב זה, אברהמי יכהן בתפקיד עד לאסיפה השנתית של בעלי המניות ב-2018, ואופיר יכהן עד לאסיפה הקרובה, ב-2016.

בדירקטוריון סודהסטרים מכהנים כיום בין היתר סטנלי סטרן, לשעבר בכיר באופנהיימר; וריצ'י הנטר, שניהל בעבר את חברת הפרסום מקאן ואת שופרסל. כל דירקטור בסודהסטרים מקבל שכר שנתי של 30 אלף דולר ועוד 250-500 דולר על השתתפות בישיבות.

סודהסטרים, בניהולו של דניאל בירנבאום, מייצרת מערכות ביתיות להכנת משקאות מוגזים, והיא נסחרת בשווי של כ-390 מיליון דולר.

אברהמי (45) מנהל את Wix, ששוויה הוא כ-1.1 מיליארד דולר, והוא מכהן גם בדירקטוריון Wix. הוא הקים עם שותפיו את Wix ב-2006 אחרי קריירה בתחום ההיי-טק והיזמות, והוביל את החברה להנפקה בנאסד"ק ב-2013.

בניגוד ל-Wix שנסחרת רק בנאסד"ק, סודהסטרים נרשמה לאחרונה במסגרת הרישום הכפול למסחר גם בתל-אביב. הנהלת הבורסה המקומית בוודאי הייתה שמחה לראות את אברהמי מרחיב את מעורבותו בה, כלומר רושם את Wix גם בתל-אביב, אבל נראה כי הסיכויים לכך נמוכים.

אבישי אברהמי / צילום: תמר מצפי
 אבישי אברהמי / צילום: תמר מצפי

שנה הספיקה לארז שבירו

איתן ליבנה יחליף אותו כמנכ"ל אורביט

חילופי מנכ"ל בחברת אורביט מערכות. ארז שבירו מסיים את תפקידו לאחר שנה בלבד בתפקיד, ויחליף אותו איתן ליבנה.

ליבנה, בוגר תואר ראשון למינהל עסקים באוניברסיטת בר-אילן, שימש כמנכ"ל חברת מגל במשך 6 שנים, עד מארס 2015. קודם לכן הוא שימש כמנכ"ל ונשיא תדיראן טלקום, ולפני כן היה מנכ"ל ונשיא אלגו השקיה.

לליבנה יש ניסיון נוסף בתעשייה הביטחונית מתקופתו באלישרא, שם שימש בתפקיד בכיר בשנים 1984-1989. שבידו עבד בחברה מאז 1992, וקודם שהתמנה למנכ"ל, שימש כמשנה לקודמו בתפקיד, עופר גרינברג.

אורביט מפתחת מערכות של תקשורת לוויינית. שווי החברה עומד על 113 מיליון שקל, ולאחרונה היא זכתה בחוזה בחיל האוויר האמריקאי בהיקף של 6.5 מיליון שקל. 

איתן ליבנה / צילום: איל יצהר
 איתן ליבנה / צילום: איל יצהר