הנרי גוסברוך מענקית התרופות Abbvie מדבר על התחרות הביו-גנרית

גוסברוך מסביר, כי הירידות במניות הביומד יכולות להפוך להזדמנות עבור חברות שלא יכולות להנפיק בבורסות

הנרי גוסברוך / צילום: Abbvie
הנרי גוסברוך / צילום: Abbvie

"לאחר 21 שנה בבנק ההשקעות ג'יי פי מורגן, כולן בתחום המיזוגים והרכישות, יום אחד קיבלתי טלפון מהמנכ"ל של חברת התרופות Abbvie", מספר הנרי גוסברוך, "הכרתי את החברה מעסקאות רכישה שאותן ליוויתי והייתי בטוח שהוא מתקשר כי הוא קונה עוד משהו. להפתעתי הוא הציע לי לבוא לעבוד אצלו. הוא אמר שהוא מקים תחום חדש, ובארוחת ערב משותפת הוא הציג לי בהרחבה את החזון של התפקיד והחברה, וזה מאוד דיבר אלי. החלטתי לעשות את הצעד".

גוסברוך לא היה עוד אחד מהעובדים בבנק השקעות - למעשה דרכו לצמרת נראתה סלולה. רק כמה חודשים לפני כן, בגיל 42, הוא מונה לאחד משני המנהלים של חטיבת המיזוגים והרכישות האמריקנית של הבנק שבו צמח שהיה סטאז'ר ב-1994.

"מינינו את גוסברוך משום שאנחנו מבינים את החשיבות ההולכת וגוברת של אסטרטגיה תאגידית ופיתוח עסקי בהצלחה העתידית שלנו", נאמר בהודעה לעיתונות של החברה שפורסמה בספטמבר 2015. נזכיר כי אבווי הייתה עד לפני כשלוש וחצי שנים חלק מתאגיד אבוט, עד שהוחלט לפצלו. אבוט המקורית מרוכזת היום בתחום המכשור הרפואי והמזון הרפואי, ואילו אבווי עוסקת בפארמה בלבד, אך היא עדיין ענקית שנסחרת לפי שווי של 101 מיליארד דולר.

"הכרתי את הנהלת החברה טוב מאוד", משחזר גוסברוך, "היינו יחד ברגעים מאוד מיוחדים והרגשתי איתם מאוד בנוח. חשבתי שאני יכול להיות חלק מהם, ללמוד מהם ולתרום להם".

- מה אמר לך ריצ'רד גונזלס, המנכ"ל של אבווי?

"מה שהלהיב אותי הוא שאנחנו משלבים כמה קבוצות שלרוב לא בהכרח פועלות יחד, תחת קורת גג אחת. מדובר באסטרטגיה התאגידית, הפיתוח העסקי הגלובלי, ניהול שיתופי הפעולה וקרן הון הסיכון התאגידית. כעת כולן מנוהלות תחתי ואני מדווח למנכ"ל. כעת יש לנו ניהול משולב של עסקאות מרגע הנביטה שלהן כשת"פ ראשוני, לאורך כל הדרך ועד שאבווי רוכשת את מלוא המוצר. גם קרן הון הסיכון נמצאת תחת אותה קורת גג.

"אם התפקיד היה רק לבצע עסקאות, מן הסתם היו ממשיכים לרכוש את שירותי מג'יי פי מורגן. העובדה שאני עובד בתוך החברה מעידה על כך שמדובר במהלך רחב, שנועד לוודא שכל המערכות מתואמות היטב. היום אנחנו יותר פרואקטיביים לגבי שיתופי הפעולה שלנו, יותר פתוחים לשתף פעולה כבר בשלב האקדמיה או עם חברות ביוטק קטנות.

"שינוי נוסף הוא שאנחנו מתמקדים במספר תחומי טיפול - תחום מדעי המוח, שישראל חזקה בו, אימונולוגיה, אונקולוגיה ו-וירולוגיה".

"מעבר לציפיות"

גוסברוך יגיע לישראל בסוף החודש להשתתף בכנס IATI-Biomed 2016, שייערך ב-24-26 למאי בתל אביב. הכנס מחולק השנה לתשעה מסלולים בתחומים שונים, וגוסברוך ישתתף במסלול העוסק בתחום מדעי המוח.

- עברו ארבע שנים מאז הפיצול מתוך אבוט. אתם מרוצים מהתוצאה?

"הפיצול הצליח. זה קרה לפני שהגעתי כך שאינני מעיד על עיסתי, אך קל לראות ששווי השוק של אבווי בלבד הוא גבוה יותר היום מאשר של כל אבוט ביחד לפני הפיצול. זה מעבר לציפיות.

"כבר לפני שנים שאלו את אבוט תמיד 'מדוע אתם כל כך מבוזרים'. הסתבר שהשואלים צודקים. המגמה בשוק היום היא של מיקוד בפלחים ספציפיים ולכן אני מאמין שבעתיד נראה עוד פיצולים כאלה בתעשייה. בנוסף נראה התמקדות ללא פיצול, תוך ויתור על חלק מתחומי העיסוק. קשה להיות עמוק בלי לוותר על חלק מן הרוחב".

- למרות זאת, אבווי ביצעה רכישות מאז הפיצול.

"כן. העסקה הגדולה ביותר הייתה רכישת חברת פארמהסיקליקס ב-21 מיליארד דולר. הרכישה הזו מעניקה לנו מוצר דגל בתחום של סרטני הדם. בשילוב עם מוצרים שכבר קיימים בחברה בתחום ההמטולוגיה, נוצרה מובילות בתחום וכדאיות להתמקד בו.

"מלבד העסקה הזו, רוב הרכישות שלנו היו בינוניות עד קטנות, פחות ממיליארד דולר, וזה מה שכנראה נמשיך לעשות בטווח הקרוב. אלה גם סוג העסקאות שאני מחפש בישראל. אנחנו מרגישים היום בנוח לשמוע על מוצרים גם בשלב I של הניסויים הקליניים או בשלב II מוקדם.

"עסקה מעניינת נוספת שלנו הייתה בתחום האימונולוגיה עם חברת BI (Boehringer Ingelheim). במסגרת העסקה רכשה אבווי מ-BI את הזכות לשיווק תרופה שנמצאת בשלבים מתקדמים של הניסויים הקליניים בתחום הטיפול בפסוריאזיס ועשויה להתאים גם לטיפול במחלות אוטואימוניות (מצב שבו מערכת החיסון תוקפת את הגוף) אחרות, למשל קרוהן.

אבווי שילמה 595 מיליון דולר כתשלום ראשוני עבור המוצר ותשלם סכומים נוספים אם המוצר אכן יגיע לשוק ויימכר היטב. "זו הייתה העסקה הגדולה הראשונה בה הייתי מעורב מאז שהגעתי לחברה", מספר גוסברוך, "זו עסקה מעניינת כי BI הם חברה גדולה ויש להם נכסים בתחום האוטו-אימוני, אבל בכל זאת הם היו מעוניינים במומחיות שלנו בתחום ובכוח השיווקי שבנינו בו. אם אתה לא מוביל בתחום, לא באים אליך עם עסקאות כאלה".

המוצר המוביל של Abbvie היום הוא התרופה הביולוגית יומירה, שגם היא מיועדת לתחום המחלות האוטואימוניות. היא רושמת הכנסות עתק של מעל 14 מיליארד דולר בשנה (ומשלמת תמלוגים למכון ויצמן, שמחזיק באחד הפטנטים על התרופה בהיקף משוער של עשרות מיליוני דולרים), אך בקרוב צפויה להתפתח לה תחרות של גנריקה ביולוגית. עדיין לא ברור איך תחרות כזו תתפתח, כי מוצרים ביולוגיים כמו יומירה, הם הרבה יותר מסובכים לחיקוי, ועדיין לא ברור האם השוק יקבל אותם כתואמים למקור.

"גם בעולם של תחרות לתרופות ביולוגיות, אנחנו נהיה חדשניים", אומר גוסברוך, "יש לנו יותר מידע קליני על המוצר הספציפי שלנו, אנחנו מחזקים את הקניין הרוחני שלנו ואנחנו משפרים את המוצר באמצעות טכנולוגיות נלוות".

- לפני שהגעת לאבווי, היא ניסתה לרכוש את שייר. היית מעורב בעסקה מצד הבנקאי, אך היא לא יצאה לפועל.

"שייר היוותה הזדמנות מעניינת להתרחב בכמה תחומים. העסקה התגבשה ונפלה לפני שאני הגעתי לחברה ולפני שבחרנו באסטרטגיה הנוכחית. מאז עשינו הרבה דברים לא פחות יפים".

"הגיע הזמן לתיקון"

שווי השוק של רוב חברות הפארמה ירד משמעותית לאחר שגורמים פוליטיים בארה"ב החלו לדבר על הפחתה גורפת של מחירי תרופות. האם שאלת התמחור משפיעה על האופן שבו אתה בוחר יעדים לעסקה?

"אני לא חושב על תמחור עתידי בעסקאות שאני עושה. לדעתנו, כל עוד נגיע לשוק עם מוצר חדשני, יהיה תשלום שיצדיק את הערך. צנרת המוצרים הקיימת שלנו צפויה להניב לאבווי צמיחה רבה בשנים הקרובות, ולכן אנחנו, בניגוד לחלק מהחברות, לא לחוצים לבצע עסקאות שיפצו על ירידה במכירות בתקופה הקרובה. אנחנו יכולים להשקיע בעסקאות שיכולות להוביל לצמיחה בעוד כמה שנים".

- מדוע לדעתך שוק ההנפקות של חברות ביומד בנאסד"ק יחסית סגור כעת?

"חלק מזה קשור לסוגיות תמחור התרופות שהזכרת קודם, חלק אחר שייך לחוסר ודאות כללי בשוקי ההון וחלק משום שהמחירים היו גבוהים, והגיע הזמן לתיקון. הצד המשמח הוא שחברות הביומד שכן נמצאות בבורסה נהיו מאוד חזקות. לרובן יש הנהלות חזקות, ניסויים קליניים בנויים היטב וכסף בקופה. אני מאמין כי מחוץ לבורסה יש עוד חברות מוצלחות. עכשיו, כששוק ההנפקות נסגר, הן ינסו להירכש ואנחנו נראה גל רכישות של חברות קטנות-בינוניות כאלה. אולי זה לא יקרה עכשיו אלא לקראת סוף השנה כשמחירים ירדו עוד קצת".

- מה היית מציע לסטארט-אפ ישראלי שמנהל מולכם משא ומתן לעסקה?

"הטעות הכי גדולה של החברות הצעירות, וממש לאו דווקא של ישראלים, היא להתמקד בלהסביר לנו מדוע מה שהם עושים הוא כל כך נדיר, אבל לא לחשוב מדוע זה גם מתאים לנו. השאלה היא לא למה המוצר שלך ראוי להימכר אלא למה אני צריך לקנות אותו. אנחנו לא רוכשים כל נכס טוב אלא כזה שמתאים לנו".