"לבייב נעלב, נכנס למשחקי כבוד עם הבנק הרוסי - ואיבד הכול"

מחזיקי האג"ח: לבייב סירב להתנהל מול דרגים שהם לא מנכ"ל הבנק הרוסי - ושלח שליחים, שנכשלו במשימתם ■ "האמירות שהוא תורם לעסקי אפריקה ברוסיה הוכחו כאגדה" ■ אפריקה: "לבייב משקיע את מרב מרצו וזמנו למען עתידה והצלחתה אל אפריקה ישראל"

לב לבייב אברהם נובוגרוצקי / צילום: תמר מצפי
לב לבייב אברהם נובוגרוצקי / צילום: תמר מצפי

ההודעה על הסדר חוב של אפריקה ישראל  דווקא תפסה את מחזיקי האג"ח הגדולים של החברה מוכנים. כפי שפורסם ב"גלובס", המחזיקים הגדולים נפגשו כמה ימים לפני הודעת החברה כשהיה ברור שאפריקה נמצאת בצומת מכריע.

בחדש שעבר כי פג האולטימטום של הבנק הרוסי, שהעמיד את ההלוואות לאפי פיתוח וששועבדו עבורו פרויקטים מרכזיים בחברה ובראשם אפימול. במועד פקיעת האולטימטום לא נראה היה שמתקיים כלל מו"מ עם הבנק הרוסי שדרש מהחברה עיבוי ביטחונות בשל ההפחתה האגרסיבית של שווי אפימול בספרי החברה. מקורבים לחברה טענו כי חג הפסח והפסחא בכנסייה הרוסית היו הגורם לעיכובים במו"מ עם הבנק, אולם מקורות יודעי דברי טוענים אחרת.

 

גורמים המעורים היטב בעסקי אפריקה ובמצבה טוענים כי המכתב שהגיע מהבנק הרוסי היה מדרג נמוך (שאינו מנכ"ל או סמנכ"ל) הבנק  - ולב לבייב נעלב מכך. "לבייב נכנס למשחקי כבוד עם הבנק וטען שאין בכוונתו לנסוע אישית לרוסיה לטפל במשבר, כי מדובר בדרג נחות שמטפל במכתב של הבנק ולכן הוא מסתפק בשליחים. "בכל מקרה, במבחן התוצאה לבייב והשליחים נכשלו ועכשיו ברור שאין ללבייב שום יתרון ברוסיה. הגישה שהייתה בהסדר החוב הקודם, לפיה שווי הנכסים בלי לבייב נמוך משווי הנכסים עם לבייב, הוכחה כלא נכונה. אנחנו, כבעלי החוב, לא מקבלים אותה יותר".

גורמים המקורבים לאפריקה אמרו ל"גלובס" כי האמירה הזו מנותקת מהמו"מ שהתקיים עם הבנק הרוסי. "זה דבר משמעותי מידי כדי שלבייב עצמו לא יהיה מעורב" אמרו. עוד טענו כי לבייב עצמו עם צוות משמעותי שמטפל בנושאי אפי פיתוח טיפל בנושא וכשהיה צורך נפגשו אנשי הכספים עם הגורמים הרלוונטים, כשהיה צורך נפגש המנהלים הבכירים ולבייב עצמו ליווה את המהלך. "הוא מחובר מידי לנושא הרוסי כדי לא לקחת חלק בפעילות המשמעותית ברוסיה - זה נושא חשוב לו מידי ולכן הוא מעורב לפרטי פרטים - זה האיש" אמרו יודעי דבר.

אפריקה ישראל
 אפריקה ישראל

מחזיקי האג"ח הגדולים קיימו היום התייעצויות והחליטו כי לא תהיה מחיקה של שקל אחד ללבייב וכי אם יימחק כסף - לבייב לא יישאר בחברה.

להלן האופציות שעומדות כרגע על הפרק:

1. לבייב מזרים הלוואת בעלים בהיקף שלא יפחת מ-500 מיליון שקל (כשהדרישה היא להזרמה של 700 מיליון שקל). ההלוואה תהיה בתנאים נחותים לאג"ח, כלומר ההלוואה תוחזר ללבייב רק לאחר שיושלם האג"ח במלואו וזה מותנה בהסכמות עם הבנק הרוסי, שישאיר את אפימול באפי פיתוח. במקרה כזה, מחזיקי האג"ח יסכימו לדחות (דגש על דחייה) תשלומי קרן ואולי אף ריבית לאפריקה, כדי לתת לה אוויר.

2. השתלטות בעלי האג"ח על מניותיו של לבייב באפריקה ישראל ופריסה מחדש של החוב, כך שלאפריקה יהיה מספיק אוויר להסדיר את עסקיה ובעלי האג"ח ייהנו מעליית ערך נכסיה של אפריקה. במקרה כזה בעלי האג"ח יאלצו לנהל את החברה מתוך ציפייה לעליית ערך עתידית - אופציה זו אינה טבעית ולכן מידת ישימותה מוטלת בספק.

3. השתלטות על נכסי אפריקה ישראל ומכירת נכסיה תמורת תשלום האג"ח. במקרה כזה, תהיה תספורת לבעלי האג"ח, אולם היא תהיה מינורית וחלק ניכר מבעלי האג"ח אף ירשמו רווחים נאים. במקרה כזה, מחזיקי המניות ימחקו את מלוא השקעתם בחברה.

יש להדגיש כי מחזיקי האג"ח הגדולים מסרבים בכל תוקף למחוק ולו שקל אחד מחובותיה של החברה אליהם בתמורה להזרמה כלשהיא. "צריך לזכור שאנחנו לא מנהלים כסף אישי שלנו. זה כסף של הציבור, השקעות של קרנות הפנסיה וקופות הגמל. אנחנו חייבים להעביר מסר לבעלי השליטה שכסף ציבורי אינו הפקר" אמר מנהל השקעות שמחזיק בחבילת אג"ח גדולה באפריקה.

מאפריקה ישראל נמסר בתגובה: "הטענות הן חסרות כל שחר ומשוללות יסוד. מר לבייב לאורך כל השנים, משקיע את מרב מרצו וזמנו למען עתידה והצלחתה אל אפריקה ישראל וכך ימשיך גם בעתיד".