גם אחרי הצטרפות ליברמן: עונש מוות למחבלים? לא כל-כך מהר

לפי דיווח בגל"צ, השינוי הצפוי יהיה בחוק הצבאי, שבו גם היום ניתן לגזור עונש מוות, כך שבמקום גזירת העונש פה-אחד, ניתן יהיה לעשות זאת גם בדעת רוב ■  גם עם ההקלה הזו, הסיכוי לגזירת עונש מוות אפסי

אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי
אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי

בתום המשא-ומתן בין ישראל ביתנו לליכוד ייכנס אביגדור ליברמן אל לשכת שר הביטחון בקריה, אבל חוק עונש מוות למחבלים - כמו זה שהוא הבטיח לאורך כל הדרך - נראה שלא יהיה פה.

לפי דיווח בגלי צה"ל, השינוי הצפוי יהיה בחוק הצבאי, שבו גם היום ניתן לגזור עונש מוות, כך שבמקום גזירת העונש פה-אחד, ניתן יהיה לעשות זאת גם בדעת רוב. 

אלא שגם עם ההקלה הזאת, הסיכוי לגזירת עונש מוות הוא אפסי, מפני שאף אחד לא דורש אותו. השופט הצבאי בדימוס, אמנון סטרשנוב, הסביר כי "כל הוויכוח וכל הדיון בעניין עונש מוות למחבלים, שעולה ויורד חדשות לבקרים, הוא בבחינת 'הכול דיבורים'. התובע יצטרך לקבל הנחיות מהפרקליט הצבאי הראשי, שיצטרך להתייעץ עם הדרג המדיני בעניין הזה, ואני לא מניח שבגלל שינוי במשרה כזאת או אחרת - כל הגופים ישנו את דעותיהם". 

ואם בכל זאת השינוי ברוח במשרד הביטחון כן יביא איתו ניסיון של התביעה הצבאית לדרוש עונש מוות, עליה יהיה להתמודד עם לא מעט ביקורת על כך שמדובר בעונש לא חוקתי.

מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח, שרון אברהם-וייס, אומרת כי "עונש מוות הוא נושא שנוי במחלוקת בהמון מדינות בעולם, בין היתר בגלל הסיכון שיתברר בדיעבד כי האדם שהוצא להורג איננו אשם למרות שהורשע. פעולה כל-כך קיצונית ובלתי הפיכה לא ראויה להיגזר על-ידי בית משפט בישראל או בכלל". 

כל ההסתייגויות האלה עולות עוד לפני שהדיון בעונש הונח בפני היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט. רק בסוף השבוע אמר קודמו בתפקיד, יהודה וינשטיין, לעיתון "הארץ" כי הוא מצפה ממחליפו להתנגד לשימוש בעונש המוות כפי שהוא עשה, עד כדי הודעה כי אם יחלו לעשות שימוש בעונש המוות, עליו להודיע שהוא יתפטר מתפקידו.