פיצוי של 300 א' ש' ל-3 פלסטינים שעבדו במסעדה שניהל אורן חזן

3 פלסטינים שעבדו במסעדה באריאל בתקופה שבה ניהל אותה ח"כ אורן חזן יקבלו פיצוי בסך כ-300 אלף שקל, לאחר שביה"ד פסק כי זכויותיהם קופחו ■ חזן: "תביעה שכל מטרתה לחבוט בי אישית"

אורן חזן / צילום: אמיר מאירי
אורן חזן / צילום: אמיר מאירי

3 פלסטינים שעבדו במסעדה בעיר אריאל, בתקופה שבה ניהל אותה חבר הכנסת אורן חזן, יקבלו פיצוי בסך כ-300 אלף שקל מהמסעדה, לאחר שבית הדין האזורי לעבודה בירושלים פסק כי זכויותיהם קופחו בתקופת העסקתם.

השלושה, אימן עותמאן ופואז וג'האד כנעאן, תושבי הרשות הפלסטינית, עבדו במסעדה באריאל השייכת לחברת "א.ח.מ תקשורת ויוזמה" במשך שנים. ב-2012 הגישו השלושה, באמצעות עו"ד עקל ואיל, תביעה לבית הדין לעבודה, שבה טענו כי הם פוטרו מעבודתם, ולכן זכאים לפיצויי פיטורים.

כן טענו התובעים כי בתקופת עבודתם הם לא קיבלו זכויות סוציאליות שמעסיק מחויב לשלם על-פי חוק כגון דמי הבראה, חופשה, חגים, נסיעות והפרשה לפנסיה. עוד הם טענו להלנת שכר מצד המסעדה.

הנתבעת טענה מנגד כי השלושה נטשו את מקום עבודתם, ולפיכך אינם זכאים לפיצויי פיטורים.

השופט כאמל אבו קאעוד ונציגי הציבור בבית הדין לעבודה, מירה חזות ושמואל ריבלין, קיבלו את התביעה בחלקה הגדול, תוך שקבעו כי החברה הפרה את הוראות חוק שכר מינימום לגבי אחד העובדים ונמנעה מלשלם להם זכויות סוציאליות בסיסיות.

לדברי בית הדין, עדותם של התובעים עשתה על בית הדין רושם מהימן, וזאת על אף פערי השפה, ובשים לב כך שעדותם נמסרה באמצעות מתורגמן, היא הייתה לדברי בית הדין אחידה, רצופה, עניינית, וכל אחד מהעדים, על אף שלא נכח בעדותו של השני, תמך בעדותם של חבריו.

מנגד, השופט פסק כי עדותו של מנהל המסעדה בתקופה הרלוונטית, ח"כ אורן חזן, הותירה בבית הדין רושם לא טוב. "עדותו של אורן חזן הותירה בנו רושם שלילי", קבעו השופט ונציגי הציבור בבית הדין לעבודה. "מר חזן הרבה 'לנאום' במהלך הדיון, הרחיב תשובותיו מעבר לצורך, דיבר על 'הגינות וצדק' והכחיש באופן גורף את תביעתם של התובעים, טען כי התובעים בדו סיפור יש מאיין והאשים אותם בהכפשת שמו הטוב, בבחינת זעקת "'הקוזאק הנגזל'".

לעומת זאת, נכתב בפסק הדין, "עת התבקש חזן להתמודד עם קושיות ספציפיות הנוגעות לתשלום זכויות בסיסיות במשפט העבודה המגן לתובעים, הוא מצא עצמו אובד עצות, התחמק ממתן תשובות ברורות וניסה להרחיק עצמו מהחזית בטענות כוללניות, סותרות בחלקן, שאין בהן כדי להושיע".

בית הדין הוסיף וכתב כי בתצהיר שהגיש חזן ובכתב ההגנה טענה הציעה הנתבעת שתי גרסאות חלופיות להתפטרותם של התובעים, אך היא לא הביאה להן ולו ראשית ראיה.

לאור קבלת התביעה בחלקה, בית הדין חייב את החברה הנתבעת לשאת בהוצאות המשפט של שלושת התובעים בסך 4,500 שקל ובשכר-טרחת עורכי הדין שלהם בסך 18 אלף שקל. 

חזן: "תביעה שכל מטרתה לחבוט בי פרסונלית"

ח"כ אורן חזן מסר בתגובה: "הרשות הפלסטינית עומדת מאחורי תביעה של 3 פלסטינים תושבי השטחים, תביעה שכל חלקי בה היה מסירת עדות בלבד - ומכאן שמדובר בפארסה, שכן אני לא הנתבע בה, וגם לא חויבתי לשלם אותה, אך לצערי השופט כאמל אבו קאעוד התעלם מכך. 

"צר לי שכבודו בחר 'להתעלם' בתביעה כה רגישה מכך שלא מדובר בעדויות תמימות אלא בעדויות מתואמות של פלסטינים שהופיעו בבית המשפט לאחר שלמדו ותודרכו עליהן במרתפי הרשות הפלסטינית. 

"עוד יותר תמוה שכבוד השופט אבו קאעוד לא שם את ליבו לעובדה שהתביעה 'התעוררה' לאחר יותר מ-4 שנים, ובחר להתעלם מכך שזו תביעה שהרשות עומדת מאחוריה של פלסטינים תושבי הרשות, חסרי כל, שהגיעו מצוידים בעורכי דין בכירים, בתביעה שכל מטרתה לחבוט פרסונלית כנגד מי שכלל איננו צד לתביעה, במטרה לפגוע בחבר כנסת בישראל, שהוא גם תושב אריאל, וגם עמדותיו הימניות ידועות היטב".