משבר אמון

במציאות של 'בועה במחירי המניות', נראה תמחור מיילן טוב מכדי להיות אמיתי

מיילן / צילום: תמר מצפי
מיילן / צילום: תמר מצפי

מניית מיילן  , שנרשמה למסחר בבורסת תל אביב בשלהי 2015, על מנת לנסות ולהשלים את הצעת הרכש למניית פריגו, הפכה למרכיב מרכזי בתיקי ההשקעות של כולנו, בשל היותה חלק ממדדי ת"א 25 ות"א 100.

מתחילת שנת 2016 צנחה מניית מיילן בכ-24% והיא נסחרת במכפיל רווח נמוך במיוחד של 8 בהתייחס למרכז טווח תחזית הרווח השנתית של החברה ל-2016, העומד על 5 דולרים למניה. בהתבוננות קדימה, החברה מעריכה כי בשנת 2017 תציג רווח למניה של 6 דולרים המשקף מכפיל רווח עתידי הנמוך מ-7. במציאות שבה המשקיעים בשוקי ההון ממלמלים מתחתם לשפמם את המונח 'בועה במחירי המניות', נראה תמחור שכזה לחברת התרופות הגנרית הרביעית בגודלה בעולם - טוב מכדי להיות אמיתי.

האינדיקציות המגוונות בדבר שחיקת מחירים בזירה הגנרית, כפועל יוצא מרשימה מתארכת של מיזוגים בענף, בשילוב עם האצה בקצב מתן אישורים גנריים על ידי ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית), וסביבה פוליטית מאתגרת החותרת להפחתת מחירי התרופות, מעיבים על מניית מיילן.

הנהלת החברה שבה והביעה ביטחון בשיחת הוועידה שלאחר פרסום הדוחות לרבעון הראשון, כי מגוון המוצרים והמבנה התפעולי הייחודי של מיילן ממצבים אותה בצורה טובה על מנת לעמוד ביעדי הרווחיות.

המשקיעים, בניגוד לחלק גדול מהאנליסטים המחזיקים במחירי יעד הגבוהים בעשרות אחוזים ממחירה הנוכחי של המניה, לא השתכנעו וסבורים כי "אין עשן בלי אש". במציאות זו, די באזהרת רווח קשה של מספר חברות גנריות מדרג שני ושלישי על מנת לזעזע את מניות הגורילה של ענף התרופות הגנרי.

חשש המשקיעים: אזהרת רווח קרובה

נורה כתומה נוספת המהבהבת אצל המשקיעים היא מידת הכלכליות של הרכישה המסתמנת של חברת התרופות מדה. מיילן הזדרזה לגבש הצעת רכש נדיבה לחברה השבדית מיד לאחר כישלון הצעת הרכש לפריגו, וזאת בתמורה לתג מחיר של 7.2 מיליארד דולר, בתוספת חוב בהיקף של 2.7 מיליארד דולר - העסקה הגדולה בתולדותיה, העתידה להיות מושלמת במהלך יולי הקרוב.

מיילן מעריכה שרכישת מדה תחזק את מיצובה כחברה גלובלית, תגדיל את מכירותיה בתחום התרופות והמוצרים ללא מרשם רופא למיליארד דולר, תקנה לה מעמד מוביל בשוק התרופות באירופה ותספק לה נוכחות בשווקים כמו סין, דרום מזרח אסיה, רוסיה, המזרח התיכון ומקסיקו.

הרכישה, שעתידה להתבצע בשילוב של מניות ומזומן, תגדיל לשיטת מיילן מיידית את הרווח למניה, כאשר התוספת הזו לרווח תגדל משמעותית ב-2017 (ב-35-40 סנט) עם מימוש הסינרגיות בין שתי החברות.

אלא, שבשוק ההון ישנם החוששים כי רכישה זו התבצעה במחיר יקר מדי והיא עשויה להעיב על ביצועי מיילן. משקיעים לא מעטים מבצעים אנלוגיה בין האתגרים שמייצרת רכישת אומגה לפריגו לאתגרים העתידיים אשר עשויה לייצר מדה למיילן. סוגיית הממשל התאגידי הבעייתי במיילן תורמת אף היא לביצועים החלשים של המניה. רבים בשוק ההון פשוט אינם מאמינים לדיווחי החברה ומתמחרים את המניה בפרמיה שלילית ביחס לקבוצת ההשוואה.

סיבה נוספת לחולשה במניית מיילן נעוצה כנראה בחשש ממכירת מניות בהיקפים גדולים על ידי חברת אבוט המחזיקה כ-14% ממיילן, ואינה רואה בהחזקת ענק זו החזקה אסטרטגית. מקור פוטנציאלי נוסף לחולשה הוא חברת טבע, המחזיקה כ-4.6% ממניות מיילן אותם רכשה במסגרת הצעת הרכש העוינת שלה לחברה, אשר כשלה.

המשקיעים בשווקים מביעים חוסר אמון בתחזיות העתידיות של החברה וחוששים כי על אף העמידה ביעדים בטווח הקצר, והביטחון המופגן בתחזיות העסקיות, הרי שאזהרת רווח קשה מצויה מעבר לפינה. היה והשוק מחמיר עם הנהלת מיילן, והחברה תשכיל לעמוד בתחזיות הרווח לשנים 2016 ו- 2017, יוכלו המשקיעים במניה לשבוע נחת מהשקעה זו. לפיכך, בימים בהם הפסימיות והחששות מהחברות הגנריות מרקיעים שחקים, מוטב למשקיע החבוט להתאזר בסבלנות בטרם יבצע חיתוך הפסדים אימפולסיבי שאינו מסתמך על אנליזה.

הכותב הינו האסטרטג הראשי של קבוצת איילון