אי.די.בי קיבלה הצעה לרכישת כלל ביטוח תמורת 2.85 מיליארד ש'

ההצעה לא מחייבת מאת בן אשכנזי, איש הנדל"ן הפועל בארה"ב, לרכישת 25%-35% מהמניות מידי אי.די.בי, משקפת לכלל ביטוח שווי הגבוה ב-25% משווי השוק הנוכחי שלה 

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

קבוצת אי.די.בי , שבשליטת אדוארדו אלשטיין , הודיעה כי קיבלה פנייה לא מחייבת ומקדמית למכירת מניותיה ב כלל ביטוח לבן אשכנזי, איש נדל"ן שפועל בארה"ב ושבין היתר מחזיק במניות מיעוט במועדון הכדורסל מכבי ת"א.

על פי הודעת אי.די.בי לבורסה, היא קיבלה "הצעה בכתב שכותרתה 'Non-Binding Indicative Offer' לרכישת השליטה בכלל עסקי ביטוח", באמצעות רכישת 25% עד 30% ממניות כלל ביטוח או אף את כל מניות אי.די.בי בכלל ביטוח (אי.די.בי היא הבעלים של 55% ממניות כלל ביטוח), וזאת בתמורה לתשלום במזומן לפי שווי חברה של 2.85 מיליארד שקל לחברת הביטוח, שמשקף לחברה מחיר זול בהרבה מזה שננקב במקרים דומים בעבר.

ההצעה האמורה אמנם משקפת שווי הגבוה ב-25% משווי השוק של מניות כלל ביטוח, אך גבוהה "רק" ב-10% מהשווי בו נסחרה החברה בדיוק לפני חודש, והיא גם נמוכה משמעותית, ב-37%, מההון העצמי של כלל ביטוח - רחוק מתחת למחיר אותו הייתה יכולה לקבל אי.די.בי בעבר.

באי.די.בי מעוניינים בקבלת זמן ניכר למציאת רוכש למניות כלל ביטוח, אשר יסכים לשלם פרמיה ניכרת על מחיר השוק. בדומה למחירים שהציעו בעבר רוכשים פוטנציאליים מסין - שנדחו על ידי האוצר, ושהציעו תמורה דומה להון העצמי של כלל ביטוח.

תחמושת מול סלינגר

ההצעה של אשכנזי התקבלה בעיצומו של עימות בין אי.די.בי ומחזיקי האג"ח שלה, כמו גם בעלי מניות בכלל ביטוח, למול הפיקוח על הביטוח באוצר, בראשות דורית סלינגר, בדבר כוונתה של האחרונה לפעול בהתאם למתווה עליו הורתה לפני כמה שנים ולהתחיל למכור בבורסה מניות כלל ביטוח שבבעלות אי.די.בי. באי.די.בי מתנגדים למהלך שסלינגר מובילה, באמצעות הנאמן שמינה האוצר למניות השליטה בכלל ביטוח, משה טרי.

כך, תזמון ההצעה עתה מספק לאי.די.בי תחמושת במאבקה למול סלינגר, שהגיעה עד לכתלי ביהמ"ש המחוזי בת"א, שקרא לצדדים להידבר ביניהם במטרה להגיע למתווה מוסכם ביחס למכירת המניות בכלל ביטוח. לאחר המלצת ביהמ"ש המחוזי סלינגר הבהירה כי תמשיך במתווה שלה ללא שינוי, אך גם הוסיפה כי לא תסגור את הדלת לקידום עסקה אסטרטגית בכלל ביטוח על ידי אי.די.בי.

כמו כן דיון בבקשה זו יספק לאי.די.בי אליבי לגבי כוונתה להציף ערך ככל הניתן, למרות צעדי הרגולציה, כלפי טענות שיופנו כלפיה, אם יופנו כלפיה, בעתיד.

כמתבקש בשל העימות מול סלינגר, והרצון של אי.די.בי לדחות ככל הניתן את מכירת מניות כלל ביטוח במנות של 5% דרך הבורסה וללא כל פרמיית שליטה, עתה רואים באי.די.בי בהצעה של אשכנזי כהצעה "רצינית", וכבר היום יכונס דירקטוריון החברה לדיון בנושא וסביר שיחליט על כניסה של הליך חדש למו"מ למכירת השליטה למציעים. בנוסף, רמזו גורמים המקורבים לנושא כי קיימת הצעה נוספת מקרן השקעות אמריקאית. עם זאת, סביר שהצעה שכזו, ככל שישנה, אינה בשלב מתקדם.

בעלי המניות יאשרו?

בכל אופן, בדיווחה לבורסה ביחס להצעה של אשכנזי, ציינה אי.די.בי כי "אין ההצעה כפופה לבדיקת נאותות, והמציע מצהיר כי יש ברשותו את היכולת לממן את הרכישה ממקורותיו העצמיים ללא צורך במימון. עוד על-פי ההצעה, השלמת העסקה מותנית בהתקשרות בהסכם רכישה מחייב ובהסכם בעלי מניות, בהתאם לעניין, וכן מותנית בקבלת היתר לשליטה מאת הממונה על שוק ההון, הביטוח וחיסכון". נציין כי קבלת האישור הוכחה בשנים האחרונות כמשוכה משמעותית שגופים רבים נכשלים בה.

באי.די.בי מוסיפים ומדווחים ש"מדובר בהצעה בלתי מחייבת שטרם נדונה בדירקטוריון החברה. למועד זה אין כל ודאות כי החברה תתקשר בעסקה למכירת החזקותיה בכלל עסקי ביטוח, או כי תושלם עסקה כאמור, בין על בסיס הצעה זו או בכל דרך אחרת".

השליטה בפועל של אי.די.בי בכלל ביטוח הוצאה מידיה בעקבות קריסתו הפיננסית של הקונצרן תחת ידי הבעלים הקודמים - נוחי דנקנר. נאמן שמונה למניות השליטה על-ידי הפיקוח על הביטוח, משה טרי, אחראי על מימוש תוכנית האוצר למכירת המניות. אם המניות לא תימכרנה בחבילה אסטרטגית, הרי שהן אמורות להימכר בבורסה במנות של לפחות 5% כל אחת, החל מה-7 במאי השנה, ובכל ארבעה חודשים.