מי קונה מכונת כביסה בקניון

אזורי תעשייה ורחובות זולים הם הצ'אנס היחיד של אלקטרה מוצרי צריכה

זאב קלימי, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה (רשת שקם אלקטריק, מחסני חשמל ועוד), לא מבין איך בעלי הקניונים לא נלחמים בציפורניים כדי שיישאר אצלם בקניונים. מי שבילה את רוב חייו המקצועיים בתפקידי ניהול בכירים בחברות קוקה-קולה ישראל ונסטלה - מותגים שאף אחד (או כמעט אף אחד) לא יכול בלעדיהם - מתקשה להבין איך מליסרון ועזריאלי חושבים שקניון בישראל יכול להיות אטרקטיבי בלי הרשתות ומוצרי החשמל שלו, וממליץ גם לקמעונאים אחרים לברוח.

"בשנה האחרונה הוצאנו כבר 15 חנויות מקניונים, ובשנתיים האחרונות הגענו לסך של 30 חנויות שנסגרו", הוא התרעם בשבוע שעבר. "כבר נתנו הודעה על כך שאנו מוציאים את החנות שלנו מהגרנד קניון של מליסרון בבאר-שבע ואת חנות שקם אלקטריק מקניון איילון. ראינו כי ההוצאות על שכר דירה מטורפות, ואנחנו לא מסוגלים להמשיך ולהחזיק את העסק בקניונים. בעלי השליטה בקניונים כל-כך כוחניים, שהם לא מוכנים לשמוע דבר. הם לא מוכנים להוריד את המחיר. הנחת העבודה שלהם היא כי לבסוף יימצא פראייר שייכנס במקום פראייר אחר, אז שימצאו פראייר אחר. אני אעבור לרחוב, לאזורי תעשייה, לאיפה שצריך, כי אנחנו חייבים להוריד את עלויות הנדל"ן"

אין כמו המוצרים הלבנים של קלימי - מכונות כביסה, תנורים, מקררים וכו' - כדי להצביע לאחרונים שעוד לא הבחינו בכך על התמורות שחלות בשוק.

זה לא הם, זה אתה. לא היעדר תחרות בין הקניונים (הדואופול הדומיננטי של מליסרון ועזריאלי), אלא בראש ובראשונה התחרות העצומה בין הקמעונאים. מוצרים שמחירם גבוה, תדירות החלפתם נמוכה, והמלאי שלהם תופס שטח עצום בחנות יהיו כמובן ראשונים לעבור את השינוי. להבין שהם לא מתאימים לקניון. אף אחד לא קונה מקרר או מזגן "על הדרך" - בדיוק אופי הקניות שמחפשים בעלי הקניון ובעלי החנויות (לא סתם מכריחים את המבקר להסתובב בין מדרגות נעות, בין כמה שיותר חלונות ראווה וחנויות, גם את מי שהגיע רק כדי לקנות קפה או תרופה במרשם בסופרפארם)

אזורי תעשייה ורחובות זולים הם הצ'אנס היחיד של קלימי להתמודד עם האינטרנט, שם לא צריך להפעיל מיזוג כל היום, להעסיק שורה של אנשי מכירות ועוד. המלחמה של קלימי בעזריאלי ובמליסרון היא המלחמה של אתמול. בשלב הבא, אולי נבין שיש יותר מדי חנויות אופנה בקניון וגם מחירי חולצה המשקללים שכירות ודמי ניהול מוכרחים להיות גבוהים בהרבה מהמחירים באינטרנט ובחנות ברחוב. ואז, אחרי שהלחץ באמת יעבור אל בעלי הקניונים, אולי אפילו יחזרו בתי הקולנוע לקניונים, כדי למלא את החלל שהותירו קלימי והבאים בתור.