משרד הכלכלה: אין אינדיקציה לעודף תחלואה ברותם אמפרט

כך קבעה הרופאה התעסוקתית הראשית של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה ■ עמדתה התקבלה בשביעות רצון בהנהלת כיל, אולם באיגוד רופאי בריאות הציבור מודאגים

הרופאה התעסוקתית הראשית של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה והתעשייה קובעת כי אין אינדיקציה לעודף תחלואה בקרב עובדי כריית הפוספטים בחברת רותם אמפרט. דעתה של הרופאה התעסוקתית הראשית, ד"ר לובה פושנוי התבקשה בידי שר הבריאות, יעקב ליצמן, במסגרת הדיון המתקיים לבקשת כימיקלים לישראל (כיל) לאשר לה לכרות פוספטים בשדה בריר, הסמוך לערד.

בפברואר האחרון ביקש שר הבריאות, ליצמן, ממשרד הכלכלה נתונים על אודות תחלואה במחלות לב, מחלות נשימה וסרטן בקרב עובדים המועסקים בכריית פוספטים במישור רותם. זאת, במסגרת בחינת ההשלכות האפשריות של אישור כריית פוספטים בשדה בריר על בריאותם של התושבים באזור.

על פי עמדת הרופאה התעסוקתית, שתוצג מחר (ב') במסגרת דיון שתקיים בנושא ועדת הכלכלה של הכנסת, נאמר כי לא נמצא עודף תחלואה בקרב עובדי רותם אמפרט נגב, רותם אמפרט מפעל אורון, מכרה רותם ורותם אמפרט מפעל צין: "המידע שבידינו מתבסס על דיווחים שמתקבלים מהמרפאות התעסוקתיות השונות, ובנוסף על מידע שעולה מפעילות פיקוח שוטפת, תלונות עובדים ותביעות שונות המובאות לידיעתנו - תביעות שאנו צד להן או לומדים עליהן בעקבות פניות של המוסד לביטוח לאומי".

עמדת הרופאה התעסוקתית במשרד הכלכלה והתעשייה התקבלה בשביעות רצון בהנהלת כיל, שמבקשת אישור לקיים כריית פוספטים ליד ערד. זאת, בשל הצפי למיצוי עתודות הפוספט במישור רותם בעוד שנים אחדות.

גורמים המקורבים לכיל טענו כי אם במשך עשרות שנים של פעילות תעשייתית במישור רותם עובדים לא חלו באופן חריג, הרי שאין מקום לחשש שכרייה בשדה בריר, במרחק של יותר מ-8 ק"מ מערד, תסכן את בריאות התושבים במקום.

עם זאת, משרד הבריאות מתנגד לכריית הפוספט בשדה בריר בנימוק שפעילות זו תחשוף את בריאות התושבים באזור זה לסכנה.

לקראת הדיון מחר בוועדת הכלכלה, גם איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית הזהיר מאישור כריית הפוספטים: "מעבר להחלטה הספציפית, שאנו מתנגדים לה בגלל הפגיעה בבריאות תושבי ערד והסביבה לרבות תמותה, תהליך קבלת ההחלטות במקרה זה וההתעלמות משיקולים בריאותיים מצביעים על החוסר בחקיקה ובהסדרה ברורה בישראל של שיקולי הבריאות בהליכי תכנון- להם גם השלכות כלכליות ארוכות טווח על המשק הישראלי".

עוד נאמר בעמדת ההסתדרות הרפואית שתובא מחר לדיון חברי ועדת הכלכלה של הכנסת כי "היעדר ביצוע תסקיר השפעה על הבריאות והיעדר התחשבות בשיקולים בריאותיים הוביל לתהליך קבלת החלטות פגום ושגוי שיפגע בבריאות הציבור בישראל ובכלכלת ישראל. עמדת משרד הבריאות המתנגד לכרייה לא נדומה כראוי בוועדה, לא נעשה ניתוח מספק על כל ההשפעות הבריאותיות והאפשרויות כתוצאה מהקמת המכרה ולא נכללו האוכלוסיות הרלוונטיות שיושפעו מהכרייה - בדגש על האוכלוסייה הבדואית שמתגוררת בסמוך".

על רקע אלה, ממליץ האיגוד לחברי ועדת הכלכלה לא לאשר את כריית הפוספטים בשדה בריר; לקדם חקיקה שתעגן את ביצוע תסקירי השפעה על בריאות הציבור- במסגרת תהליכי תכנון ולחייב יזמים להקצות משאבים לתסקירים כאלה. זאת, בין השאר באמצעות הקמת קרן ממשלתית שתגבה תשלום מהיזם עבור ביצוע התסקיר- כדי לנתק את הקשר בין היזם לבין מבצע התסקיר.

יש לציין, כי בסוף 2015 אישרה הוועדה הארצית לתכנון ובנייה לכיל לקיים כרייה ניסיונות בשדה בריר, וזאת לצד ניטור איכות האוויר באזור. בתקופה שבה תיעשה הכרייה הניסיונות, תיבדק ההשפעה שלה על תושבי האזור.