אלה המנהלים המובילים בישראל של כספי הפנסיה שלכם

מגזין Money Time שיתפרסם בשבוע הבא מדרג את הגופים המנהלים הבולטים בגמל, בהשתלמות, בפנסיה החדשה, ובביטוחי המנהלים
■  מדריך איך לחסוך לפנסיה ?

מי הם הגופים המצטיינים בניהול כספי החיסכון לטווח ארוך של הציבור הישראלי נכון לסוף הרבעון הראשון ב-2016? מגזין Money Time של "גלובס", שיתפרסם בשבוע הבא, מסמן את הגופים המנהלים הבולטים באפיקי החיסכון של קופות הגמל לתגמולים, קרנות ההשתלמות, קרנות הפנסיה החדשות, ובביטוחי המנהלים שבפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, קרי אותם גופים שמצליחים לבלוט לחיוב בכמה תקופות זמן.

ומיהם הגופים הבולטים בצמרת דירוג התשואות של "גלובס"? בשוקי הגמל לתגמולים, שהאוצר יצר בו בלאגן אדיר בכל הקשור לתשואות העבר, וקרנות ההשתלמות, הבולט הוא בית ההשקעות ילין לפידות, שמנוהל על ידי המייסדים דב ילין ויאיר לפידות. קופת ילין לפידות קופת גמל מסלול אג"ח עד 25% מניות (לשעבר גמל כללי של בית ההשקעות) מובילה את דירוג קופות הגמל לתגמולים ל-12 החודשים האחרונים, נכון לסוף הרבעון הראשון השנה, כשבמרחק קטן ממנה ניצבת במקום השני בקרב הקופות הגדולות קופת הראל אג"ח עד 25% מניות (לשעבר עצמה תעוז) של קבוצת הראל. בבחינת השוק כולו, עולה כי קופת אנליסט גמל ישראל (לשעבר גמל ב') של בית ההשקעות אנליסט משתחלת למקום השני.

קופת גמל מסלול אג"ח עד 25% מניות של ילין לפידות (גמל כללי לשעבר) מובילה גם את הדירוג בשתי תקופות הבחינה הארוכות יותר - לשלוש ולחמש השנים האחרונות, ומשלימה את ה'טריפל' של קופות הגמל לתגמולים הגדולות. ואולם, תמונת ההובלה של ילין לפידות אינה מושלמת, שכן קופת אנליסט גמל ישראל (לשעבר גמל ב') הקטנה מובילה את דירוג התשואות בענף ל-3 השנים האחרונות, עם תשואה מצטברת של כ-20% בתקופה האמורה.

2 בולטים בקרנות הפנסיה החדשות

בתחום קרנות ההשתלמות בולט ילין לפידות לחיוב בשלוש תקופות הבחינה. בית ההשקעות מגיע עם קרן ההשתלמות ילין לפידות קרן השתלמות מסלול אג"ח עד 25% מניות (לשעבר השתלמות) לצמרת דירוג התשואות לתקופה של 12 החודשים האחרונים, ועם קרן השתלמות מסלול כללי (לשעבר השתלמות ב') שבולטת בדירוגים השלוש-שנתי והחמש-שנתי.

גם הקרן אנליסט השתלמות כללי (לשעבר כללי ב') והראל השתלמות אג"ח עד 20% מניות (לשעבר הראל גילעד) והפניקס השתלמות-כללי, בולטות לחיוב.

בשוק קרנות הפנסיה החדשות, שנהנות מאג"ח מיועדות לא סחירות שמנפיקה להן המדינה ושמסייעות להן בימים מאתגרים בשוקי ההון, יש שני גופים שבולטים מעל היתר, ושכבר נזכרו ברשימה מעלה: הפניקס והראל. אלו בולטים לחיוב בדירוגי התשואות בתחום הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח (שמנוהלים באותם מערכי השקעות).

כך, קרן הפנסיה של קבוצת הביטוח הראל מובילה את דירוג התשואות הן לתקופה של שלוש השנים האחרונות והן בחמש השנים האחרונות, בעוד שבצמרת דירוג התשואות ל-12 החודשים האחרונים ניצבת קבוצת הפניקס, שללא מסלולי "שיטת הפניקס" הייתה בולטת בצמרת התשואות גם לתקופה של שלוש השנים האחרונות.

הפניקס מובילה במשתתפות ברווח

בפוליסות המשתתפות ברווחים, שסגורות להצטרפות מבוטחים חדשים מאז 2004, מובילה הפניקס את דירוג התשואות ל-12 החודשים האחרונים, עם תשואה שלילית של רק מינוס 0.07% - הרבה מתחת להפסד שיצרו כל יתר עשרות הגופים שבחנו במגזין ה-Money Time עבור החוסכים באמצעותם, והיא מובילה גם בתקופה של חמש השנים האחרונות. הראל, שאוחזת במקום השני בענף הן בדירוג לשנה אחורה והן בדירוג לחמש השנים האחרונות, מובילה את דירוג התשואות בפוליסות המשתתפות ברווחים עבור התקופה של שלוש השנים האחרונות.