פצצת הפנסיה - הטיפ השבועי: יש לכם ידע פיננסי? נצלו אותו

מחקרים שונים מצביעים על תמונה עגומה יחסית במצב האוריינות הפיננסית של הישראלים ■  איך לחסוך לפנסיה

מסכי הבורסה על רקע בנייני ת"א / צילום: תמר מצפי
מסכי הבורסה על רקע בנייני ת"א / צילום: תמר מצפי

מחקרים שונים מצביעים על תמונה עגומה יחסית במצב האוריינות הפיננסית של הישראלים. בקיאותם של ישראלים רבים בנושאים כגון חישובי ריבית, אינפלציה ותשואה מול סיכון נמוכה גם בהשוואה לממוצע הבינלאומי. למשל, בסקר אוריינות פיננסית שנערך על ידי הלמ"ס בשנת 2012 נמצא כי 53% מהנשאלים לא ידעו מהי ריבית פריים, 28% לא ידעו מהי המשמעות של אינפלציה ו-42% לא ידעו לקשור בין תשואה לסיכון.

בעיה גדולה יותר מסתתרת מאחורי הסטטיסטיקות והמספרים, והיא שגם אנשים המחזיקים בידע אינם משתמשים בו. דווקא אנשים שמתמצאים ומבינים מושגים פיננסיים הם אלו שלא מנצלים את הידע שלהם לצורך התנהלות פיננסית יומיומית נכונה יותר. כ-52% מהנשאלים העידו שהיו באוברדראפט במהלך פרק זמן מסוים בשנה וכ-41% ענו שהם מחזיקים יותר מכרטיס אשראי אחד, בעוד התנהלות פיננסית אחראית דוגלת בשימוש באמצעי תשלום יחיד המקל על מעקב ניהול הכסף ולא מאפשר לחרוג הרבה מעבר לכסף הזמין בחשבון.

מדוע אנשים אינם מנצלים את הידע שברשותם לטובת התנהלות כלכלית חכמה יותר? סיבה אחת טמונה בכך שרבים חיים באווירה של "כאן ועכשיו", וקשה להם לחשוב על העתיד הרחוק, הבלתי מוחשי והלא ודאי. ישראלים ציינו במפורש בסקר הלמ"ס כי הם מעדיפים להוציא כסף היום מאשר לחסוך לטווח רחוק.

סיבה נוספת יכולה להיות "כאב הראש" הכרוך בהתמקחות אל מול נותני השירותים בעבור מחיר והתמורה למוצר או לשירות מסוים. אבל דווקא בעידן של היום, קל להתמקח מול ספקי שירות ואפילו מול גופים פיננסיים באמצעות מגוון רחב של כלים העומדים לרשות הציבור ומבצעים עבורם השוואת מחירים בין החברות השונות. בהקשר הזה, ניתן לציין את המחשבונים שפיתח אגף שוק ההון במשרד האוצר המשווים מחירים בתחומים של ביטוח בריאות, ביטוח דירה, ביטוח רכב ועוד.

באתר "האוצר שלי" ניתן למצוא כלים נוספים שיסייעו גם למי שבקיא בהתנהלות פיננסית שוטפת. האתר עוסק בהיצע רחב של נושאים ומציע מידע אמין ואובייקטיבי בשפה פשוטה. ניתן למצוא בו תוכן על נושאים פיננסיים אקטואליים, טיפים שימושיים, מחשבונים וסרטונים קצרים שיעזרו גם למומחים לחסוך כמה שקלים.

 נכתב ע"י אגף שוק ההון הביטוח והחיסכון