כפי שנחשף ב"גלובס": כמות הגז ב"לוויתן" נמוכה ב-20%

בעוד שהשותפות העריכה את כמות הגז ב-21.9 TCF, חברת ייעוץ בינלאומית ששכר משרד האנרגיה מעדכנת את הכמות ל-17.6 TCF

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

כמות הגז בלוויתן נמוכה ב-20% מכפי שהעריכה השותפות - כך עולה מממצאים של חברת ייעוץ בינלאומית ששכר משרד האנרגיה. בעוד ששותפות לוויתן טוענות כי המאגר מכיל 21.9 טריליון רגל מעוקב של גז (TCF), על פי הדוח של חברת הייעוץ RPS יש בו רק 17.6 TCF. הדוח מאשר את חשיפת "גלובס" מלפני חודשיים.

נסביר, כי כמות הגז במאגר נקבעת באמצעות ניתוח גלעיני סלע שהוצאו מתוך שכבות תת-קרקעיות שבהן התגלה הגז. ככל שנערכות יותר בדיקות סיסמיות, כך מתבהרת התמונה וניתן להעריך במדויק יותר את כמות הגז במאגר מסוים.

החברה שמבצעת עבור שותפות לוויתן את הבדיקות הללו היא חברת ההנדסה NSAI, ובבדיקותיה נמצא בכל פעם שכמות הגז גדולה מכפי שחשבו קודם לכן. כך, בעת גילוי מאגר לוויתן בסוף 2010, הוערכה כמות הגז בו בכ-16 טריליון רגל מעוקב (TCF), ואילו במאי 2013 דיווחו השותפות שכמות הגז במאגר היא 19 TCF. ביולי 2014 דיווחה השותפות על עלייה נוספת - ל-21.9 TCF. כמו כן מצאה החברה שכמות נוזלי הגז הטבעי (קונדנסטים) עלתה מ-34 מיליון חביות ל-40 מיליון חביות.

התוצאות האחרונות נמסרו לבדיקת משרד התשתיות הלאומיות, וזה העביר אותן לבדיקה נוספת של חברת SGS. כפי שחשף "גלובס", כבר ביוני בשנה שעברה, החברה הגיעה לתוצאה שונה ונמוכה בצורה משמעותית. להערכת חברת הייעוץ כמות הגז במאגר עמדה על 16.6 TCF. במשרד האנרגיה מוסיפים כי לאחר קבלת נתונים נוספים, לרבות לאחר ביצוע קידוח "לוויתן 5" כמות זו יכולה להשתנות.

הפער נובע ממחלוקת בין משרד האנרגיה לשותפות לוויתן בנוגע לכמות הגז באזור שטרם בוצע בו קידוח. מאגר לוויתן נפרס על שטח של 324 קמ"ר (שטח הגדול פי שישה וחצי משטחה של תל אביב), ונקדחו בו בינתיים רק שלושה קידוחים. בעוד ששותפות לוויתן הכלילו בחישוביהן את כמות הגז באותו השטח, במשרד האנרגיה סירבו לעשות זאת. במשרד טוענים שאם וכאשר יתברר כי קיים גז באותו השטח, הם יעדכנו את הכמות בהתאם - בין אם כלפי מעלה ובין אם כלפי מטה. בחברות הגז נתנו הסבר נוסף לפער והוא כי חברת SGS אינה מקצועית ואינה מומחית בהערכת עתודות.

כך או כך, ההתקשרות עם SGS הסתיימה ומשרד האנרגיה שכר את שירותיה של חברת ייעוץ בינלאומית מוכרת אחרת, RPS הבריטית. מדובר באחת החברות המקצועיות והמוכרות בתחום, עם סניפים בלונדון וביוסטון. המשימה שהוטלה עליה היא לבחון את שני הדוחות, של SGS ושל NSAI, ולהגיש חוות דעת מקצועית למשרד. כעת, על פי חברת הייעוץ החדשה הכמות עומדת על 17.6 TCF, קרי 20% פחות.

פרשנות: אישור מתווה הגז הוא מבורך - אך לא אם מסתירים מהציבור את הפרטים

אישור מתווה הגז הוא מבורך. פיתוח לווייתן הוא חשוב למשק הישראלי, חתימה על חוזי גז הם חשובים ללווייתן ולכן למשק הישראלי, וייצוא גז למדינות השכנות הוא הכרחי ללווייתן, ולכן גם למשק הישראלי.

אבל לא אם מסתירים מהציבור את הפרטים, לא אם מעדכנים את הציבור שכמות הגז במאגר קטנה ב-20% עשרה ימים לאחר אישור המתווה בממשלה, ולא אם מוציאים הודעה לתקשורת בדבר אישור תכנית הפיתוח של לווייתן ו"על הדרך" מזכירים כי כמות הגז נמוכה בהרבה מהצפוי.

(הודעת משרד האנרגיה לתקשורת מתחילה עם אישור תכנית הפיתוח, ממשיכה עם ברכתו של שטייניץ על האישור, מזכירה בחצי מילה את כמות הגז העדכנית לא בלי הסתייגות כי הכמות יכולה להשתנות, ונגמרת שוב עם אזכור בדבר חשיבות אישור תכנית הפיתוח).

הסיבה העיקרית להתנגדות של הציבור למתווה היא חוסר האמון שלו בדרך בה הוא גובש. הציבור מרגיש שרימו אותו, שגזלו אותו, שמתווה הגז גובש בחדרי חדרים, שמרידור חבר לאחיו עורך הדין שמייצג את נובל, שחבר לשטייניץ, שחבר לנתניהו, שחבר לתשובה, שחבר למיכל הלפרין.

וזה חבל. כי מתווה הגז הוא בסך הכול בסדר, ויישומו הוא הכרחי. גם הכמות המיועדת לייצוא לא בהכרח צריכה לקטון בגלל שכמות הגז נמוכה יותר- בישראל יש מספיק גז טבעי שמספיק לצריכה מקומית של עשרות שנים, והיא צורכת הרבה פחות גז מכפי שציפתה. מעבר לזה, העתיד נמצא באנרגיות מתחדשות ולא בגז טבעי. אך הציבור לא מאמין לכל זה, וזה לכשעצמו פוגע ביישום המתווה.