אושרה הצעת החוק לשכירות הוגנת

ההצעה המרוככת של החוק קובעת בין היתר כללים לדירה ראויה למגוריםוהסדרת יחסי שוכר ומשכיר ■ סוגיית הפיקוח על העלאת המחירים - ירדה מהפרק ■ במקביל, ח"כ זנדברג הגישה הצעת חוק שלפיה תוגבל העלאת שכר הדירה ב-2% בשנה

סתיו שפיר / צילום: אוריה תדמור
סתיו שפיר / צילום: אוריה תדמור

 לאחר כמה ניסיונות כושלים, ולאחר ריכוך והסכמות בין משרדי הממשלה, הצליחה היום (א') הצעת החוק לשכירות הוגנת לעבור את המשוכה הראשונה בתהליך החקיקה - ועדת שרים לענייני חקיקה. מדובר בהצעת חוק עליה חתומים חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו) וחברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) שקובעת בין היתר כללים לדירה ראויה למגורים, כללים לחוזה ארוך טווח, הסדרת יחסי שוכר ומשכיר וגם תמריצים לבעלי דירות שישכירו הדירה לתקופה ארוכה.

נזכיר כי לאחר מו"מ ארוך בין מגבשי הצעת החוק לבין משרדי האוצר והמשפטים, ולאחר מספר פעמים בהם הייתה אמורה לעלות הצעת החוק אך הדיון בעניינה נדחה, הגיעו כל הצדדים להסכמות לגבי נוסח חדש, מרוכך יותר מהמקור. כך, סוגיית פיקוח על המחירים שזכתה להתנגדות רחבה ירדה מהפרק כבר מזמן אך במקביל גם חלקים אחרים מהצעת החוק, כמו הקמת רשם שכיריות ארצי שיסייע לשוכרים וגם למדינה לקבל נתונים על הענף, נותרו בחוץ.

במקביל, העובדה שמגישי הצעת החוק הפרטית הגיעו להסכמה עם כל הגורמים, מקדמת את הצעת החוק צעד אחד קדימה ותיהיה החקיקה הראשונה בשנים האחרונות המתייחסת לתחום זה. עוד במסגרת ההבנות בין משרדי הממשלה השונים, הצעת החוק הפרטית צפויה גם לקבל גיבוי של הצעת חוק ממשלתית שתעלה לאישור בקרוב, מה שמגדיל את סיכוייה של ההצעה לעבור.

"היום פרצנו דרך בעולם השכירות בישראל", כך יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן: " זהו החוק הראשון בנושא שיהווה פתח משמעותי להגברת הוודאות בשוק השכירות כחלק בלתי נפרד מפתרון בעיית הדיור ובמקביל למאמצי סיעת 'כולנו' להפחתת מחירי הדיור וקידום חקיקה נוספת לעידוד הקמה של פרויקטים לשכירות מוסדית ארוכת טווח".

חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) על התקדמות הצעת החוק לשכירות הוגנת: "לראשונה זה עשרות שנים מתחילים לעשות סדר בג'ונגל של שוק השכירות. זוהי בשורה גדולה לשני מיליון שוכרי הדירות בישראל שחיים כבר שנים בשוק פרוע, ללא שום כללים בסיסיים, וללא ודאות. אני אמשיך להיאבק על הרחבת המודלים לשכירות הוגנת אך שמחה מאוד שהצעד הראשון כבר נעשה- יצירה של חוזה בסיסי שיאזן את הכוח של השוכר, של תנאים להשכרת דירה, והובלה של תרבות שכירות אחראית. החוק הזה הוא רק צעד ראשון בדרך לתיקון מקיף בהרבה של ג'ונגל השכירות. כעת משקיים חוק להגנה עלינו, שוכרי הדירות בישראל, יהיה פשוט בהרבה בעתיד להרחיב ולשכלל אותו כדי להגדיל את היצע הדירות להשכרה לטווח ארוך ואת התמריצים למשכירים לשכירות הוגנת".

ההצעה המקבילה של ח"כ זנדברג

במקביל להצעת החוק של ח"כ פולקמן שכאמור אושרה בוועדת שרים לענייני חקיקה, הונחה היום על שולחן הכנסת הצעת חוק נוספת העוסקת בתחום השכירות למגורים. מדובר בהצעת חוק שהגישה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) המבקשת להגביל את העלאת שכר הדירה ל-2% בשנה.

מדובר בהגבלת העלאת דמי השכירות בהארכת חוזה קיים, בנוסף להצמדה למדד. עוד על- פי הצעת החוק, כל העלאה מעבר לסכום זה תצטרך להיות בהתאם לכללים שייקבעו על ידי השר הממונה. כך למשל, למשל שיפוץ משמעותי של הדירה שיצדיק העלאת מחיר, יכול להיחשב לכלל שיאפשר העלאת שכר דירה משמעותית יותר. עוד על פי הצעת החוק, לא ניתן יהיה לעדכן את גובה השכירות בטרם תעבור שנה מתחילתה, או לפנות את השוכר בגין סירובו לספוג העלאה שהיא מעבר לזו המותרת בחוק.

ח"כ זנדברג, המתגוררת בשכירות בעצמה, אמרה היום כי: "דירה היא לא סחורה, אלא צורך בסיסי בקורת גג, בביטחון ובהגנה. קרוב לשליש מתושבי ישראל שוכרים דירות, ובתוך קבוצה זו רבים אלה המשתייכים לאוכלוסיות חלשות כגון עולים, צעירים, סטודנטים ומשפחות חד הוריות. עליות המחיר המטורפות והפתאומיות גוזרות עליהם חוסר ביטחון עמוק ומהוות פגיעה כלכלית בחלשים ביותר, והגנה על שוכרים היא מחויבת המציאות בתקופה שבה קניית דירה הפכה עבור רבים לחלום רחוק".

לדברי ח"כ זנדברג: "בעלי הדירות יוכלו בתחילת חוזה לקבוע כל סכום אשר ידרשו כשכירות, אך מהרגע שבו דייר מתגורר בנכס לא ניתן יהיה להעלות שכירות זו מדי שנה אלא בהתאם לחוק. מדובר בהצעה הוגנת המאזנת בין זכותם של בעלי הדירות למקסם את שווי הנכס שלהם לבין זכותם של הדיירים לקבל הגנה מינימלית מפינוי לא מוצדק ולעתים רבות חזירי".

נציין כי גם בהצעת החוק המקורית של ח"כ פולקמן היה סעיף שהתייחס להגבלת העלאה של דמי השכירות, סעיף שמציע למעשה פיקוח על המחירים, שלא עבר את משוכת משרד המשפטים. מסיבה זו, ומהסיבה שהצעת החוק של ח"כ זנדברג היא הצעת חוק פרטית של חברת אופוזיציה, סיכוייה להתקדם בהליך החקיקה נראות נמוכות.