דסק"ש מעניקה לשולם לפידות אופציות ב-22.6 מיליון שקל

דסק"ש מכרה מניות נכסים ובנין ב-219 מיליון שקל ■המכירה - כחלק מהתוכנית לגייס מזומנים לצורך עמידה בהתחייבויות, וזאת בדרך של מכירת אחוזים מחברות בנות

שולם לפידות, מנכ"ל אי.די.בי. פועל במספר חזיתות / צילום: רוני שיצר
שולם לפידות, מנכ"ל אי.די.בי. פועל במספר חזיתות / צילום: רוני שיצר

חברת ההחזקות דיסקונט השקעות (דסק"ש) שבשליטת אי.די.בי פתוח של אדוארדו אלשטיין, מתחילה לממש את תוכניותיה לגיוס מזומנים בדרך של מכירת נכסים. ביום חמישי האחרון מכרה החברה בבבורסה ומחוצה לה כ-12% ממניות החברה הבת נכסים ובנין, בתמורה ל-219 מיליון שקל.

המכירה, אותה הוביל אייל גרינבאום, מנכ"ל אפסילון חיתום (גם היא מקבוצת דסק"ש), נעשתה בהנחה של כ-4% על מחיר הסגירה של מניית נכסים ובנין בבורסה ביום רביעי. בעקבות המכירה ירד שיעור ההחזקה של דסק"ש בנכסים ובנין ל-64.44%, וחברת ההחזקות צפויה לרשום בגינה בדוחות הרבעון השני גידול של 13 מיליון שקל בהון העצמי.

רק בשבוע שעבר נכתב בדוחות הכספיים של דסק"ש כי היא שואפת שתהיה בידיה יתרת אמצעים נזילים נאותה, כך שתוכל לעמוד בהתחייבויותיה במועדן. לשם כך פירטה החברה מגוון מקורות אפשריים, ובהם מכירת אחוזים מחברות בנות תוך שמירת השליטה בהן. המועמדת המיידית היתה ונותרה נכסים ובנין, זרוע הנדל"ן של קבוצת אי.די.בי, שדסק"ש החזיקה עד כה ב-76.45% ממניותיה ואשר נסחרה טרם המכירה בשווי של 1.9 מיליארד שקל. מדובר בשווי המשקף מכפיל חיובי של 1.14 על ההון העצמי נכון לסוף מארס.

לא מן הנמנע כי במידת הצורך, תפעל דסק"ש למכירת 10%-20% נוספים ממניות נכסים ובנין שבידיה לצורך אגירת מזומנים, ובאופן שיותיר לה שליטה בפועל בחברה הבת, כפי שהיא עצמה ציינה. לחילופין, עשויה דסק"ש לשקול גם את מכירת מלוא החזקתה (50.32%) בחברת ההשקעות בהיי-טק, אלרון, שנסחרת בבורסה לפי שווי של 500 מיליון שקל ושאינה נמצאת בליבת הפעילות של הקבוצה.

חוב פיננסי של 4.3 מיליארד שקל

דסק"ש נושאת על גבה חוב פיננסי של 4.33 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח ולבנקים, עליו היא גם תידרש בעתיד לשלם ריביות בהיקף כולל של 1.05 מיליארד שקל. בתום הרבעון הראשון היו ברשות החברה מזומנים בשווי של 639 מיליון שקל, כאשר עד סוף השנה היא תידרש לתשלומי חוב בהיקף של 467 מיליון שקל. ב-2017 יעמוד היקף הפירעונות על 1.03 מיליארד שקל.

בשבוע שעבר פורסמו הדוחות הכספיים של דסק"ש לרבעון הראשון של 2016, במהלכו השיפור בתוצאות סלקום ושופרסל, לצד המשך הביצועים הטובים יחסית של נכסים ובנין ואדמה, הובילו את חברת ההחזקות להציג רווח נקי של 245 מיליון שקל. זאת, בהשוואה לרווח של 15 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל אשתקד.

חלקה של דסק"ש ברווחי החברות המוחזקות צמח ברבעון ב-23% ל-277 מיליון שקל. תרומתה של יצרנית מוצרי ההדברה אדמה גדלה ב-19% לעומת הרבעון המקביל ל-157 מיליון שקל; חלקה של דסק"ש ברווחי סלקום ושופרסל (יחדיו) גדל ב-225% ל-52 מיליון שקל; ואילו ההחזקה בנכסים ובנין תרמה רווח יציב של 87 מיליון שקל.

בתוך כך, דיווחה דסק"ש כי תעניק לממלא מקום מנכ"ל החברה, שולם לפידות (בהיקף 75% משרה) 5.31 מיליון אופציות למניות החברה, שיהוו 4.97% מההון לאחר הנפקתן. האופציות יבשילו בחמש מנות שנתיות שוות בין ינואר 2017 לינואר 2021, ומחיר המימוש שלהן יעלה בשקל אחד מדי שנה. כך, שאם בינואר 2017 יעמוד מחיר המימוש על 9.5 שקל למניה (בדומה למחיר השוק הנוכחי), הרי שבינואר 2021 הוא כבר יגיע ל-12.5 שקל. בדסק"ש מציינים כי השווי ההוגן של כל האופציות שהוענקו למנכ"ל עומד על 22.6 מיליון שקל, כך ששווי ההטבה הממוצע לשנה בודדת מסתכם ב-4.5 מיליון שקל.

בנוסף לכך, החליט דירקטוריון דסק"ש גם להעניק 621 אלף אופציות לסמנכ"ל הכספים החדש, גיל קוטלר, המהוות 0.58% מהון החברה. גם האופציות של קוטלר יבשילו על פני חמש שנים, אולם הונפקו עם מחיר מימוש של 7.45 שקל, כך שכבר כעת הן נמצאות עמוק בתוך הכסף.