שימוע הטלפוניה של בזק מתעכב - והמתחרות דורשות תשובות

התאריך המעודכן שעליו חושב משרד התקשורת להוצאת השימוע הוא 15 ביוני

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

 

האם משרד התקשורת מכוון להשלמת השימוע בנושא מחירי הטלפוניה הסיטונאיים של בזק בשבוע הבא, או שכבר אין משמעות לתאריכים שהוא מתכנן? התאריך המעודכן עליו מדברים במשרד התקשורת הוא 15 ביוני, אך כלל לא בטוח שהשימוע יפורסם בתאריך הזה, וזאת לנוכח השיתוק שאוחז במשרד התקשורת בחודשים האחרונים בעקבות הניסיונות של היועץ המשפטי לממשלה למצוא פתרון לניגוד האינטרסים בין ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו לבין בעל השליטה בבזק שאול אלוביץ'.

העיכוב בפרסום השימוע המעודכן מעורר תסיסה אצל חלק מממפעילי התקשורת שמרגישים שמשרד התקשורת נוקט במדיניות מכוונת של גרירת רגליים על מנת לא להכליל את הטלפוניה של בזק במסגרת הרפורמה בשוק הקווי.

על אף שבזק ומשרד התקשורת ניסו כמה וכמה פעמים להתקרב למחירים מוסכמים שיאפשרו שימוש בתשתיות הטלפוניה שלה לצורך הגברת התחרות, השימוע לא יוצא אל הפועל מפני שמשרד התקשורת רוצה שהמחירים יהיו מתואמים עם בזק, ולעתים הפערים לא ניתנים לגישור אם אין משהו שיכול להמתיק לבזק את הגלולה המרה, כמו למשל הגעה להסכמות לגבי ההפרדה המבנית.

אגב הפרדה מבנית, לאחרונה הועלתה הצעה חדשה שתאפשר לבזק לקבל את ביטול ההפרדה המבנית, וזאת בדרך של ביטול ההפרדה התאגידית בינה ובין חברת yes. הרעיון הוא הקמת יישות משפטית אחת שתכלול את בזק ו-yes עם שתי הנהלות נפרדות. הרעיון נשמע בעייתי מאד על פניו והסיכוי שיקבל את אישור משרד האוצר ומשרד המשפטים הוא קלוש, אבל זה הרעיון לפתור את התסבוכת שנוצרה. הבעיה היא שאם מבטלים את ההפרדה התאגידית, פלאפון ובזק בינלאומי נותרות מחוץ ליישות החדשה, כך שבזק לא מתלהבת מהרעיון החריג שעליו מדברים כרגע.

בחזרה לטלפוניה: מתחרותיה של בזק שממשיכות ללחוץ על משרד התקשורת להכליל את הטלפוניה של בזק ברפורמה, במחירים המקוריים, חוזרים ומדגישים את המכתב ששלח משרד התקשורת לבג"ץ בחודש נובמבר האחרון שבו התחייב המשרד שהוא רואה חשיבות שמתחרותיה של בזק יוכלו לספק שירותי טלפוניה על בסיס התשתיות של בזק במתכונת של מכירה חוזרת (כלומר לקנות ממנה את השירות מקצה לקצה במקום במתכונת סיטונאית שבמקור הייתה אמורה לאפשר להם להציב ציוד שלהם ברשת של בזק ולנתב אליהם מנויי טלפוניה).

וכך נכתב: "...לאור החשיבות שהמשרד רואה ביכולתן של ספקיות השירות להציע לאלתר חבילת שירותים למנוייהן, הכוללת שירות טלפוניה, ועל מנת שלא לאפשר המשך עיכוב אספקת שירות זה, מגבש המשרד שימוע אותו בכוונתו לפרסם בהקדם, בדבר חיוב בזק לתת לספקיות השירותים שירות טלפוניה במכירה חוזרת ולקבוע את התעריפים המרביים עבור אספקת שירות זה.

"הדבר מוצע כפיתרון זמני לתקופה מוגבלת של כשנה. מדובר בשירות סיטונאי שונה, אשר גם לשיטת העותרת אינו מצריך כל היערכות או שינוי במערכות ההנדסיות של החברה ולכן ניתן להציעו באופן מיידי.
למען הספר ספק מובהר כי שירות טלפוניה במכירה חוזרת מהווה פיתרון נחות לעומת שירות הטלפוניה הסיטונאי הקבוע בתקנות השימוש ובתיק השירות, ומקדם רק באופן מצומצם את תכליות האסדרה שעמדו בבסיס קביעת תקנות השימוש ותיק השירות, שכן הוא מאפשר תחרות ברמות המחיר בלבד, ולא תחרות על בסיס השירותים. לכן שירות זה מוצע כפתרון זמני לתקופה מוגבלת בלבד", נכתב.

לדברי מתחרה של בזק, במצב דברים כזה, כאשר המשרד בעצמו קובע בנובמבר האחרון במכתב לבג"ץ שכל פתרון שיהיה לטלפוניה, יהיה זמני לשנה בלבד, איך יכול להיות שעד עכשיו לא מוודאים עם בזק שהיא נערכת לאספקת שירות הטלפוניה עד נובמבר הקרוב? האם מישהו במשרד התקשורת דרש מבזק הבהרות לגבי קצב ההתקדמות שלה וההכנות להציע את שירותי הטלפוניה שלה? איפה היא עומדת בהתכוננות שלה? איך הפרקליטות שחתומה על המכתב הזה לבג"ץ חיה עם העובדה שמשרד התקשורת בעצם לקח אותה לסיבוב ואינו מוודא שהטלפוניה שלה תהיה חלק מהרפורמה? שואל אותו מתחרה בשיחה עם "גלובס".

האמת היא שהתשובה לשאלות שעולות בשיחה מורכבות, אבל הן מתקשרות לתחילת הכתבה. במשרד התקשורת לא מצליחים נכון לרגע זה לחלץ את העגלה מהבוץ. השימוע יכל לצאת מזמן כי המחירים כבר מתואמים וסגורים בין משרדי הממשלה, אבל כל עוד הבדיקה לגבי נתניהו מתעכבת, לא בטוח שניתן יהיה לפרסמו.