מסתמן: יישום תקנות גישור החובה בסכסוכי משפחה - בקרוב

שרת המשפטים איילת שקד: "ההסכמות אליהן הגעתי עם לשכת עוה"ד יובילו להפעלת החוק וימזערו בצורה משמעותית את הקרע במשפחה הנובע מסכסוכי גירושים"

איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב
איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב

האם הסכמה רחבה שמובילה שרת המשפטים איילת שקד עם לשכת עורכי הדין תוביל ליישום תקנות הגישור חובה בסכסוכי משפחה?

ועדת החוקה של הכנסת דנה בימים אלה בתקנות המחייבות קיום הליך ליישוב סכסוך בהסכמה בכל סכסוך משפחתי המגיע לדיון בערכאה שיפוטית. מטרת ההליך היא לקיים שיח עם הצדדים ולנסות בשלב ראשון לפתור את הסכסוך בהסכמה, ללא התדיינות והתערבות שיפוטית.

יישום התקנות זכה להתנגדות עזה של עורכי דין העוסקים בדיני משפחה, הטוענים בין היתר כי לא ניתן לחייב צדדים לסכסוך משפחתי לפנות לגישור, שבמהותו הוא הליך וולנטרי.

בהודעה שהוציאה היום (ד') השרה שקד נאמר כי מתגבשת פשרה בין משרד המשפטים ללשכת עורכי הדין, שאמורה להביא להסכמה רחבה וליישום החוק והתקנות.

לדברי שרת המשפטים, במסגרת הפשרה היא עמדה על כך שהפגישה הראשונה של בני הזוג המסוכסכים תהיה בסביבה טיפולית ללא עורכי דין. "הרכב המשתתפים ב-3 הפגישות הבאות ייקבע לפי אופי הפגישה, בהתאם להחלטת יחידת הסיוע. ככל שאופי הפגישה ימשיך להיות טיפולי - הפגישה תיערך ללא נוכחות עורכי דין. אם הפגישה תישא אופי משפטי - היא תוכל להיערך בנוכחות עורכי הדין של בני הזוג, ולבקשתם. באשר לסעדים זמניים דחופים, התגבשה הסכמה לפיה עורכי הדין יוכלו לטפל בעניין אף בישיבה הראשונה". 

שרת המשפטים שקד מסרה: "ההסכמות אליהן הגעתי עם לשכת עורכי הדין יובילו להפעלת החוק וימזערו בצורה משמעותית את הקרע במשפחה הנובע מסכסוכי גירושים. יש לזכור כי סכסוך בין ההורים גורם נזק בעיקר לילדים, ומחובתנו להגן עליהם. אני מודה ליו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה, על ההגעה להסכמות".