עלבד חרגה ב-50 מיליון שקל מתקציב הקמת המפעל בדימונה

מוקדם יותר השבוע דיווחה יצרנית המטליות הלחות על מו"מ עם חברת אמות לביצוע עסקת מכירה וחכירה (sale and lease back) לנכס בדימונה, בהיקף של כ-50 מיליון שקל

מפעל עלבד בדימונה / צילומים: אתר חברת אורון
מפעל עלבד בדימונה / צילומים: אתר חברת אורון

חברת התעשייה עלבד  דיווחה היום למשקיעים אודות חריגת ענק בהשקעתה במפעל החדש שהיא מקימה בימים אלה בדימונה, שכעת מתברר כי עלות הקמתו תגיע לסכום של כ-210 מיליון שקל. סכום זה מהווה חריגה של יותר מ-30% ביחס להיקף ההשקעה שאישר הדירקטוריון לפרויקט שהקמתו החלה בתחילת 2014 ועמד אז על כ-160 מיליון שקל.

בעלבד מציינים ארבעה גורמים עיקריים שהובילו לחריגה - הערכת חסר של עלות הקמת המבנה בהיקף של 10-15 מיליון שקל, רכישת ציוד נוסף בעלות בהיקף של 5-7 מיליון שקל, הוצאות היוון של כוח אדם ומימון ההשקעות עצמן בהיקף של כ-20 מיליון שקל והערכה בחסר של מרכיבים נוספים, בעיקר בתחום הגז הטבעי והתשתיות. עוד ציינו היום בעלבד כי "מסיבות שונות שלא בהכרח תלויות בחברה, פרויקט הקמת המפעל נמשך והתארך בכשישה חודשים מעבר להערכת החברה".

לפי עלבד, "הסיבות לעיכוב נבעו, בין היתר, מאיחור בקבלת התוכניות של יצרן המכונה, שהתמודד גם הוא עם הפרויקט החדשני מסוגו, ואף נדרש לבצע התאמות בתכנון ומרכיבי המכונה תוך כדי העבודה, וכן מהתארכות תהליך הבנייה, שנבע מקשיים שונים". עלבד, שנמצאת בשליטת מושב משואות יצחק, עוסקת בייצור ושיווק מטליות לחות ובדים לא ארוגים ונסחרת בשווי של כ-380 מיליון שקל.

משא ומתן מתקדם עם אמות

ההבהרות מתפרסמות כעת בהמשך לעדכון של עלבד מוקדם יותר השבוע, על ניהול מו"מ עם חברת הנדל"ן המניב אמות לביצוע עסקת מכירה וחכירה (sale and lease back) לנכס שבנתה בדימונה, בהיקף של כ-50 מיליון שקל. עסקה זו עשויה לסייע לה בהשלמת חלק מהפער בעלויות הפרויקט ולפי עלבד היא צפויה "להקטין באופן משמעותי את מינוף החברה".

לגבי החלק הנדל"ני של הפרויקט, מציינים בעלבד כי התוכנית להקמת המפעל כללה את הקמת המבנה "בעזרת גורם חיצוני מומחה, שישכיר לחברה את המפעל לצורך הייצור, וזאת מתוך אסטרטגיה שנכון לחברה להשקיע את משאביה ברכישת חברות והקמת קווי ייצור, ולא בהשקעה בנדל"ן, שאותו ניתן לשכור".

בתחילת 2014 קיימה עלבד מו"מ עם כמה חברות נדל"ן והתברר לה "שתוספת העלות בגין המימון בתקופת ההקמה היא גבוהה ביותר (כיוון שאין עדיין תשלום שכירות)". בשל כך, בעלבד החליטו שהחברה "תבצע את הקמת המבנה, ומימוש הנדל"ן יבוצע לאחר סיום ההקמה". בעלבד ציינו היום כי המו"מ מול אמות "נמצא בשלבים מתקדמים ונותרו להשלים מספר עניינים טכניים עד לחתימה על הסכם מחייב".

המפעל יהיה פעיל מתחילת 2017

המפעל, הנמצא היום בשלבי הקמה מתקדמים, צפוי לפי עלבד לכלול "קו ייצור חדיש לייצור בד לא ארוג, שטיף ופריק". הרצת קו הייצור מתוכננת להתחיל במהלך הרבעון השלישי השנה, והפעלתו המסחרית מתוכננת לתחילת 2017. הוא צפוי להעסיק כ-45 עובדים. בעבר העריכה עלבד כי היקף מכירות הקו יגיעו ל-25 מיליון אירו בשנה.

היום הוסיפו בעלבד כי החברה נכנסה לפרויקט "מתוך חשיבה אסטרטגית שמלווה את החברה מתחילת דרכה, שבה היא שולטת בכל שרשרת הערך, ללא ביצוע רכש של בדים מספקים חיצוניים".

בעלבד, המנוהלת בידי דן מסיקה (מנכ"ל) ואמנון ברודי (יו"ר), מציינים כי הקמת המפעל היא "פרויקט בסדר גודל ענק, וצפוי לשפר את תוצאות החברה באופן ניכר ולהביא לשיפור הרווחיות של החברה" ובחברה צופים כי "הפרויקט בדימונה יתברר כמהלך שישיא ערך משמעותי לחברה ובעלי מניותיה, וזאת על-אף האתגר הטכנולוגי והמימוני שהיו כרוכים בהקמתו".

בעלבד הסבירו בדוחותיהם הכספיים האחרונים שפורסמו בסוף חודש מאי, כי "תחום הבדים להם מיועד הקו, הוא פרי פיתוח טכנולוגיה עליה שקדה החברה ביחד עם גורמים בארץ ובחו"ל".

עוד ציינו בעלבד כי בקו הייצור "משולבים מרכיבי טכנולוגיה ייחודיים" וכי "הבדים שייוצרו על הקו החדש, ישמשו את החברה ליצור מגבונים לחים במפעליה בארץ ובעולם", והסבירו כי הקמתו נדרשת "לצורך שדרוג סל המוצרים הקיים, פיתוח מנועי צמיחה חדשים בעלי רווחיות גבוהה יותר ושמירת נתח השוק של החברה בתחום המגבונים הלחים".