עוזרי נתניהו במגעים עם מטה טראמפ כדי להשפיע על התבטאויותיו

סוכנות בלומברג: כמה מיועצי רה"מ קוראים לו "סגור עסקת הסיוע עם ממשל אובמה כבר עכשיו" ■ נתניהו ועוזריו עוקבים אחר מסע הבחירות בארה"ב בבלבול ובדאגה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

עוזרים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מקיימים מגעים עם מטה הקמפיין של דונאלד טראמפ, המועמד בפועל של המפלגה הרפובליקאית לנשיאות, כדי להשפיע על התבטאויותיו כלפי ישראל - כך מסרה הבוקר (ג') סוכנות הידיעות בלומברג.

ברקע: התלבטות בירושלים לגבי חתימה על הסכם חדש לעשר שנים לסיוע הצבאי האמריקאי לישראל. בלומברג מדווחת, שנתניהו ועוזריו עוקבים אחר מסע הבחירות בארה"ב "בבלבול ובדאגה". הם אינם בטוחים האם כדאי לחתום על הסכם הסיוע עתה עם ממשל אובמה, או להמתין לממשל של הנשיא הבא, כפי שנתניהו איים שיעשה, אם לא יעלה בידו לקבל תנאים טובים מהממשל הנוכחי. בסביבתו של נתניהו שוררת תחושה של אי ודאות לגבי טראמפ, ותחושה של אי נוחות כלפי הילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית בפועל.

"צריך לסגור את ההסכם עכשיו", אמר לסוכנות זלמן שובל, לשעבר שגריר ישראל בוושינגטון, שעומד בראש קבוצת דיפלומטים בדימוס שמייעצת לממשלה בנושאים שקשורים ליחסי ארה"ב - ישראל.

על פי הסכם הסיוע הנוכחי, מקבלת ישראל עתה 3.1 מיליארד דולר בשנה. בעקבות חתימת ההסכם הגרעיני עם איראן, מבקשת ישראל להגדיל את הסיוע לרמה של עד חמישה מיליארד דולר בשנה למימון אמצעי הגנה מפני טילים איראניים. ממשל אובמה מציע קצת פחות מארבעה מיליארד דולר, לדברי פקידים ישראלים ואמריקאים.

השאלה שבה מתחבטים נתניהו ויועציו היא, האם ישראל תוכל להגיע לעסקה טובה יותר עם האדם הבא שישב בבית הלבן. יועצים רבים חוששים שהתשובה היא שלילית, אך אף אחד מהם אינו מוכן לומר זאת און דה רקורד. דובר במשרד רה"מ נמנע מתגובה.

טראמפ שולח איתותים סותרים. מצד אחד, הוא התחייב להגן על ישראל באופן שאובמה לא עשה, כדבריו. הוא אפילו הפיק סרט בשבחי נתניהו במסע הבחירות בישראל ב-2013. מצד אחר, המיליארדר הכריז, שבדעתו להישאר "נייטרלי" בסכסוך הישראלי-פלסטיני ושארה"ב צריכה לצמצם את תקציב סיוע החוץ שלה. קלינטון מכריזה לעיתים תכופות על תמיכתה בישראל, אך יחסיה עם נתניהו היו מתוחים מדי פעם. יתר על כן, ברני סנדרס, המתמודד הדמוקרטי האחר על המועמדות הדמוקרטית לנשיאות, שמסרב, בשלב זה, להכיר בניצחון קלינטון, מושך את המפלגה כולה שמאלה והביע מורת רוח מהכיבוש הישראלי.

 

"נתניהו יצא וידו על התחתונה במאבק על ההסכם עם איראן"

כמה אנליסטים בארה"ב אומרים, שחתימה על ההסכם עם ממשל אובמה תהיה צעד הגיוני. "אני חושב שזה ייראה רע מאוד אם ראש הממשלה ישאיר דווקא את התיק הזה פתוח", אמר לבלומברג ארון דייוויד מילר, סגן נשיא של מכון המחקר ווילסון סנטר בוושינגטון, שהשתתף בעבר במגעים בין ישראל לפלסטינים. "נתניהו יצא וידו על התחתונה במאבק על ההסכם עם איראן. הוא לא הפיק דבר מהיזמה הזו".

אך אנליסטים אחרים אומרים, שחתימה על הסכם הסיוע עתה לא תהיה צעד נבון. לדעתם, טראמפ או קלינטון יהיו נדיבים יותר מאובמה. הם אף טוענים, שממשלת נתניהו לא צריכה להעניק לממשל אובמה עוד ניצחון בתחום מדיניות החוץ. דני איילון, שהיה אף הוא שגריר ישראל בווושינגטון, טוען שצריך לחתום על ההסכם עם אובמה רק בתנאי שהנשיא יסיר את ההגבלות שהטיל על הסיוע, ובכללן דרישה שישראל תוציא חלק גדול יותר מסיוע החוץ שלה ברכש מארה"ב. עתה חייבת ישראל להוציא 75% מסכום הסיוע השנתי לרכש בחברות אמריקאיות ולהפנות רק 25% מהסיוע לחברות ביטחוניות ישראליות.

ישראל נהנית מתמיכה רחבה, דו-מפלגתית, בקונגרס, למרות שישראל נעה ימינה והדמוקרטים - שמאלה. בכל זאת, נראה שהתמיכה בישראל עתה חזקה יותר אצל הרפובליקאים. הבעיה היא, שחוץ משלדון אדלסון, גורמים רפובליקאים בכירים שנחשבים ידידי ישראל אינם תומכים בדונאלד טראמפ. הם רואים בו בדלן ואדם בלתי צפוי. מנהיגים ישראליים רואים לחיוב את העובדה שבתו של טראמפ, איוונקה, נשואה ליהודי אך הם חוששים מהשינויים התכופים בעמדותיו של המיליארדר.

זה איפוא הרקע למגעים שמקיימים יועצי נתניהו עם מטה טראמפ. דווקא בחוגי המתנחלים שואבים עידוד מההיסטוריה של המיליארדר. "טראמפ הוא בנאי", אמר לבלומברג דוד רובין, לשעבר ראש המועצה המקומית שילה. "הוא בולדוזר. בהתחשב במצב, למה שישראל לא תבנה? אני חושב שעמוק בבטן טראמפ מבין זאת".