כלכלני לאומי: "נמשכים הלחצים לעליות מחירי הדיור"

ציפיות לגידול מסוים בהיקפי הבנייה בשנתיים הקרובות ■ "לבחון מדיניות תקציבית שמטרתה להקל באופן ממוקד על הסקטור העסקי ובפרט על מגזרי הייצור והייצוא" ■ עמוד כלכלת ישראל

גיל בפמן / צילום: תמר מצפי
גיל בפמן / צילום: תמר מצפי

"על רקע רמה גבוהה של ביקושים לדירות, נמשכים הלחצים לעליות מחירים", כך ציינו היום (ד') אנשי אגף הכלכלה בלאומי בסקירת המאקרו השבועית שלהם.

בסקירה נכתב כי היקף מכירות הדירות בחודש אפריל משקף ירידה של כ-11% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד אמנם, אך נתוני החודשים מארס-אפריל משקפים עלייה בביקושים לדיור בהשוואה לחודשים שקדמו.

"להערכתנו, לאור סביבת הריבית הנמוכה אשר אינה צפויה להשתנות בקרוב ולאור היעדר אלטרנטיבות השקעה בעלות סיכון נמוך ותשואה יציבה יחסית, הביקוש עשוי להישאר גבוה יחסית", נכתב. "נראה שהפעילות בשוק הדיור תוסיף להתאפיין בחודשים הקרובים ברמה גבוהה של אי וודאות מצד ציבור הרוכשים, עד ליישומה המלא של המדיניות הממשלתית המקיפה בנושא הדיור", הוסיפו.

ציפיות לגידול מסוים בהיקפי הבנייה בשנתיים הקרובות

"ברביע הראשון של 2016 הסתכמו התחלות הבנייה בכ-10.6 אלף יחידות דיור, היקף התחלות הבנייה הנמוך ביותר מאז הרביע השלישי של 2012. הרמה הנוכחית של התחלות הבנייה מצויה, על פי אומדננו, מתחת לגבול התחתון של תוספת היצע הדירות הרצויה בישראל". 

"להערכתנו, בשנתיים הקרובות היקף התחלות הבנייה יעמוד על כ-50 אלף דירות בשנה, דבר אשר עשוי לסייע, רק בטווח הזמן הרחוק יותר, לצמצם באופן הדרגתי את המחסור הקיים בהיצע הדירות. זאת, בתנאי שמלאי גורמי הייצור הזמין לענף הבנייה יספיק על מנת להשלים את בניית היחידות החדשות בפרק זמן סביר", נכתב.

בסקירה התייחסו גם לירידה בייצוא הסחורות ולהתרחבות הגירעון, וצוין כי אלו צפויים להשפיע לשלילה על נתוני הצמיחה ברבעון השני. "יש מקום לבחון מדיניות תקציבית שמטרתה להקל באופן ממוקד על הסקטור העסקי ובפרט על מגזרי הייצור והייצוא, אשר נתח השוק העולמי שלהם הולך ופוחת", נאמר.