שגריר ההפסדית מצטרפת לבורסה; מיזם קאר2גו לא מתרומם

לפי הערכת שווי שצורפה לתשקיף מוערכת שגריר בשווי של כ-68 מיליון שקל - הרבה פחות מהשווי שבו רכשה אותה פוינטר בעשור הקודם

רכב של שגריר / צילום: תמר מצפי
רכב של שגריר / צילום: תמר מצפי

בעוד כ-10 ימים יחלו מניות חברת שגריר רכב להיסחר בבורסה של תל אביב. זאת, למעלה משנה וחצי לאחר שדווח על פיצולה הצפוי של חברת שירותי הדרך מפוינטר, וכשלושה חודשים לאחר שפוינטר עצמה הצטרפה לבורסה בתל אביב במטרה לקדם את המהלך.

פוינטר מחזיקה כיום ב-97.4% ממניות שגריר, וכחלק ממהלך הרישום למסחר יחולקו המניות כדיבידנד בעין לבעלי המניות של פוינטר ביום חמישי הבא, 23 ביוני, שלושה ימים טרם תחילת המסחר במניה.

לאחר השלמת המהלך, תחזיק חברת ההשקעות DBSI של יוסי בן שלום וברק דותן (בעלת השליטה בפוינטר) ב-29.1% ממניות שגריר, גנדיר השקעות (של יהודית יובל רקנאטי) תחזיק ב-9.9%, ומנכ"ל החברה, יוסי רגב, יחזיק בכ-0.7%. גופים מוסדיים שיחזיקו מעל 5% במניות שגריר לאחר הפיצול הם הפניקס, מיטב דש, ילין לפידות וקרן לזארוס.

לפי הערכת שווי מטעם וריאנס ייעוץ כלכלי, שצורפה לתשקיף שפרסמה שגריר לקראת הרישום למסחר, מוערכת החברה (נכון לסוף 2015) בשווי של כ-68 מיליון שקל בלבד - הרבה פחות מהשווי שבו נרכשה בעשור הקודם. בשנת 2004 מכרו בעליה הקודמים של שגריר - כלל ביטוח, הפניקס ודלק רכב - את החברה לנקסוס (פוינטר בגלגולה הקודם) תמורת כ-200 מיליון שקל. בדצמבר 2013 השלימה פוינטר מהלך של רכישת חלקם של שותפיה לאותה השקעה, ליאון ויהודית רקנאטי, תמורת כ-62 מיליון שקל, בעסקת מזומן ומניות, לפי שווי של 148 מיליון שקל לשגריר.

תשקיף הרישום למסחר שהגישה לבורסה יאפשר לשגריר להנפיק ניירות ערך בעתיד, אך בשלב זה היא אינה מבצעת הנפקה. עם השלמת הפיצול, תתמקד פוינטר בתחום ניהול המשאבים הניידים (MRM) - כולל שירותים מבוססי מיקום, ניהול ציי רכב ומעקב אחר נכסים; ושגריר תמשיך בפעילותה בתחום שירותי הדרך, הכולל גרירת כלי רכב, תיקונים, וכן החזקהב-Car2Go (קאר2גו), הפועלת בתחום של שיתוף והשכרת רכבים לציבור הרחב, על בסיס יומי או שעתי (Car Sharing).

קאר2גו החלה לפעול ב-2008 בערי מרכז הארץ, ובעיקר בת"א, ומהתשקיף עולה כי פעילות החברה, שבה מחזיקה שגריר כ-61%, נמצאת בסטגנציה. אמנם מספר ההשכרות גדל ב-2015 בכ-8.5% לעומת 2014, והסתכם בכ-83.6 אלף, אולם מספר שעות ההשכרה בשנה שעברה הסתכם בכ-342 אלף, בדומה ל-2013 (ועלייה של כ-10% לעומת 2014).

מספר המנויים של שירותי קאר2גו גדל מ-6,572 ב-2013 ל-7,238 ב-2014 ול-8,021 בשנה שעברה. ההכנסות של פעילות זו מהוות פחות מ-10% מכלל ההכנסות של שגריר. בשורה התחתונה הציגה קאר2גו הפסד נקי של כ-730 אלף שקל ב-2015, לעומת הפסד של כ-2.5 מיליון שקל ב-2014.

משרתת 30% מהמנויים בתחום

שגריר עצמה רשמה ב-2015 הכנסות של כ-157 מיליון שקל, רווח תפעולי של כ-1.6 מיליון שקל והפסד נקי של כ-5.5 מיליון שקל. זאת לעומת הכנסות של כ-140 מיליון שקל, הפסד תפעולי של כ-4 מיליון שקל והפסד נקי של כ-2.5 מיליון שקל ב-2014.

הגורם העיקרי לחוסר יכולתה של שגריר לתרגם את הגידול בהכנסותיה לרווח נקי הוא התחרות העזה בתחום. בשגריר מעריכים כי נכון לסוף 2015 מעניקה החברה שירותים לכ-30% מהמנויים בתחום שירותי הדרך והגרירה בישראל. היתרה מתחלקת בין 10 חברות נוספות הפועלות בתחום, ביניהן קבוצת שחר, ש. שלמה, פמי פרימיום, ממסי שירותי דרך וגרירה, זברה, מילגם וסטארט.

מרבית הכנסות החברה מגיעות מ-12 חברות ביטוח שמולן היא פועלת. בשנת 2015, כ-12.6% מהכנסות החברה הגיעו מחברת הביטוח הראל, ועוד שתי חברות היו אחראיות על 10.4% ו-7.8% מהכנסותיה. בסך הכל היוו ההכנסות מחברות הביטוח כ-61% מההכנסות של שגריר אשתקד (כ-95 מיליון שקל), 11% הגיעו מלקוחות פרטיים (כ-17 מיליון שקל), 10.6% מההכנסות באו מלקוחות עסקיים (16.6 מיליון שקל) ועוד 8.7% ממוסדות ממשלתיים (החברה זכתה באוקטובר 2013 במכרז של מינהל הרכב הממשלתי והיא מעניקה שירותי דרך, גרירה וחילוץ בין השאר למשרד הביטחון, משרד ראש הממשלה, דואר ישראל, שירות בתי הסוהר ומגן דוד אדום).

לשגריר יש גם הסכם עם משטרת ישראל, לאחר שזכתה במכרז ב-2010 למתן שירותי גרירה ואחסנה של רכבים. ההסכם מסתיים בסוף 2016 , ולאי-חידושו "עשויה להיות השפעה שלילית נקודתית על החברה".

מספר מנויי החברה דווקא גדל. ב-2015 מכרה שגריר כ-1.5 מיליון מנויים לקבלת שירותים שונים, גידול של כ-16% לעומת 2014. עם זאת, מרבית הגידול הושגה על-ידי מכירת שירותים זולים יחסית, כמו תיקון פנסים למשל, כך שהעלייה בהכנסות לא יורדת לשורה התחתונה. ההכנסה פר מנוי הצטמקה בכ-7% בשנה שעברה.

בהנהלת שגריר מודעים כמובן להפסדים, ומציינים בתשקיף דרכים אפשרויות להעביר את החברה לפסי רווחיות. בין השאר פועלת החברה לשיפור ניצולת של יחידות השירות, תוך התאמת ציי הרכב שלה להיקף הפעילות, וגם "שיפור תנאי ההתקשרות מול נותני שירותים וספקים של החברה. נוסף על כך, החברה בוחנת המשך השקעות במערכות מידע לצורך שיפור תהליכי עבודה והגדלת היעילות".

בסוף השנה היו לשגריר מזומנים ושווי מזומנים בסך 8.2 מיליון שקל. שגריר מעסיקה כיום 342 עובדים.

עלות העסקתו של המנכ"ל יוסי רגב הסתכמה בכ-2 מיליון שקל ב-2015 (שכר בגובה 982 אלף שקל, מענק של 250 אלף שקל ותשלום מבוסס מניות בגובה כ-710 אלף שקל).

תוצאות שגריר רכב
 תוצאות שגריר רכב