עיריית ת"א רכשה את הבעלות בנמלי יפו ות"א וברצועת החוף

עיריית ת"א ורשות החברות הממשלתיות חתמו על הפרדת האחזקות בחברות המשותפות בין המדינה לעירייה ■ במקביל, מכרה העירייה את אחזקותיה בחברת נתיבי איילון למדינה ■ שווי העסקה המוערך: 600 מיליון שקל

טיילת חוף תל אביב מלונות / צלם: בלומברג
טיילת חוף תל אביב מלונות / צלם: בלומברג

עסקה היסטורית בין המדינה לבין עיריית תל אביב-יפו. העירייה ורשות החברות הממשלתיות חתמו היום (ד') על הפרדת האחזקות בחברות המשותפות בין המדינה לעירייה. מדובר בהשלמת תהליך שעליו דובר רבות בשנים האחרונות.

במסגרת המהלך, מכרה המדינה לעירייה את אחזקותיה בחברת אתרים (50%), את אחזקות המדינה בחברות אוצר מפעלי ים (83%) והחברה לפיתוח יפו העתיקה (50%). במקביל, העירייה מכרה את אחזקותיה (50%) בחברת נתיבי איילון למדינה.

נוסף על כך, הסדירו חברות אוצר מפעלי ים ואתרים מחלוקות מקרקעין ארוכות שנים וכן חכירה של המקרקעין שבתחומן מול רשות מקרקעי ישראל. לאחר החתימה צפוייה העירייה לאחד את פעילות החברות השונות תחת קורת גג אחת.

עסקת הפרדת האחזקות, אשר שוויה מוערך בכ-600 מיליון שקל בוצעה בהמשך להחלטת הממשלה (ועדת השרים להפרטה) מ-1 ביוני 2014 ולהחלטות נוספות בעקבותיה. זאת, לאחר תהליך משא ומתן שנמשך למעלה משנתיים וחצי בהשתתפות גורמים רבים.

מתווה ההסכם גובש בהתאם לעמדת המדינה והעירייה ובהמשך לדו"ח מבקר המדינה שקבע כי על המדינה לנתק עצמה מטיפול בחברות אלו. לאור העובדה כי מדובר במקרקעין ציבורי בתחומי החוף, בוצעה העסקה עם העירייה. נציין כי חלק מהתמורה בגובה של כ-600 מיליון שקל יעבור לרשות מקרקעי ישראל וחלק אחר לקופת המדינה.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר היום כי להסכם חשיבות רבה בעיקר באופן שבו תוכל העירייה לנהל ולפתח את רצועת החוף לכל אורכה באופן אחיד ובהיבטים שונים, כגון פיתוח טיילת החוף המרכזית שנמצאת בעיצומה, קביעת תעריפים אחידים ומפוקחים לשימוש במתקני החוף העירוניים, שמירה על ניקיון החופים ופיקוח על הזכיינים הפועלים בהם.

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי אמר לאחר חתימת ההסכם: "מהלך משמעותי זה יאפשר לעירייה לנהל בצורה כוללת את רצועת החוף לטובת הציבור, כחלק מהאסטרטגיה העירונית לפיתוח החוף כמכלול שלם ולא כחברות נפרדות עם בעלויות שונות. זהו מהלך משלים למדיניות העירונית בקו החוף העירוני; יצירת טיילת רציפה לאורך 14 קילומטרים, מבת ים בדרום ועד הרצליה בצפון, המשך פיתוח הטיילת תוך הנגשת החוף לציבור והקמת שבילי הליכה ואופניים, טרסות ישיבה, מתקני כושר ופארקים חופיים, פיקוח על מחירי המזון בחוף והשכרת ציוד חוף בעלות מוזלת לתושבי העיר. העברת הבעלות לידי העירייה תאפשר הרחבת מדיניות זו ואין לי ספק כי הדבר יורגש בשנים הקרובות".

אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות אמר: "ניסיון העבר של רשות החברות הממשלתיות בניהול חברות משותפות עם רשויות מוניציפליות מלמד כי לרשות קיים קושי במימוש אמצעי השליטה שלה בחברות אלו. עיריית תל אביב-יפו היא הגוף המתאים לניהול חברות בשל היותה גוף ציבורי בעל ראייה רחבה".

את המימון לעסקת הרכישה, מימון בהיקף כחצי מיליארד שקל, העניקה לעיריית תל אביב חברה מנורה מבטחים. עוה"ד יעקב שטיינמץ, דני הרינג, נועם רוזנברג ושחר מונוביץ' ממשרד שטיינמץ הרינג גורמן ושות' ייצגו את מנורה מבטחים בעסקה, משרד עוה"ד שבלת ייצג את עיריית תל אביב-יפו ועו"ד אריאל דיסנצ'יק ייצג את חברת אתרים.

לדברי עו"ד הרינג: "מדובר באחת מהעסקאות הגדולות שנעשו בזמן האחרון במדינה. זוהי עסקה מסובכת ומורכבת שבמסגרתה נערכו ישיבות ודיונים במשך חודשים רבים, בסיוע מחלקות הכספים, הנכסים ולשכת התאגידים העירוניים של העירייה, בסיוע של הייעוץ המשפטי הפנימי של העיריה וביחד עם מספר לא מועט של עורכי דין. אני מקווה שעסקה זו אכן תפעל לטובת תושבי המדינה ותושבי תל אביב בפרט, וכן תניב תשואה מתאימה לציבור החוסכים בחברות השונות של קבוצת מנורה מבטחים".