לבייב מציע ערבות אישית לפירעון ההלוואה לבנק הרוסי

לפי ההצעה החדשה של לבייב, בתמורה לערבות אישית שהוא יעניק לפירעון ההלוואה ל-VTB שעומדת על כ-191 מיליון דולר, הבנק הרוסי יסכים לתקופת הקפאה של 10 חודשים

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

התפתחות של הרגע האחרון בסכסוך שבין קבוצת אפריקה ישראל והחברה הבת אפי פיתוח, לבין הבנק הממשלתי הרוסי VTB. רגע לפני כניסתו לתוקף של ההסכם בין הצדדים, במסגרתו הסכימה אפי פיתוח להעביר לבנק נכסים במוסקבה בשווי מוערך של 877 מיליון דולר, ובראשם קניון אפימול, תמורת הסכמת הבנק למחוק לחברה חוב של 614 מיליון דולר אותו איים להעמיד לפירעון מיידי, מנסה בעל השליטה בקבוצה, לב לבייב, להציל את המצב.

ביממה האחרונה דיווחו אפי פיתוח ואפריקה ישראל, שבשתיהן מכהן לבייב כיו"ר הדירקטוריון, כי לבייב הציע לבנק הרוסי הצעה חלופית, ולפיה הוא יעמיד ערבות לחלק מחוב החברה בהיקף של 191 מיליון דולר לתקופה של 12 חודשים, ובתמורה יסכים הבנק להקפיא למשך 10 חודשים את מהלכיו כנגד החברה.

בעקבות הדיווחים, זינקה היום מניית אפריקה ישראל  בכ-14%.

בנק VTB מימן לאפי פיתוח את הקמתם של קניון אפימול ושל בניין המשרדים אוזרקובסקיה III. בחודשים האחרונים טען הבנק הרוסי כי חולשת הכלכלה הרוסית הרעה את מצבם של הקניון ובניין המשרדים, ואיים בהעמדת החוב כלפיו לפירעון מיידי אם אפי פיתוח לא תפעל לתיקון המצב. בהמשך דרש הבנק לקבל לידיו את שני הנכסים, וכן את מלון אקווה מרין במוסקבה, בתמורה לביטול החוב.

באפי פיתוח, שאפריקה ישראל מחזיקה ב-65% ממניותיה, כבר הסכימו לקבל את דרישות הבנק בניסיון למנוע את העמדת החוב לפירעון מיידי, ואתמול היו הצדדים אמורים להשלים את העסקה. אך זו התעכבה כאמור, בעקבות הצעתו של לבייב.

לפי ההודעה שפרסמו שתי החברות, מנהל לבייב דיונים עם אנשי הבנק הרוסי לגבי הצעתו, הכוללת העמדת ערבות אישית לפירעון הלוואת אוזרקובסקיה (שיתרתה מסתכמת בכ-191 מיליון דולר), למשך 12 חודשים.

פסק זמן עד ה-1 באוגוסט

בתמורה לערבות האישית, הוצע שהבנק הרוסי יסכים לתקופת הקפאה בת 10 חודשים, במהלכה יימנע מהעמדה לפירעון מיידי של ההלוואות ומימוש הבטוחות שנוצרו להבטחתן. הערבות האישית תותנה בכך שלבייב ישמור על השליטה באפי פיתוח, ומשום כך תפקע במקרה שבו יבקשו מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל להשתלט על אפי פיתוח, או לחילופין למכור את השליטה בה לכל גורם אחר.

בהודעה ציינה עוד אפי פיתוח, כי אם תיחתם הערבות האישית, היא תפעל במהלך חודשי ההקפאה שקיבלה מהבנק למכירת בניין אוזרקובסקיה III (ונכסים נוספים בהתאם לצורך), כך שתוכל לפרוע את ההלוואה שהועמדה למימון הבניין.

עוד הסכים הבנק הרוסי להעניק לאפי פיתוח פסק זמן עד ל-1 באוגוסט, במהלכו יידרש לבייב להסכים ולחתום על תנאי הערבות האישית. עם זאת, במידה שעסקה זו לא תושלם לבסוף, ידרוש הבנק לחזור לעסקה המקורית שכוללת כאמור את העברת שלושת הנכסים לידיו.

הפעולות בהן נקט הבנק הרוסי הכניסו בחודשיים האחרונים את קבוצת אפריקה ישראל לסחרור, שבעקבותיו פנתה למחזיקי איגרות החוב שלה בבקשה לנהל מו"מ על הסדר חוב. לאפריקה חוב אג"ח של כ-3.2 מיליארד שקל, והסדר בין הצדדים (אם ייחתם) צפוי לכלול מחיקת חוב של 1-2 מיליארד שקל ודילול מאסיבי של החזקות לבייב בחברה.