צפו: איך יכולה המדינה לדעת מי מעלים מס על השכרת דירה?

הצעת חוק "שכירות הוגנת", שאמורה להסדיר את אחד התחומים החשובים והפרוצים ביותר בתחום הנדל"ן, יצאה לדרך ■ שני דברים קריטיים במיוחד הושמטו מהחוק ■ ניתוח "גלובס" ■ מדריך מס על השכרת דירה

כבר שנים ארוכות, פחות או יותר מאז המחאה החברתית, מדברים על הצורך בהסדרה של תחום השכירות למגורים לצד הגדלת היצע בתחום הזה. שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, הגדיל וסימן את שוק השכירות למגורים כאחד מהפתרונות המשמעותיים, והקים חברה ממשלתית שהתחילה לפרסם מכרזים עם יעד דמיוני של 150 אלף דירות להשכרה בעשור.

בזמן שלפיד כבר מזמן באופוזיציה, החברה הממשלתית הצליחה לשרוד ואומצה גם על-ידי שר האוצר החדש, משה כחלון. אבל את היצע השכירות היא עדיין מתקשה להשיג, כאשר עד כה נסגרו מכרזים רק לכ-1,200 דירות להשכרה בלבד.

אולם במקביל ליוזמה הממשלתית, שבדרך-כלל לוקח לה זמן להבשיל, אם בכלל, התרחש גם שינוי בשוק הפרטי, כשלאחר שנים בהם התחום הוזנח, החלו להתקדם יוזמות חקיקה להסדרת היחסים בין שוכר למשכיר.

הצעות חוק עלו וירדו, עד שבסופו של דבר הצליחה אחת מהן - הצעת חוק של חברי הכנסת רועי פולקמן מכולנו וסתיו שפיר מהמחנה הציוני - להתקדם. טוב, גם זה לא היה פשוט, אבל בשבועות האחרונים הושגה סוף-סוף פריצת דרך, הושגו ההסכמות, והחוק - שכירות הוגנת - יצא לדרך.

מדובר בחוק שבפעם הראשונה מגדיר מה היא דירה ראויה למגורים ועתיד לשים קץ להשכרת מחסנים חדרי אשפה או כוכים של מטרים בודדים. הוא גם מסדיר כללים בין השוכר למשכיר ועוד כמה דברים חשובים. אבל - כן, למרבה הצער בדרך-כלל מגיע אבל - כדי לאפשר לחוק להתקדם הוא היה צריך לעבור את מכבסת משרד המשפטים, ובזמן הכביסה, הייבוש והתלייה, נשרו ממנו שני דברים משמעותיים - אחד חשוב יותר והשני חשוב פחות.

הראשון, שהיה בתחילת הדרך הבסיס להצעת החוק, פיקוח על מחירי השכירות - התנדף. אבל זה דווקא החלק הפחות חשוב, כי מדובר במנגנון ללא סיכוי אכיפה אמיתית.

השני - שהוא הפספוס הגדול באמת - הוא הסעיף שביקש להקים מאגר מידע על שוק השכירות. רגע, במדינת ישראל אין מאגר מידע על שוק השכירות? התשובה היא לא. אז איך יודעים מי משכיר, איך, למה, כמה והאם הוא למשל חייב במס? אז זהו, שלא ממש יודעים.

הצעת החוק הזו הייתה ההזדמנות הראשונה והטובה ביותר להקים מאגר כזה, רשם שכירויות שיאסוף מידע. מידע שיעבור מהשוכרים ולא מהמשכירים. מידע על המחיר, הדירה, אורך החוזה ועוד.

אבל לא. כנראה שלא צריך. גם אם זה היה יכול לשכלל את השוק, לעשות אותו שקוף יותר ואפילו לאפשר לרשות המסים לגבות עוד כמה שקלים ממי ש"שוכח לדווח".

זה הפספוס הגדול של חוק שכירות הוגנת. ובואו נקווה שאולי בהמשך הדרך - ואולי זה יקרה כשיבינו שכדי לאכוף את כללי החוק המכובס או להעניק תמריצים להשכרה הוגנת חייבים מאגר שכירויות כזה - מישהו יתעשת שם למעלה ויחזיר אותו לתוך החוק. שכירות הוגנת? שכירות הוגנת ושקופה.