גל הריקולים הגדול: הפסד של עשרות אלפי שקלים לכל חברה

אבקת השום שנחשדה בהכלת עקבות בוטנים הובילה לריקול מהגדולים בתעשיית המזון: 20 חברות מזון, בהן שטראוס ותנובה, הסירו בימים האחרונים מוצרים מהמדפים

20 חברות ויצרניות מזון יצאו בקריאות החזרה (ריקול) מיום חמישי האחרון ועד היום (ג'), בשל חשש לשאריות בוטנים במוצרים שאינם מסומנים ככאלה. בין החברות: שטראוס, תנובה, עוף טוב, מאיר את בייגל וזוגלובק - וכולן מזהירות את ציבור האלרגיים לבוטנים שלא לצרוך שורת מוצרים שבתהליך ייצורם השתמשו בתבלין אבקת שום שקיים בו חשש לשאריות אלרגנים.

מי שעומד מאחורי התבלין שגרם לגל הקריאות שלא זכור כדוגמתו הוא יצרן התבלינים דגל מקבוצת גלעם, שסיפק את האבקה ליצרני תבלינים, בהם חברת תיבולים רם, שאף הוציאה קריאה בעצמה על מוצרים שלה שנמכרים ישירות לצרכן.

משרד הבריאות פרסם הודעות על הריקולים, בטפטופים בלתי פוסקים, ומדי יום מתווספות חברות ויצרניות לרשימה - כך שייתכן שיש עוד חברות שעשו שימוש באבקת השום ושעדיין יצאו בקריאה רשמית.

האם האלרגיים לבוטנים צריכים לחשוש מצריכת מזון במסעדה, שאולי השתמשה באותה אבקה? חגי רון, מנהל אתר תיבולים רם, קובע כי אין סכנה כזו. "ככל הידוע לי, בתעשיית ההסעדה לא נעשה שימוש בתבלין", הוא מסביר, "ועדיין, גם אם יש קייטרינג שסופקה לו האבקה, הרי שהוא קיבל הודעה, והוא יודע כיצד לפעול".

לדבריו, "יש לנו מערכת אבטחת איכות שמאפשרת לנו לדעת איפה נכנס אפילו גרם מאבקת השום".

רון מסביר על התהליך שהוביל לקריאה: "אנחנו לקוח של גלעם שסיפק לנו אבקת שום, שהתברר שיש חשש שנותרו בה שאריות של בוטנים, אף שקיבלנו את התבלין עם מסמכים שהוא נקי ותקין".

חברת תיבולים רם מספקים גם תבלינים לחנויות - כאן, אומר רון, מדובר בעשרות בודדות של מוצרים שכעת נאספים מנקודות המכירה. עוד הוא מציין כי עדיין לא הוחלט אם המוצרים יחזרו לשוק עם סימון מיוחד. "זה נתון להחלטה שלנו בתיאום עם משרד הבריאות".

- אתם יכולים לאמוד את הנזק הכספי שנגרם לכם?

"אני מעריך כי מדובר בעשרות אלפי שקלים. גלעם לקחו אחריות מלאה, ואנחנו נדרוש החזרים על כך. גם החברות שסיפקנו להן תבלינים חיברו אליי את הביטוח שלהן, וכולן יפוצו". 

הריקול הגדול
 הריקול הגדול

השמדה או החזרה

בעוד שאצל תיבולים רם מדובר בעשרות בודדות, אצל היצרנים הגדולים מדובר בעשרות אלפי מוצרים, אם לא יותר מכך. ההשלכות של קריאות ההחזר על החברות כוללות איסוף של המוצרים מנקודות המכירה. במקרים שמדובר בבשר שאורך חיי המדף שלו קצר המוצרים יושמדו, ועל חלק ממוצרי הבשר ייתכן שמשרד הבריאות יאפשר ליצרנים להדביק מדבקת אזהרה ולהחזיר אותם למכירה.

כך או כך, ממדי הנזק, כפי שמסביר ארז דהבני, מנכ"ל חברת בלדי, שיצאה אף היא בקריאות החזר לשורה של מוצרי בשר טחונים, עדיין לא ברורים לגמרי. "גם מבחינת הכמויות של הבשר שנאלצנו להשמיד, עדיין לא ביצענו הערכה. לבשר שחיי המדף שלו עוד ארוכים אנחנו ממתינים להחלטת משרד הבריאות אם להוסיף מדבקות על גבי המוצרים ולהחזיר אותם. אנחנו נדרוש החזר על הנזקים שנגרמו לנו".

במקרה של בלדי, ספק התבלינים הם תיבולים רם. "לא זכור לי ריקול כזה ענק בתעשיית המזון, שכלל כל כך הרבה חברות", הוא אומר ומעריך כי "בשלב זה לא יצוצו עוד חברות בקריאה דומה".

כאמור גם תנובה - בשורה של תתי-המותגים שלה - וגם שטראוס נמנות עם החברות שיצאו בקריאה. בשתיהן העדיפו שלא לשוחח על השלכות הריקול.

האם קבוצת גלעם חשופה לסנקציות ממשרד הבריאות? במשרד מדגישים כי "סנקציות ננקטות נגד עסק שלא נצמד להוראות ודרישות חקיקה. במקרה זה, גלעם הוא שדיווח למשרדנו על נוכחות עקבות בוטנים על בסיס מידע ובדיקות שבידיו, ויצר קשר עם כל לקוחותיו במטרה להגיע לכל העסקים שאליהם הגיע חומר הגלם".

צביקה פרידמן, מנכ"ל דגל מקבוצת גלעם, מסר בתגובה: "דגל היא חברה ותיקה המייצגת יצרנים מובילים ומייבאת חומרי גלם. כל ספקי החברה, ובכללם ספק השום שאיתו אנו משתפים פעולה זה כמה שנים, עומדים בכל התקנים הנדרשים הן לפי החוק הישראלי והן לפי תקנים בינלאומיים מחמירים. כל חומר גלם הנרכש על-ידנו מגיע עם הצהרת אלרגנים מקיפה, כמו גם מסמכי איכות רבים נוספים.

"בערב חג השבועות התקבל מידע על-פיו בשונה מהצהרת האיכות של הספק, אחת מאצוות השום שסיפקנו עשויה להכיל עקבות בוטנים. מיד עם קבלת המידע נמסרה הודעה מפורטת למשרד הבריאות ולכל הלקוחות שרכשו את המוצרים הרלוונטיים. אנו עובדים בשקיפות מלאה עם כלל לקוחותינו ופועלים לפי הנחיות משרד הבריאות ושירות המזון הארצי. במקביל, אנו בוחנים את המשך התקשרותנו עם הספק ופועלים למניעת הישנות המקרה.

"אשר לכמויות, חברת דגל סיפקה טונות בודדות של שום העלול להכיל כמויות מזעריות של בוטנים. כפי הנראה, יש בשוק כמות נוספת של שום שסופק על-ידי חברות אחרות".