כך ייראה האי המלאכותי שייבנה מול חופי עזה ב-5 מיליארד ד'

הפתרון שיפתח את עזה לעולם: 5 שנים אחרי שנחשפה לראשונה, שר התחבורה ישראל כץ דוחף להביא לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני את התוכנית לבניית אי מלאכותי ענק מול חופי עזה

אי מלאכותי מול חופי עזה, משרד התחבורה, ישראל כץ / צילום: וידאו
אי מלאכותי מול חופי עזה, משרד התחבורה, ישראל כץ / צילום: וידאו

5 שנים אחרי שנחשפה התוכנית לבניית אי מלאכותי מול חופי עזה, שר התחבורה ישראל כץ דוחף לאישור הפרויקט בקבינט המדיני-ביטחוני.

התוכנית שנחשפה לראשונה בערוץ 2 בשנת 2011, כוללת הקמת אי מלאכותי בגודל 8 קמ"ר שיחובר לעזה בגשר שאורכו ארבעה קילומטרים וחצי, ועליו תהיה נקודת בידוק ביטחונית. האי, שייבנה בעלות מוערכת של כ-5 מיליארד דולר, יכלול נמל ימי, שדה תעופה ומלונות.

על-פי התוכנית, האי יוקם במים בינלאומיים ויוכל לספק עצמאות כלכלית לפלסטינים ובו בזמן יאפשר לישראל לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה. נכון להיום ישראל מאשרת ל-800 משאיות ביום להיכנס לרצועת עזה, אך זה לא מספיק כדי לספק את צרכיהם של 1.8 מיליון תושבי הרצועה, שנמצאים תחת סגר מסחרי מאז השתלט החמאס על עזה בשנת 2007. מערכת הביטחון תומכת בתוכנית, וגם באיחוד האירופי מגלים בה עניין רב.

כאמור, כץ דוחף להביא את התוכנית בקרוב להכרעה בקבינט, ואם היא תאושר, בכוונתו להקים צוות מקצועי שיהיה אמון על ההיבטים הממוניים, ההנדסיים והביטחוניים בפרויקט.