בריטניה - "כמו יום אבל, אנשים חושבים לעבור למדינה אחרת"

בריטים רבים אינם מרוצים - מרביתם צעירים ■ ביניהם גם ישראלים, המספרים על התחושות ביום שאחרי

לונדון / צילום: רויטרס
לונדון / צילום: רויטרס

"אנשים כאן המומים, כועסים ועצובים": בין עשרות מיליוני בריטים שקיבלו את התוצאות הדרמטיות של משאל העם שקבעו כי הממלכה המאוחדת צפויה לעזוב את האיחוד האירופי, היו גם ישראלים רבים שחיים בבריטניה שהתעוררו לבוקר של חוסר ודאות, בלבול והלם.

לאחר שהתעדכנו בתוצאות באתרי החדשות או בתחנות הטלוויזיה, שואלים את עצמם גם אותם ישראלים שמנהלים חיי שגרה בשטח הממלכה שבחרה לומר לאירופה "להתראות", מה עושים מעכשיו והלאה, איך ישפיעו התוצאות הדרמטיות הללו על מרקם החיים במדינה, על ההתנהלות הכלכלית - וגם על היחס לזרים, שגם הם ביניהם.

דנה ון-וירן, ישראלית שמתגוררת כבר 3 שנים בלונדון, מספרת על תחושה של טעם מר בפה בבוקר שבו נודעו התוצאות: "יותר מצביטה קטנה בלב ועצב גדול מאוד של הרבה בריטים, יש תחושה שאתה לא רצוי פה אם אתה לא בריטי".

"שתי קולגות שלי במשרד, שהן בריטיות, פשוט פרצו בבכי", היא מספרת. "התחושה היא שהיה פה מסע של הפחדה שגרם לתוצאות האלה. זה בהחלט יום עצוב וקודר, האווירה כזו במיוחד בלונדון שמתגאה בגיוון התרבותי שלה".

ליאת ריבק, ישראלית נוספת שמתגוררת בלונדון, מספרת ש"זה יום עצוב. כל מה שנשאר לנו הוא לחכות ולראות מה יקרה עם העתיד של המדינה הזו".

"אנשים מדברים על לעבור לסקוטלנד או אירלנד, יש תחושה של בגידה"

עידן דקל, בן 34, שמתגורר בלונדון, מספר כי התחושה בעיר שונה מזו שבערי בריטניה הקטנות יותר: "אני מהגר שגר בלונדון שנחשבת ליותר ליברלית וקוסמופוליטית, ואני נחשף בעיקר לכאלה שתמכו בהישארות באיחוד, כך שהתחושה היא מאוד שונה ביום שאחרי. יש הפתעה מהתוצאות, אכזבה מהעם - וחשש גדול ממה שהולך לבוא".

כבר יש דיבורים על מעבר לסקוטלנד או אירלנד או למדינה אחרת באיחוד. התחושה כאן היא שהחלוקה היא בין צעירים ליברלים משכילים ופתוחים לעולם למבוגרים שמרנים שחוששים לפגוש מישהו שלא דומה להם".


"התחושה כאן די קשה, בעיקר תחושה של חוסר ודאות", מספר גל ברנע, סטודנט שלומד בלונדון ונמצא בימים האחרונים באדינבורו שבסקוטלנד, שהצביעה ברוב מוחץ להישאר באיחוד.

"אני יודע שהרבה חברים שלי תכננו להישאר כאן ולמצוא עבודה, לא ברור עכשיו אם הם יוכלו להישאר או לא. בלונדון יש תחושה של מדינת לונדון, וזה די דומה למה שקורה בארץ עם 'מדינת תל אביב'".

"יש תחושה של בגידה בקרב הצעירים כי מרביתם הצביעו בעד הישארות באיחוד", הוא מוסיף, "זאת בניגוד למבוגרים. לא ברור מה יהיה והתחושה מאוד קשה - גם כאן בסקוטלנד".

 

"זה יום העצמאות של מי שתמך בעזיבת האיחוד"

"ממש עכשיו עבר כאן ברחוב ילד ששר 'היום זה יום העצמאות', כך שמסתבר שכל מי ששמח מהיציאה של בריטניה מהאיחוד קורא לזה כך", מספר אייל גולדשטיין, שמתגורר בשנים האחרונות בבירה הבריטית. "שאר האנשים קוראים לזה 'יום שישי השחור', זה אכן מכה וממש מרגישים את זה פה ברחובות לונדון על הפרצופים של האנשים, זה ממש יום אבל קטן".

"מהגרים כמוני עוד לא ממש מבינים מה ההשלכות של הדבר הזה, לא יכולים להוציא מפה את כל המהגרים, זו תהיה מכה ענקית לכלכלה - כך שמהבחינה הזו אני די אופטימי", הוא מספר. "זה גם ייקח שנתיים עד שיממשו את הדבר הזה - אז משתדלים להיות אופטימיים, אם כי אנשים כאן עצובים, לפחות בלונדון".