1.5 מיליון בריטים מתחרטים: "לא חשבתי שהקול שלי ישנה"

החותמים על העצומה טענו כי יש להעביר החלטות מסוג זה ברוב מוחלט של יותר מ-60% מהקולות ■ והמספרים עוד מאמירים

לונדון אנגליה / צלם:  רויטרס
לונדון אנגליה / צלם: רויטרס

ביום שאחרי ההכרעה הבריטית לעזוב את האיחוד האירופי - החלטה שהתקבלה ברוב של פחות משני אחוזים - נראה שיותר ויותר בריטים מתחרטים על החלטתם. "אני בהלם שבאמת הצבענו לעזוב", אמר אדם ממנצ'סטר לרשת BBC, "לא האמנתי שזה עומד לקרות. לא חשבתי שהקול שלי ישנה". עוד הוסיף כי התפטרות ראש הממשלה דייוויד קמרון "די מדאיגה".

אישה נוספת אמרה לרשת ITV כי לו יכלה לעשות דבר אחד, "הייתי חוזרת אחורה ומצביעה אחרת. אמרתי לאחיות שלי 'הלוואי שהייתה לנו האפשרות להצביע אחרת' - שלושתנו, וגם שני ההורים, היינו מצביעים להישאר", הבהירה. גם היא ציינה את התפטרותו של קמרון כגורם מדאיג.


תחת ההאשטאגים #WhatHaveWeDone ו-#Regrexit ניתן למצוא ברשתות החברתיות עוד מצביעים רבים המביעים הלם מהתוצאות הסופיות - וחרטה על הצבעתם האישית. "הצבעתי לעזוב כדי לעזור לכלכלה - אבל הליש"ט צונח ואני מתחרט מיידית על ההצבעה", כתב משתמש הטוויטר ריאן ריצ'רדסון, ואילו הגולשת קמבה גיבונס צייצה "אישית הצבעתי לעזוב כי האמנתי לשקרים, ואני מתחרטת על זה יותר מהכל. אני מרגישה כאילו גנבו לי את הקול".

גולש נוסף חשף כי הוא ואשתו הצביעו לעזוב את האיחוד כהצבעת מחאה, במטרה שהממשלה תשים לב לתחושותיהם, וכעת מרגישים "צביטת חרטה" על הצבעתם. מוכרת בחנות בגדים ששוחחה עם רשת BBC הודתה כי "הבוקר כשקמתי אמרתי לעצמי 'הלוואי שהיינו נשארים' - אמנם הצבעתי לעזוב, אבל החלטתי רק ברגע האחרון ואני חושבת שהרבה אנשים האמינו שבסוף נישאר".

יותר ממיליון וחצי בריטים כבר חתמו על עצומה מיוחדת הקוראת לערוך משאל עם חוזר בשאלת ההיפרדות מהאיחוד. יוזמי העצומה, שנפתחה באתר האינטרנט של הפרלמנט הבריטי, קראו לקיים משאל עם נוסף בשאלת התנתקותה של בריטניה מהאיחוד האירופי.

החותמים על העצומה, שנפתחה כבר אתמול, טענו כי יש להעביר החלטות מסוג זה ברוב מוחלט של יותר מ-60% מהקולות, זאת בניגוד לתוצאות משאל העם שנערך אתמול. תנאי נוסף של יוזמי העצומה הוא שהרוב הזה יתבסס על שיעור הצבעה של 75% לפחות - בעוד שרק 72% מהאזרחים מימשו את זכות ההצבעה שלהם עם סגירת הקלפיות ביום חמישי בלילה.

כבר אמש חתמו צירפו 200 אלף בריטים את חתימתם לעצומה. מאז, צברה היוזמה תאוצה והמספרים עדיין מאמירים. כלי התקשורת בבריטניה אף דיווחו כי בשלב מסוים קרס אתר הפרלמנט הבריטי המאחסן את עמוד העצומה בשל ריבוי כניסות.

 

מיפוי המצביעים מצביע על כך שעיקר התמיכה מגיע מלונדון - אזור שבו היה רוב גדול לתומכים בהישארות באיחוד. גם בכמה ריכוזים נוספים בדרום בריטניה נרשם שיעור משמעותי יחסית של חותמים על העצומה. עם זאת, באזורים אחרים התמיכה בדרישה של המחנה המפסיד הייתה פחות משמעותית, כמו בתוצאות האמת.

 

"משאל חוזר בהתאם לדרישות"

עצומה אחרת שעליה חתמו כ-100 אלף בני אדם קוראת לראש עיריית לונדון סאדיק חאן, להכריז עליה כבירה עצמאית ולהצטרף לאיחוד האירופי. "לונדון היא עיר בינלאומית ואנו רוצים להישאר בלב אירופי", נטען.

בתוך כך, על רקע הסערה בממלכה וחוסר הוודאות הכלכלית השורר כעת במדינה, סוכנות דירוג האשראי "מודי'ס" הורידה את הדירוג של בריטניה מ"יציב" ל"שלילי". בסוכנות הסבירו כי הצעד נבע בעיקר מצפי להמשך המגמה הזו בעתיד הקרוב, וכן בשל התחזיות לצמיחה הנמוכה שצפויה בשל המהלך.