סקר בסקוטלנד: 59% רוצים להתנתק מבריטניה

לאחר שמחנה ההישארות באיחוד האירופי נחל הפסד במשאל העם בבריטניה - הסקוטים מעלים שוב את האפשרות שייערך משאל עם, וסקר חדש מצביע על רוב תומך בהתנתקות מהממלכה המאוחדת

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון / צילום: רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון / צילום: רויטרס

59% מאזרחי סקוטלנד רוצים להתנתק מבריטניה ולהפוך לעצמאים - כך קובע סקר ראשון במדינה מאז משאל העם על עתיד הממלכה שנערך ביום חמישי, בו הוכרע כי בריטניה תעזוב את האיחוד האירופי. הסקר פורסם אתמול (שבת) לאחר שסקוטלנד הצהירה בעקבות תוצאות המשאל, כי ייערך דיון מחודש על קיום משאל עם בסוגיה הזו.

במארס 2014 התקיים משאל עם בסקוטלנד בשאלת ההישארות תחת הממלכה המאוחדת, ואז תמכו רק 45% מהמצביעים בהיפרדות מבריטניה. הדיון המחודש במשאל עם עולה על רקע התוצאה החד משמעית בסקוטלנד ביום חמישי - 62% מן האזרחים תמכו בהישארות באיחוד האירופי ורק 38% העדיפו לעזוב את האיחוד. התוצאה הזו רחוקה מאוד משאר חלקי הממלכה, שהעניקו בסך הכל 52% תמיכה ליציאה מהאיחוד.

ניקול סטורגון, השרה הראשונה של המדינה, אמרה אתמול כי קיום המשאל החדש בסקוטלנד אפשרי. "כפי שאמרתי ביום שישי, אנחנו רוצים להישאר חברים באיחוד האירופי - ואני נחושה לעשות מה שצריך כשזה יקרה. הקבינט הסקוטי כבר סיכם שניכנס לשיחות עם נציגים באיחוד האירופי כדי להגן על מעמדה של סקוטלנד בתוכו". היא הוסיפה שבימים הקרובים תקדם הממשלה הסקוטית תכנית פרטנית בנושאים הרלוונטיים למהלך הזה.

 

קרב ירושה על ראשות הממשלה ומאבקים בלייבור

במקביל להתפתחויות בסקוטלנד, המערכת הפוליטית כולה חווה טלטלות. בצל התפטרותו המידית של ראש הממשלה דייויד קמרון, החל מאבק הירושה על כסאו. ראש עיריית לונדון לשעבר בוריס ג'ונסון, שהיה מהתומכים הבולטים של היציאה מהאיחוד במהלך הקמפיין, זכה לתמיכה פוליטית משמעותית - בעקבות דברי תמיכה של שר המשפטים מייקל גוב. כמו ג'ונסון, גם גוב תמך בהיפרדות של בריטניה במהלך הקמפיין שלפני משאל העם.

גם האופוזיציה בלונדון לא נחה. יו"ר הלייבור ג'רמי קורבין, שתמך בהישארות באיחוד, פיטר את חבר מפלגתו ו"שר החוץ" בממשלת הצללים שלו, הילרי בן. לפי פרסומים בכלי התקשורת הבריטים, הוא פוטר בשל החשש של קורבין שיוביל להדחתו מראשות המפלגה.

ברשת סקיי ניוז דווח כי ייתכן שבעקבות הדחתו של בן, חברים נוספים בממשלת הצללים של קורבין יבחרו לפרוש מתפקידם. העיתון "אובזרוור" הבריטי דיווח כי בן ביקש זאת במפורש מעמיתיו לממשלת הצללים. קורבין מצדו לא הצהיר על כוונה לעזוב את תפקידו כיו"ר המפלגה מאז פורסמו תוצאות המשאל.

בנוסף לטלטלה במפלגות הגדולות, הקריאות לקיום משאל עם חוזר לא פסקו גם ביממה האחרונה. על העצומה שנפתחה לשם כך, כמה שעות לאחר פרסום תוצאות האמת, חתמו כבר יותר מ-2.7 מיליון תומכים. בעצומה קבלו החותמים על הפער הקטן בו הוכרע המשאל (52% בעד לעומת 48% נגד) ודרשו שההחלטה תתקבל ברוב של 60% - מתוך שיעור מצביעים של לפחות 75% מהבוחרים, יותר מאשר הצביעו בפועל במשאל העם.