התייר הישראלי וטורקיה: האם האמון ניתן לבנייה מחדש?

האם מפת התיירות הישראלית צפויה להשתנות כבר הקיץ, בעקבות הסכם הפיוס שנחתם עם טורקיה? תלוי את מי שואלים ■ באיזה קצב יחודש השת"פ הביטחוני?

דגלים טורקיה ישראל / צילום: רויטרס
דגלים טורקיה ישראל / צילום: רויטרס

לפני 6 שנים נפסקה התיירות המסיבית של ישראלים לטורקיה. התנועה ליעדי "הבטן-גב" ו"הכול כלול", שעמדה על כחצי מיליון ישראלים בעונות השיא, הפכה לזרם של עשרות אלפים, רובם מהמגזר הערבי. עם זאת, נציין כי טורקיה הוסיפה להיות היעד השני שאליו טסים ישראלים - רובם במסגרת טיסות המשך ליעדים בכל העולם.

האם בעקבות הסכם הפיוס עם טורקיה מפת התיירות תשתנה כבר הקיץ? תלוי את מי שואלים. לדברי גורם בענף, "מאתמול בלילה אנחנו רואים המון חיפושים באתר, ויש טלפונים עם שאלות, ועם זאת יש מעט הזמנות, ואנחנו צופים שעוד יהיה גידול אבל לאט-לאט. צריך לזכור שהמוצר הטורקי, עם התאמה מושלמת לילדים ו'הכול כלול' הוא טוב יותר באופן משמעותי מהמוצר היווני והבולגרי, ולכן אני בלי ספק אגדיל את החבילות שאציע לטורקיה".

עוד הוסיף הגורם כי "הקיץ הזה עוד לא אבוד. יש רבים שעוד מתלבטים לאן לנסוע, והיות שהמחירים השנה לקלאבים לטורקיה זולים בכ-35% משנים עברו - גם זו תהיה אופציה שתובא בחשבון".

דגלים טורקיה ישראל / צילום: רויטרס
 דגלים טורקיה ישראל / צילום: רויטרס

גיל סתיו, סמנכ"ל המכירות והשיווק של ישראייר, צופה גם הוא שהביקושים לטורקיה יגדלו בתהליך הדרגתי ו"לא במאסות שהורגלנו בהן". לדבריו, יוון תוסיף לככב כיעד תיירותי מוביל.

אילן שלו, מנכ"ל שת"פים מסחריים בקווי חופשה, מחזיק בגישה אופטימית יותר: "אני מעריך שעשרות אלפי ישראלים ייצאו לטורקיה כבר בקיץ הזה, והשיא יגיע לחגי תשרי עם צפי ל-180 אלף תיירים ישראלים שייצאו ליעדים בטורקיה".

לא רק הפיוס עם ישראל משפיע אלא גם המשבר של טורקיה עם רוסיה ודילול משמעותי של התיירים הרוסים בטורקיה. שלו צופה "צניחת מחירים שתהפוך את אנטליה לאופציה רלוונטית ביותר עבור הישראלים".

ניר מזור, סמנכ"ל השיווק של קשרי תעופה, מציין את ההיצע העצום שיש בטורקיה: "מ-500 ועד 1,000 דולר אפשר לנפוש במלונות מעולים. המלונות היוקרתיים יקרים יותר היום בהשוואה לכמה שנים אחורה. באתרי הנופש במרכזי אנטליה ובקמר המחירים נותרו דומים, ואין סיבה שיירדו. אני בטוח שהטורקים שמחים לקבל אותנו חזרה, אבל לא יורידו מחירים, בטח שלא בשיא עונה".

- מצד שני, אם הביקוש יעלה גם המחיר יעלה.

מזור: "עוד מוקדם לדעת. לדעתי רוב הנופשים כבר סגורים לחופשת הקיץ שלהם".

דוכן מיצים טבעיים בבזאר הטורקי/ צילום יותם יעקבסון
 דוכן מיצים טבעיים בבזאר הטורקי/ צילום יותם יעקבסון

נופש באנטליה - מוצר מצוין

לדברי יוני וקסמן, משנה ליו"ר באופיר טורס, הטורקים יצטרכו לרכוש שוב את אמונו של התייר הישראלי. "הציבור הישראלי איבד אמון בטורקיה גם בגלל האמירות של ארדואן ובעיקר בגלל התחושה הכללית ברחוב, שלא הייתה נעימה בתקופות האחרונות. אנשים הרגישו את זה על בשרם. חתימה על דף עוד לא שינתה את הלך-הרוח, ייקח עוד זמן עד שזה יקרה ברמת האדם ברחוב".

לדבריו, "הישראלים רוצים לחזור לאנטליה, כי יש שם מוצר מצוין ויותר טוב מבחינת התמורה שלו מהמוצר של יוון. בסוף הרמדאן תהיה תנועה ערה יותר לאנטליה, ועדיין כיום מדובר על כמה אלפים בודדים בחודש".

- האם תיווצר תחרות מול יוון וקפריסין?

"סוג החופשות של בטן-גב נחלק לכמה קטגוריות. איי יוון היום הם המאסה, במקום טורקיה. התיירנים בטורקיה ינסו להגיע לתייר הישראלי עם דילים מיוחדים. אני לא מעריך שיהיו מחירי רצפה, אבל בהיבט התמורה בעד הכסף הישראלים בהדרגה יחזרו לקלאבים, לא יהיה נופש ב-500 דולר לשבוע, אבל יהיו נופשים מקבילים ליוון".

טורקיה / צילום: רויטרס
 טורקיה / צילום: רויטרס

האם התיירנים מנסים לייצר באזז כדי למכור יותר? "לי חשוב שמי שאני מוכר לו חבילת נופש, שייהנה ויחזור בריא ושלם", אומר וקסמן. "לא שווה לי לא לישון בלילה כי שלחתי אנשים למקום שאני לא בטוח בו. עכשיו נחתם הסכם, אבל צריך לראות מה יהיה בשטח. טורקיה יושבת על המשבצת של 'לא מסבירת פנים'. זה תהליך אמון שצריך לבנות אותו, וזה ייקח זמן".