הנפקת וונטייז בקשיים: תיאלץ לחתוך המחיר או לבטל הגיוס

ספקית שירותי התוכן עפ"י דרישה ניסתה לגייס לפי שווי של 200 מיליון שקל לפני הכסף, אך נראה כי המוסדיים לא מתלהבים להשקיע לפי שווי זה

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

לצד שגשוגו של שוק הנפקות האג"ח הקונצרניות, ממשיכה הבורסה בת"א לחפש את הנפקת האקוויטי הראשונית הראשונה לשנת 2016. חודש חלף מאז הגישה חברת וונטייז, העוסקת בהפצת תוכני וידיאו לפי דרישה למכשירי טלוויזיה ולטלפונים חכמים, את תשקיף ההנפקה שלה, ועושה רושם שהגיוס נתקל בקשיים.

וונטייז (Vonetize PLC) מנסה לגייס כ-57 מיליון שקל (ברוטו, לפני הוצאות הנפקה) לפי שווי חברה של כ-260 מיליון שקל "אחרי הכסף". ואולם, גורמים בשוק ההון מסרו ל"גלובס" כי המשקיעים המוסדיים שנחשפו לחברה במסגרת הרוד שואו שערכה הנהלת וונטייז, לא מגלים התלהבות רבה להשקיע לפי השווי אליו החברה מכוונת. כך, שבהחלט "ייתכן כי וונטייז תיאלץ לחתוך את מחיר המניה בעשרות אחוזים ולפרסם תשקיף חדש, או לבטל את ההנפקה". חתמי ההנפקה, שאמורה להתבצע על בסיס דוחות 2015, הם דיסקונט חיתום ורוסאריו קפיטל.

וונטייז, אשר הוקמה והתאגדה בקפריסין בשנת 2011, עוסקת ממועד הקמתה באספקת שירותי תוכן על פי דרישה, VOD (Video On Demand), במסגרתם מציעה החברה תכנים מסוגים שונים לצריכה על בסיס מנוי, השכרות חד פעמיות, רכישה, או צפייה ללא תשלום מבוססת פרסומות. בדוחות החברה מופיעה הערת "עסק חי" של רואי החשבון.

בשנים 2014 ו-2015 גייסה וונטייז כ-6 מיליון דולר במספר סבבים פרטיים. הגיוס האחרון התבצע ב-2015 לפי שווי חברה של 30 מיליון דולר "אחרי הכסף". עד לאחרונה התקשתה וונטייז, כמו לא מעט סטארט-אפים אחרים בישראל, לגייס את הכספים ואת העוצמה השיווקית הנדרשת לעבור ממעמד של סטארט-אפ לחברה בעלת פריסה בינלאומית. בחברה מקווים לבצע השנה קפיצת מדרגה, בין השאר באמצעות כספי ההנפקה.

ההפסדים מעמיקים

מנכ"ל ויו"ר החברה הוא נועם יוספידיס, וסמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא אורן לוי, שניהם נמנים עם מייסדי החברה וקבוצת בעלי השליטה בה, ביחד עם דין סלומון. עלות שכרו של יוספידיס, המחזיק בכ-40% ממניות החברה, הסתכמה אשתקד בכ-80 אלף שקל לחודש, ועלות שכרו של לוי, המחזיק בכ-14% מהמניות, עמדה על כ-57 אלף שקל בחודש.

מהדוחות הכספיים שפרסמה וונטייז עולה כי הכנסותיה ב-2015 הסתכמו בכ-2 מיליון דולר, עלייה של כ-19% לעומת 2014, והיא עברה להציג הפסד גולמי שנתי של כ-60 אלף דולר, בעיקר עקב גידול בהוצאות על רקע הסכמי ההפצה הרבים שחתמה לאחרונה. זאת, לעומת רווח גולמי של כ-400 אלף דולר ב-2014. ההפסד התפעולי התרחב לכ-3 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי של כ-1.8 מיליון דולר ב-2014, וההפסד הנקי הסתכם בכ-3.2 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-2 מיליון דולר בשנה הקודמת. ברבעון הראשון של 2016 הציגה החברה גידול בהפסד ל-1.1 מיליון דולר, וירידה בהכנסות שעמדו על 249 אלף דולר בלבד.