התגרשתם? צפו לסחבת קשה: על האטימות של רשות המסים

גירושים, מסתבר, זה לא רק עניין סבוך בכל מה שקשור בין בני הזוג בלבד, אלא גם ביחסים של בני הזוג ומוסדות המדינה האזרחיים ■ חשבון בנק משותף – יתרונות וחסרונות

לשון הרע בין בני זוג בהליכי גירושין / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
לשון הרע בין בני זוג בהליכי גירושין / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

גירושים, יודע כל אחד, זה סיפור יקר. פירוק החבילה הזוגית כרוך בהפרדת משאבים, לעתים באגרסיביות, ותמיד זה מסתכם בתהליך ארוך, ביורוקרטי ומייגע, אפילו במקרים בהם בני הזוג נפרדים ברוח טובה ללא התערבות עורכי דין, בתי הדין האזרחיים או הרבניים.

אבל גירושים זה לא רק עניין סבוך בכל מה שקשור בין בני הזוג בלבד, אלא מסתבר שגם ביחסים של בני הזוג ומוסדות המדינה האזרחיים.

למשל, רשות המסים, שממש לא נוטה להקל על המתגרשים הטריים. כשבני הזוג נשואים, ברשות המסים מתייחסים אליהם כיחידת מס אחת בכל הקשור לנקודות הזיכוי. עד כאן הכול טוב ויפה, אבל מכאן הדברים נוטים להסתבך.

לעתים קרובות רשות המסים חייבת לאזרחים החזרי מס. על-פי דוח מבקר המדינה מלפני מספר חודשים, מדובר בסכום "זניח" של כמה מיליארדי שקלים.

הסיבות לזכאות ההחזר אצל כל אחד הן שונות, אבל לרוב הן מסתכמות בכך שהנתונים שהועברו לרשות המסים לא תמיד היו מדויקים או מעודכנים בנקודות זמן שונות, ומכאן שבוצעה בפועל גבייה גבוהה ממה שנדרש באמת, ולכן ישנה זכאות להחזר.

על-פי החוק, אדם שמגיש בקשה להחזר מס יכול לעשות זאת עד 6 שנות המס האחרונות. אם הוא התגרש באחת מהשנים הללו, המשמעות מבחינת רשות המסים היא שיש לבצע הפרדה ולחשב באופן אחד את השנים בהן היה נשוי, כשחישוב אחר ייעשה בשנים שבני זוג גרושים - בהתאם להסדרי משמרות, תשלום מזונות ועוד. כמובן שהחישוב קשור לנקודות הזיכוי ממס, ונגיע לכך בהמשך.

אבל דבר אחד ברור - סביר להניח כי אדם נשוי שלא הגיש בקשה לזכאות להחזר מס יעשה זאת לאחר גירושיו, כדי לעדכן את הסטטוס הנוכחי ולוודא כי לא פספס מספר חודשים או שנים מהרגע שבו התגרש באופן רשמי ועד שהנתונים עודכנו ברשות המסים.

הדרך לעדכון הנתונים מתחילה בטפסי 106 המוכרים, שנמסרים לכל שכיר מדי שנה על-ידי מעסיקו ומועברים בו-זמנית גם לרשות המסים. הטופס המדובר מכיל את כל המידע הפיננסי הדרוש: הכנסות, הפרשות לפנסיה ולקרנות, תשלומי המס, נקודות זיכוי ועוד.

כאמור, במשרדי רשות המסים בין התיקיות הגדולות בארון מונחים כל טפסי ה-106 משלל השנים, ובכל זאת, הגרוש שהגיע לפקיד השומה עם בקשת החזר המס עבור שנים בהן היה נשוי לגרושתו, יתבקש להציג גם את כל טפסי ה-106 שלה; וכך גם להפך - כלומר, אם ברצונו להשיג את החזר מס המגיע לו עבור שנים בהן היה נשוי, עליו ליצור קשר עם גרושתו ולבקש את המסמכים הללו, ללא כל התייחסות ליחסים שייתכן שהפכו בעייתיים ולחוסר רצון ואף סכסוכים כלכליים שעלולים לעמוד בין השניים.

אבל רגע, אם לרשות המסים כבר יש את כל טפסי 106 - אז מדוע הם אינם משתמשים בהם?

אין דרך אחרת להגדיר זאת מלבד העובדה שרשות המסים חרדתית בכל מה שקשור למיצוי גביית המסים ולחוסר רצונה להחזיר מס, כך מסתבר, מה שמביא להתנהלות מסורבלת וחסרת היגיון. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שפקודות המס קובעות כי לאחר הגירושים יכול בני הזוג הפרודים ליהנות מהקלות במס. למשל: נקודת זיכוי אחת עבור כסף שניתן כתשלום מזונות ונקודות זיכוי נוספות בהתאם לחלוקת המשמורת על הילדים.

רשות המסים למעשה חוששת שבני זוג שעדיין ממשיכים לחיות ביחד ולקיים את עצמם כיחידה כלכלית עצמאית, יחליטו לנצל את ההטבות ולהיפרד - מה שמכונה ברשות המסים "גירושים לצורכי מס".

ייתכן כי תופעה זו היא שכיחה, ועשרות אלפי ישראלים הם למעשה נוכלי מס מתוחכמים שמצהירים דבר שקר כדי ליהנות מעוד כמה אלפי שקלים בודדים בשנה - אך ספק גדול אם יש יותר מכמה עשרות מקרים בודדים כאלה.

אבל גם אם כך הדבר, מדוע לשים מכשולים רבים כל כך בפני כאלה שפשוט אומרים את האמת? האם זו סיבה מספיק טובה כדי לשים את כולם בחזקת חשודים לדבר מרמה?

אחוז המתגרשים רק עולה מדי שנה, ונתון זה רק מייצר עומס ביורוקרטי נוסף על מערכות המחשוב הקורסות של רשות המסים ועל כוח-האדם המצומצם ממילא. הרי נוצר מצב אבסורדי בו הרשות, שלכאורה רק מנסה להגן על עצמה, מוצאת שהיא מערימה קשיים נוספים על אנשיה וכמובן על מקבלי השירות עצמם, הלא הם אנחנו האזרחים, שכמו תמיד נאלצים לשלם את מחיר האטימות - במיוחד ברגעים שבהם אנחנו זקוקים יותר מתמיד לאוזן קשבת ושירות יעיל, אדיב ומתחשב.

■ הכותב הוא עורך דין ורואה חשבון, מייסד חברת Finupp החזרי מס לשכירים.