היקף אגרות החוב שבתשואה שלילית זינק ל-11.7 טריליון ד'

מחקר של פיץ' מעלה כי מאז חודש מאי זינק היקף אגרות החוב שנסחרות בתשואה שלילית ב-12.5% ■ זמני הפירעון מ-7 שנים ואילך שנסחרים בתשואה שלילית זינק ב-2.6 טריליון דולר ■ ריבית שלילית – האם היא תגיע לישראל?

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

את המספר הזה צריך לעכל לאט, 11.7 טריליון דולר מושקעים באגרות חוב שנסחרות בתשואה שלילית. מדובר בעלייה משמעותית של 12.5% בחודש אחד. כלכלני סוכנות דירוג האשראי פיץ' שערכו את המחקר מייחסים את העלייה הדרמטית הזו לפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי אולם אסור להסתכל על ה"ברקזיט" במנותק מהחששות שמהאטה כלכלית כלל עולמית ששלטו בשווקים הפיננסים העולמיים עוד לפני משאל העם בבריטניה -משאל שרק החריף את חוסר הוודאות.

המשמעות של אג"ח בתשואה שלילית הוא שאדם רוכש אגרת חוב (ולמעשה נותן הלוואה) ומקבל בחזרה סכום נמוך מזה שנתן, הלווה בתמורה, שומר על הכסף ודואג להחזיר אותו בזמן הנקוב בתנאי האיגרת.

מהמחקר עולה עוד כי אם היה היגיון כלשהו בלרכוש אג"ח בתשואה שלילית לטווחי זמן קצרים, הרי ש-2.6 טריליון דולר מושקעים באג"ח בתשואה שלילית לזמני פירעון של 7 שנים ואילך, מה שמבטא חוסר אמון משמעותי בכלכלה העולמית לפרקי זמן ארוכים. המספר הזה כמעט והוכפל מהרמה שלו בחודש אפריל.

"החששות מהצמיחה הכלכלית העולמית תודלקו מה'ברקזיט' והן אלה שהביאו לרכישות העתק של אג"ח בתשואה שלילית" כתבו כלכלני פיץ'. 

מספר נתונים מעניינים מהדו"ח של פיץ' מלמדים שהיקף האג"ח בתשואה שלילית הגדול ביותר נמצא ביפן והוא מסתכם ב-7.9 טריליון דולר, עלייה של 18% לעומת היקף בחודש אפריל.

בגרמניה וצרפת נסחרות אגרות חוב בתשואה שלילית בהקיף של מיליארד דולר כל אחת.