סקר: בתרחיש ריבית שלילית בישראל - תמשכו פיקדונות מהבנק?

כמה מהכלכלנים סבורים כי ישראל תהיה אחת המדינות שתצטרף למדינות שבהן מונהגת ריבית שלילית. בסיטי מעריכים ששזה יקרה עוד השנה ■ מה המשמעות מבחינתכם, החוסכים, ומה תעשו במציאות החדשה הזו?

ריבית/ צילום: שאטרסטוק
ריבית/ צילום: שאטרסטוק

דנמרק הפתיעה ב-2012 את השווקים עם ריבית שלילית. משם התופעה חלחלה לגוש האירו ב-2014, יפן בתחילת 2016 ואולי תגיע גם לארה"ב.

במצב של ריבית שלילית הבנקים לא נותנים תשואה על הפיקדונות, אלא גובים עליהם תשלום. זה נשמע לא הגיוני, כי אנחנו רגילים שאם אנחנו מפקידים בפיקדון בבנק אנחנו מקבלים ריבית (נכון, אפסית כיום, אבל לפחות מקבלים משהו). אבל בגרמניה, יפן ומקומות נוספים - זה קיים.

איך זה קורה? במצב נורמלי של ריבית חיובית, אנשים מפקידים 100 אלף שקל ומקבלים אחרי שנה 100 אלף שקל ותוספת ריבית, נניח של 300 שקל (0.3%), ובסה"כ 100.3 אלף שקל. אם הריבית תהפוך לשלילית, נניח מינוס 0.1%, יהיו בנקים שאחרי שנה יהיה בפיקדון בהם סכום של 99.9 אלף שקל - כלומר: 100 אלף פחות ריבית של 0.1%, המשולמת לבנק. 

ריבית שלילית - האם היא תשפיע על מחירי הדירות ?

מה הסיכוי שנראה ריבית שלילית בישראל?

כמה מהכלכלנים סבורים כי ישראל תהיה אחת המדינות שתצטרף למדינות שבהן מונהגת ריבית שלילית. בסיטי העריכו לאחרונה כי קיימת סבירות גבוהה שבנק ישראל יאמץ ריבית שלילית בהמשך 2016. הריבית כיום היא 0.1%, ועל פי ההערכות הכלכלנים היא תרד למינוס 0.1%.

בסיטי מסבירים כי "בהתחשב בתקופה הממושכת שבה האינפלציה אינה מגיעה ליעד שהציב הבנק, אנו צופים כי הסבלנות של בנק ישראל תפקע והוא יכריז על מדיניות המשלבת ריבית שלילית והתערבות אגרסיבית יותר בשוק המט"ח. בבנק ישראל אמרו עם החלטת הריבית האחרונה כי 'הבנק יבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו'".

בנק ישראל מנווט כבר כמה שנים במציאות מדומה: טווח האינפלציה שהוא מגדיר לא רלבנטי; הריבית הנמוכה, הכלי שהיה אמור להיות הכי אפקטיבי של הבנק, לא עוזר, לא מרים את הצמיחה, אלא מרים בועות בשוק הנדל"ן ובשווקים הפיננסים. לכן, קיימת בהחלט אפשרות שהבנק יחליט להוריד עוד יותר את הריבית. אלא שהתוצאות של מהלך כזה יכולות להיות הרסניות עוד יותר לשוק הדירות, לשווקים הפיננסים ולהשקעות שלכם.

ריבית שלילית - למשוך את הכסף מהבנקים?

מה קורה בפיקדונות, כשיש ריבית שלילית? האם הציבור יוציא את הכסף מהבנקים ? האם הבנקים יישארו עם בעיות נזילות - ומהם, בעצם, בנקים בלי הכסף של הציבור? אין להם הרי זכות קיום. המהלך באירופה היה מאוד מדוד ומדורג, ובסופו של דבר לא הייתה קטסטרופה, גם בגלל שהבנקים לא גלגלו לכל הציבור את הריבית השלילית, חלקם ספג את הריבית השלילית כדי להשאיר את הלקוחות הגדולים.

אלא שמה שקרה באירופה נשאר באירופה - ואירופה היא לא ישראל. גם יפן היא לא ישראל ואי אפשר לקבוע שאם שם הציבור לא משך את הכסף מהבנקים, כאן זה גם לא יקרה.

אנחנו מדברים על יותר מ-300 מיליארד שקל בפיקדונות. מספיק שחלק קטן מהם יזוז למקומות אחרים, והבנקים עשויים להיות בבעיה. לא ברור אם וכאשר תהיה כאן ריבית שלילית, הציבור ימשוך את הכסף - אבל ברור שהמוטיבציה שלו למשוך את הכסף תגדל מאוד. הציבור יעביר כסף למניות ולאפיקים מסוכנים יותר כמו נדל"ן, על חשבון הפיקדונות.

* המאמר נכתב על ידי מערכת אתר הון מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.